Jun 22, 2009

ISU ROYALTI DATUK MUSTAPA AKAN BERI PENJELASAN

Kerajaan Pusat akan memberi penjelasan kepada rakyat Kelantan berhubung isu royalti hasil pengeluaran petroleum yang sering dibangkitkan oleh kerajaan negeri tidak lama lagi.


Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed berkata, beliau tiada maklumat penuh dan akan mendapatkan laporan lengkap berhubung isu berkenaan . Beliau akanter memberi penjelasan terperinci dibuat kepada rakyat agar isu itu tidak terus dikelirukan oleh Pakatan Rakyat.


"Kami hendak buat persediaan terlebih dahulu bagi membolehkan penjelasan dapat diberi kepada rakyat," katanya .


Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa yang mendakwa kerajaan Pusat belum menjelaskan tunggakan royalti petroleum RM1 bilion.

Husam mendakwa tunggakan itu sepatutnya dijelaskan oleh kerajaan Pusat bagi membolehkan wang itu disalurkan kepada rakyat negeri ini.


Walaupun sudah beberapa tahun isu minyak di Kelantan disebutkan dan dituntut oleh Pakatan Rakyat terutama Pilihanraya Umum ke-12, sehingga hari ini Kerajaan pakatan Rakyat mendakwa kerajaan pusat masih menipu rakyat Kelantan.


Dalam sidang Dewan Rakyat, Ahli parlimen Machang Saifuddin Nasition mendakwa kerajaan pusat sanggup membayar levi kepada kerajaan Singapura dari hasil tersebut diagihkan kepada rakyat Kelantan. Saifuddin mendakwa konsep 1Malaysia yang menipu rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment