Dec 31, 2010

Gobalakrishnan semakin liar


Ahli Parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan dari Parti Keadilan Rakyat(PKR) semakin “liar” hari ini apabila mengadakan sidang akhbar bersama pemimpin MIC dan penyokong Barisan Nasional(BN) untuk melontar fitnah berbentuk rasis terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Gobala memperhebatkan serangannya terhadap Ketua Umum PKR itu setelah beliau tidak dilantik menjadi naib presiden PKR susulan pemilihan parti bulan lalu.



Ahli Parlimen itu mengecam keputusan PKR melantik peguam dan aktivis masyarakat N.Surendran dan sebagai naib presiden PKR.



Beliau mendakwa Surendran dilantik walaupun beliau bukan ahli PKR, malah membuat tuduhan sebelum ini bahawa peguam muda itu tidak berjasa kepada kaum India.



Hari ini Gobala sekali lagi mensasarkan Anwar pada sidang akhbar yang dihadiri bersama oleh wakil Pemuda MIC S. Subramaniam dan wakil Gerakan Anti Samy Vellu K.P. Samy di sebuah restoran di Petaling Jaya.



Kehadiran Gobala bersama penyokong-penyokong Barisan Nasional itu dilihat petanda jelas beliau mencabar PKR untuk mengenakan tindakan displin terhadap beliau.



Beliau diuar-uarkan akan menyertai parti KITA pimpinan Datuk Zaid Ibrahim pada bulan depan.



Pada sidang akhbar pagi tadi, Gobala sekali lagi menuduh Anwar sebagai anti-Hindu dan mendakwa Ketua Pembangkang itu kononnya menutup sebuah kuil Hindu di Petaling Jaya pada tahun 2008.



Dalam membuat tuduhan itu, Gobala tidak menjawab kenapa beliau membuat tuduhan itu hanya sekarang, setelah gagal dilantik menjadi Naib Presiden PKR.



Hakikat ialah Majlis Bandaraya Petaling Jaya membekukan kerja-kerja mengubah suai kuil itu setelah tapak berkenaan di landa masalah hakisan tanah dan tanah runtuh.



Ahli Parlimen Kapar S.Manikavasagam menolak tuduhan-tuduhan Gobala dan menegaskan tidak ada sebarang campurtangan politik bersabit kuil Sivan di Petaling Jaya.



"Tidak pernah Anwar tutup mana-mana kuil. Ini tidak benar dan fitnah. Bagi saya Anwar tidak pernah tutup kuil. Kuil Bukit Gasing memang ada masalah tanah runtuh. Kita khuatir jika berlaku sesuatu yang tidak diingini, mereka semua akan salahkan kerajaan Pakatan Rakyat," beliau memberitahu Tv Selangor.



Manikavasagam berkata orang ramai masih dibenar menunaikan ibadat di kuil itu cuma kerja-kerja pengubahsuaian dibekukan sehingga MBPJ mengemukakan hasil siasatanya.



"Jadi kita mahu tunggu laporan daripada Majlis, kalau tiada masalah kita buka. Kalau satu kuil ditutup, saya orang pertama yang akan bising. Tapi dalam isu ini saya tahu kenapa kuil ini ditutup kerana takut kejadian tanah runtuh. Kita selalu fikir pasal keselamatan. Dalam isu ini, Anwar tidak tutup kuil," tambah beliau.



Manikavasagam berkata Gobala tidak berpegang kepada kebenaran apabila menuduh anwar anti-Hindu.



"Siapa cakap Anwar anti-Hindu? Saya diberi bertanding di Kapar, kalau Anwar anti Hindu tidak akan beliau namakan saya calon untuk pilihanraya 2008. Sivarasa (Rasiah) bertanding juga. Kalau dia anti India, tidak ada seorang pun yang akan bertanding. Gobala pun tidak akan bertanding. Saya rasa tidak benar. Saya pun tidak tahu apa YB Gobala fikir,"kata beliau.



Manikavasagam menggesa Gobala supaya menerima keputusan parti melantik Surendran sebagai naib presiden dan memberi tumpuan kepada perjuangan parti.



"Saya pun kecewa tapi ini keputusan parti, Presiden dan Ketua Umum. Kecewa memang ada, saya setuju Gobala, Xavier, Sivarasa dan Suresh kecewa, kami semua bertanding. Tapi ini keputusan daripada parti, kita kena akur dan terima. Saya terima," kata beliau



Hakikat ialah Surendran layak untuk memegang jawatan itu kerana rekodnya sebagai seorang aktivis dan peguam yang banyak membantu masyarakat terpinggir.



"Surendren memang seorang yang rajin, selalu perihatin isu masyarakat. Dia layak. Saya yang bawa dia masuk dalam parti,” tegas Manikavasagam.sumber

Dec 28, 2010

KAJI SELIDIK DI DUN TENANG


Seperti dijangkakan trend pengundi yang menetap di Dun Tenang tidak berubah, pahit untuk ditelan tapi itulah hakikatnya bangsa melayu masih mundur dijajah dengan pemikiran kolot hanya Umno yang mampu berkuasa.

Mereka ini tinggal di kawasan Felda dan pendalaman kampung yang tidak terdedah dengan maklumat sebenar di dunia luar sekarang. Erti katanya mereka sendiri tidak mahu dengar apa yang Pakatan Rakyat tawarkan kepada mereka dengan melihat sendiri kejayaan Pakatan mentadbir 4 negeri.

Mereka masih lagi masyuk dan khayal dengan hiburan dan tanpa segan silu pernah ditanya kepada mereka tentang hiburan dan mereka jawab kami tak kisah konsert datang ke kampung kami, buat apa nak halang anak muda berhibur dan minta dibawakan lagi artis-artis sensasi buat menghiburkan mereka.

Masjid di biarkan kosong untuk diimarahkan, kedai kopi dan kawasan lepak di kampung-kampung Felda menjadi taruhan mereka untuk menjadi percaturan hidup yang kata mereka buat apa kita nak lawan kerajaan, apa yang kerajaan buat pada kita dulu kita patut terima kasih.

Bila ditanya setuju atau tidak dengan kenaikan harga barang dan tarif air SAJ baru-baru ini, mereka kononnya marah dan tidak setuju dengan keadaan ini walhal mereka tidak sedar tangan kerajaan yang mereka sokonglah punca harga barangan naik.

Kasihan umat melayu, patutlah Perkasa kali ini tidak mahu turun datang berkempen ke Dun Tenang, rupanya mereka sedar pemikiran jumud perkauman sempit ini sudah sebati dengan rakyat Johor yang terkenal sebagai kubu kuat Umno sejak sekian lama.

Pengakuan makcik pakcik memang dari dulu, Umnolah yang kami undi. Ada satu kawasan PPRT yang miskin sudah cukup maklum ditipu oleh juak-juak Umno tapi bila ditanya undi apa. Katanya saya undi Umno kerana saya ikhlas undi mereka, Cis... hampas...

InsyaAllah kami dari PAS tidak akan berputus asa untuk membebaskan rakyat dari belenggu rejim Umno yang sejak sekian lama menipu dan memperdayakan rakyat.

Kami tidak kisah dengan kekalahan sekiranya padang ini sama rata, biar kita bertarung secara gentleman bukan bacul dengan duduk bawah kain makcik-makcik wanita Umno.

Penamaan calon 22 hb dan 30 hb Januari adalah hari pembuangan undi. Kalau kami tidak menang sekalipun majoriti Umno kami akan nafikan.
SUMBER PAS JB

Dec 26, 2010

Calun PAS Tenang : Saya Bukan Orangnya

Politik & Isu SemasaAhli jawatankuasa kerja PAS pusat, Mazlan Aliman berkata, parti itu akan memilih anak tempatan sebagai calonnya mewakili Pakatan Rakyat menghadapi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang yang akan diadakan akhir bulan depan.

Oleh itu, Mazlan yang juga Ketua Penerangan PAS Johor meminta supaya menghentikan spekulasi bahawa beliau akan dipilih untuk memikul cabaran itu.

“Ingin saya tegaskan bahawa keutamaan kita adalah anak tempatan dan kita tidak kekurangan anak tempatan di Labis.

“Seperti biasa kita akan terima senarai nama dari peringkat cawangan untuk diangkat kepada negeri kemudian dibawa ke pusat untuk dimuktamadkan,” katanya.

Tambah Mazlan, mengenai soal calon adalah lebih baik sekiranya ia diserahkan kepada kepimpinan tertinggi PAS untuk membuat keputusan muktamad.

Mazlan yang juga Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (Anak) berkata walaupun DUN Tenang mempunyai kawasan Felda tidak semestinya beliau akan terpilih kerana masih ramai calon anak tempatan yang berwibawa di kawasan itu.

“Saya asal Batu Pahat, saya bukan anak tempatan, kita punyai ramai anak tempatan yang berwibawa di sana (Labis).

“Tidak semestinya apabila ada Felda, saya akan terpilih. Kita ada anak tempatan yang lebih berwibawa.

“Jadi mengenai soal calon kita serah kepada pusat sahaja untuk buat keputusan. Yang lain-lain saya tidak mahu komen,” katanya.
Sebelum ini terdapat desas-desus bahawa Mazlan akan terpilih menjadi calon PAS mewakili Pakatan Rakyat yang akan menentang calon Umno-Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil itu.menghentikan spekulasi bahawa beliau akan dipilih untuk memikul cabaran itu.

Dec 24, 2010



JOHOR BARU, 23 Dis – PAS Johor yakin dapat menawan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada pilihan raya kecil nanti, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata keyakinan ini berdasarkan trend semakin ramai pengundi memilih parti itu sejak pilihan raya umum ke-12 lalu.

“Jumlah undi yang diperoleh calon PAS Mohd Saim Siran meningkat dari 2,138 undi pada pilihan raya umum ke-11 kepada 3,875 undi pada pilihan raya umum ke-12 yang lalu, jadi kita yakin mampu menawan Tenang pada PRK kali ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Komposisi pengundi di Tenang ialah 50 peratus Melayu, 38 peratus Cina dan 12 peratus India.

Keadaan itu hampir serupa dengan komposisi pengundi di dua kerusi yang dimenangi PAS pada PRU-12 yang lalu iaitu DUN Maharani dan DUN Sungai Abong, tambah beliau.

“Mengambil senario pengundi Cina masih bersama dengan PAS dan Pakatan Rakyat, maka fokus gerak kerja PAS adalah untuk meningkatkan undi daripada pengundi Melayu dan India,” kata Dzulkefly.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya daripada Barisan Nasional (BN) Datuk Sulaiman Taha, 59 akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis di Hospital Pakar Ampang Puteri Kuala Lumpur Jumaat lepas.

Esok, Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) akan mengumumkan tarikh penamaan calon dan pengundian untuk PRK DUN Tenang. (hari ini )

Dzulkefly berkata bagaimanapun kemenangan PAS nanti tidak akan menjejaskan kekuasaan BN di Johor, namun ia akan menambah suara pembangkang di DUN kepada tujuh yang ada, dua PAS dan empat DAP.

Ini katanya akan mewujudkan konsep keseimbangan yang berkesan agar setiap keputusan yang dibuat kerajaan negeri, akan sentiasa memberikan kesan yang baik dan menguntungkan rakyat.

Beliau berkata isu yang akan dibangkitkan PAS pada PRK itu antaranya rasuah, kelemahan urus tadbir negeri dan peningkatan jumlah hutang kerajaan negeri kepada kerajan pusat.

Mengenai calon, Dzulkefly berkata lima individu telah disenarai pendek untuk kelulusan PAS Pusat.

Calon itu mestilah mempunyai faktor-faktor boleh menang seperti diterima penduduk dan pengundi, memahami suasana dan masalah rakyat dan berpendidikan di samping komited untuk berkhidmat kepada penduduk tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik. – Bernama

Dec 19, 2010

SEJARAH HITAM DEMOKRASI MALAYSIA

Penggantungan 4 orang ahli parlimen PKR dan DAP kerana dikatakan melanggar peraturan mesyuarat telah menjadi senjata ampuh untuk BN mambadai rakyat pada ketika BN mendapat majority mudah . Memang dunia sentiasa memerhati suasana politik menghalalkan cara dibawah pimpinan DS Najib dan Muhyiddin Yasin sekarang ini.


Apa yang berlaku termaktub dalam sejarah Malaysia dan dunia sejak semalam bahawa apa saja yang hendak dilakukan oleh mereka mesti diabsahkan hattan didalam dewan sekalipun, keampuhan peraturan mesyuarat digunakan untuk menghalalkan cara bahkan kalaupun prinsip keadilan itu sendiri sudah tergugat.

Memang itulah nasib sebagai pembangkan di Malaysia ini, kalau didalam mahkamah segala keterangan dan dokumen untuk perbicaraan dalam kes liwat dinafikan, minta laporan polis dinafikan, minta laporan perubatan dinafikan, minta tukar hakim dinafikan dan bernagai penafian lagi, maka didalam parlimen juga memang itulah yang berlaku dimana tuduhan dibawa ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan tetapi yang kena tuduh dinafikan daripada membela diri dihadapan jawatankuasa, bahkan apa yang diberitahu "keputusan saya muktamad". full stop, khalas, no more issue. Atas sebab itulah maka sepanjang pagi semalam, kami semua bertekak dengan Tuan YDP pasal prinsip asas keadilan dimana seseorang itu' innocent until proven guilty'.

Dengan tergantungnya 4 orang tersebut, setelah berlakunya lompatan 5 orang PKR keluar dan adanya tiga ahli bebas yang tak tentu kemana mereka ini, maka pihak pembangkang sekarang sudah kekurangan majority dan ini antara perkara yang mungkin direncanakan oleh mereka untuk mendapat mandat 2/3 pada sesi perbahsasan bulan 3 dan 6 nanti, ditambah dengan adanya komponen ke14 BN ( SPR) yang mungkin akan merancang satu persempadanan semula kawasan parlimen , atau apa-apa RUU yang melibatkan perlembagaan Malaysia yang memerlukan kelulusan 2/3 ahli parlimen, sapa tahu.

Bahkan bila kita tijau kembali apa yang disebut oleh PM DS Najib dalam satu program yang ucapan tersebut disiar didalam akhbar tempatan, bukan akhbar nyamuk , beremang bulu roma kita mendengarnya , apa yang akan terjadi kepada negara dimasa hadapan" if BN cannot win, no one can win". apakah makna disebalik yang tersurat tersebut, apa yang tersirat dan berselirat didalam hati PM kita ini, sama sama kita renungkan, kejadian didalam parlimen semalam mungkin ada gambaran apa yang bakal berlaku apa yang disebut PM itu.

Sebab itulah sejak 2-3 minggu ini, heboh pasal WikiLeaks dan SAingapura sampai bekas PM yang mulut becok dan tak sedar bahawa dia sudah bukan jadi PM itu pun tumpang sekaki masuk campur dalam hal ini, terus terusan mengeluarkan pendapat dan pandangan berat sebelah pasal Wikileaks punya hebahan ini, yang peliknya bila sebut kes Ketua Pembangkan dan kes yang sedang dalam perbicaraan dimahkamah, heboh seantario , tetapi Wikileaks juga ada sebut pasal PM kita, hal tak imcompetent dan hal wanita negara Monggolia, juga ada dalam hebahan tersebut, kenapa akhbar perdana yang dah nak bangkrap tu tak pula nak hebohkan sama, barulah boleh dipercayai berita depa, tetapi memanglah kalau dah orang tak nak percaya lagi berita depa, maka macamtulah depa siarkan berita tu, menunggu masa nak fulung , macam akhbar sahabat saya dari Pantai Timur tu la.... dah nak gulung walau baru 11 keluaran.
sumber

Dec 13, 2010

NAJIB MEMBAZIR LANTIK SAMY 'DUTA KHAS' BERTARAF MENTERI?




Perdana Meteri Datuk Seri Najib Razak hari ini secara formal mengumumkan pelantikan bekas presiden Datuk Seri S. Samy Vellu sebagai duta khas baru Malaysia yang bertaraf menteri untuk infrastruktur bagi India dan rantau Asia Selatan.

"Saya ingin mengumumkan pelantikan Datuk Seri Samy Vellu sebagai duta khas infrastruktur bagi India dan Asia Selatan.

"Kami tidak mahu kehilangan bakatnya dan saya pasti banyak syarikat akan mendapat manfaat (daripada beliau)," kata beliau ketika melancarkan buku biografi Samy Vellu berjudul "A Life. A Legend. A Legacy" di sini hari ini.

Lantikan itu berkuat kuasa mulai 1 Januari ini.

Kata Najib, pelantikan itu adalah pengiktirafan sumbangan besar bekas presiden MIC itu, yang juga bekas Menteri Kerja Raya, dalam membantu syarikat Malaysia melaksanakan projek pembangunan di benua kecil India itu. Najib juga memuji Samy Vellu atas sumbangannya selepas berkhidmat untuk rakyat dan negara selama 31 tahun khususnya dalam menubuhkan Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED), Kolej TAFE, Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST), Yayasan Strategik Sosial (YSS) dan Yayasan Pemulihan Sosial.

Najib Perosak Konspirasi Liwat

Dari pendedahan demi pendedahan yang dibuat, kita dapat lihat kebodohan demi kebodohan yang sangat ketara tentang isu liwat Saiful vs Datuk seri Anwar ini. Kita boleh lihat sendiri betapa bangangnya saiful dan najib..

1. Berdasarkan pengakuan najib sendiri, Saiful menemui Najib pada 25 Jun 2008, tapi dia diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008. Jelas sekali bangang, dah mengadu diliwat tapi kena liwat lagi keesokkan harinya.

2. Sebelum ini bapa saudara saiful pernah menceritakan kepada media betapa saiful tertekan sehingga hampir sahaja membunuh diri. Tapi walaupun sudah begitu tertekan, masih lagi datang untuk diliwat oleh Anwar. Bukankah sangat lucu?

3. Menurut Najib, saiful datang ke rumahnya dan najib rasa tangan saiful seram sejuk. Saiful dikatakan dalam ketakutan ketika berjumpa Najib, tetapi anda sudah sedia maklum Saiful bertemu Najib pada 25 Jun 2008 dan diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008 lagi sekali lagi kenyataan bangang oleh saiful.

4. Saiful berbohong di sidang media dengan mengatakan bahawa dia diliwat dengan paksa, tetapi kenyataan dia sendiri di mahkamah menjelaskan bahawa dia sendiri yang membuka seluar lalu bertuala. Langsung tiada sebarang unsur paksaan. Memang pembohong!

5. Saiful pilih untuk mengadakan bukti yang bukan-bukan untuk menuduh Anwar, sedangkan dia boleh sahaja menyediakan perangkap dengan merakam adengan kejinya bersama Anwar melalui handphone sekiranya tuduhan itu benar. Bukankah dia sudah bertemu najib sebelum diliwat?

6. Saiful berpura-pura mengaku idolanya adalah Anwar Ibrahim sedangkan kawan-kawannya di UNITEN sedia maklum dia anti- Anwar semasa di Universiti. Jelas sekali dia sengaja mereka reka cerita supaya konspirasi ini kelihatan tiada kaitan dengan Barisan Nasional.

Baiklah kenyataan-kenyataan ini semuanya menampakkan betapa bangangnya insan bernama Saiful Bukhari bin Azlan ini. Tetapi adakah benar Saiful sebodoh itu?

Kalau difikirkan Saiful ini teramatlah licik, sebagai contoh di masa lalu dia yang hanya memegang jawatan Timbalan Yang dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Uniten boleh dipilih mewakili pelajar Malaysia ke Philipina, menunjukkan dia memang licik. Begitu juga bagaimana dia berjaya menyelinap masuk ke dalam Parti Keadilan Rakyat sedangkan rakan-rakannya di UNITEN tahu dia adalah anti-Anwar juga sesuatu yang licik.

Segala konspirasi ini nampaknya sudah rosak teruk apabila kita lihat kebodohan demi kebodohan Saiful. Kini semakin ramai orang tidak percaya dengan tuduhan ini. Semuanya kerana satu pengakuan.

Pengakuan siapa?

Pengakuan Najib bertemu saiful di rumahnya!

Apabila Najib mengaku beliau ada bertemu dengan Saiful serta merta semua rancangan menjadi rosak teruk. Pengakuan Najib ini dibuat di sidang Akhbar secara rasmi dan dapat dilihat oleh semua pengguna internet. Pengakuan inilah yang memerangkap Saiful. Pengakuan inilah juga yang menjadikan Saiful kelihatan terlalu bangang.

Kerana sekiranya tiada pengakuan Najib ini semua keraguan-keraguan berkenaan isu liwat di dalam entry Blog Milo Suam tidak akan wujud kerana lima daripada keraguan di atas berkaitan dengan pengakuan Najib. Apapun tahniah kepada Najib kerana mengaku, anda sendiri merosakkan konspirasi ini kah kah kah...

Satu lagi lawak bangang si Najib ialah dia bersungguh-sungguh menegaskan bahawa dia tidak menasihati Saiful untuk melaporkan kepada Polis supaya kelihatan kononnya dia langsung tiada kaitan dengan isu ini. Korang sendiri boleh fikirlah kalau orang kena rogol ke kene liwat, kena ragut, kita sebagai orang yang normal mestilah akan suruh mangsa pergi report Polis tapi Najib ni berlainan fikiran dia keh keh keh... kantoi lagi....

Susah nak berbohong ni, silap sikit je habis semua kantol kah kah kah Najib masuk campur sikit habis semua rosak! Tapi Saiful yang nampak bodoh dan bongok ekekeke....sumber

Dec 7, 2010

20 kes rasuah Khir Toyo

1. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holdings.

Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

2. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja.

Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

3. Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

4. Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri).Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

5. Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu.Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

6. Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

7. Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

8. Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

9.Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182.mega_shok.gif. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

10. Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000 km paip,jadi berapa untung JAKS?

11. Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km)merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.

12. Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

13. Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

14. Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

15. Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

16. Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

17. Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, "Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang."

18. Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

19. Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.
20. Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah & projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

Dec 6, 2010

Faekah : Siasat Kes Khir Toyo Secara Profesional, Jangan melepas "BATUK DITANGGA" saja

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin mahu setiap organisasi yang bertanggungjawab dalam kes rasuah melibatkan Mantan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo menjalankan tanggungjawab dengan amanah, tidak hanya seperti melepaskan batuk di tangga.



Bercakap kepada TVSelangor, Faekah berkata,adalah penting kepada semua pihak komited dengan tugas yang diamanahkan dan bersikap profesional walaupun ia melibatkan orang kenamaan.




" Kalau Khir Toyo kita katakan dia tidak amanah sebelum ini, mereka kena jalankan tanggungjawab mereka.Jangan pula pegawai yang mendakwa tidak amanah pula dalam menjalankan tugas kita. Biar semua orang menjalankan tugas dengan profesional dan amanah," kata Faekah, ketika dihubungi melalui telefon sebentar tadi.


Khir Toyo dan pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Haryoni dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas tuduhan rasuah.

Khir didakwa berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah 'istana ala Bali' di Seksyen 7, Shah Alam.


Walau bagaimanapun, kedua-duanya tidak mengaku bersalah terhadap tuduhan yang dibacakan oleh hakim Azhaniz Teh Azman Teh.



Menurut kertas pertuduhan yang dibacakan oleh hakim, Khir pada 29 Mei 2007 lalu di kediaman rasmi menteri besar bersama isterinya, Zahrah Kechik telah mendapatkan dua lot tanah dan sebuah rumah dari syarikat Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM3.5 juta sedangkan harga hartanah tersebut dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.




Khir boleh didakwa di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara selama tempoh boleh sampai dua tahun atau dengan denda, atau kedua-duanya sekali.


Manakala Shamsuddin pula, pada tarikh sama dituduh bersubahat dengan kesalahan yang dilakukan oleh Khir dalam pembelian hartanah dan rumah mewah tersebut.


Ia berlaku dalam keadaan Khir mengetahui Shamsuddin ada kaitan dengan kerja-kerja rasminya dan kesalahan tersebut dilakukan hasil dari persubahatan Shamsuddin. Justeru, Shamsuddin telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 109 dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan.


Jika sabit kesalahan, beliau boleh dipenjarakan sehingga tempoh dua tahun, atau dengan denda, atau kedua-duanya sekali.


Namun ujar Faekah, selagi seseorang tidak dibuktikan bersalah, maka mereka tidak boleh dituduh bersalah.


Maka Ketua Pembangkang Selangor itu juga diharap boleh mendapatkan hak pembelaan yang sewajarnya untuk diri beliau.


" Apa yang kita mahu ialah Khir Toyo diberi kesempatan kalau dia tidak bersalah, dia perlu mendapat hak membela diri dan saya yakin pihak-pihak seperti SPRM, DPP,polis yang menyiasat dan pegawai-pegawai terlibat, menjadi profesional," tambah Faekah lagi.


Tanpa menolak pelbagai spekulasi kedengaran berhubung penahanan Khir di pejabatnya pagi tadi, Faekah bagaimanapun optimis sekiranya ia langkah awal kerajaan menunjukkan kesungguhan dalam memerangi rasuah.


Bagaimanapun, beliau memberi amaran, jika ia hanya untuk mempersendakan rakyat, ia pasti tidak akan berhasil untuk jangka masa panjang.


" Kita tidak boleh salahkan anggapan masyarakat umum terutama pemimpin-pemimpin dari parti bukan pemerintah sebab itu telah menjadi trend. Macam satu tradisi pemimpin kerajaan. " Rakyat pada hari ini bijak dan pandai menilai. Kalau kamu bersandiwara, akhirnya pada suatu hari nanti kamu akan dihukum," katanya.


Bahkan ujar Faekah, kerajaan negeri Selangor sedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika organisasi itu memerlukan sebarang dokumen berhubung pembelian tanah tersebut.


" Pendekatan kita ialah kita bersedia bekerjasama walaupun yang dituduh itu orang kita dan sebagainya. Malah kita memberi kerjasama yang baik misalnya apabila pegawai Yayasan Selangor disiasat," tambah Faekah lagi.


Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan, Ng Suee Lim sebelum ini berkata,istana milik Khir beserta tanah mencecah harga RM24 juta.


Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Khas DUN Mengenai Tanah sebelum ini meminta rakyat Selangor dan SPRM menilai dan menjalankan siasatan dengan telus berhubung isu tersebut.



TVS

Dec 4, 2010

Ketuanan Melayu wan Azizah memukul tepat pada sasaran

Bahagian Pertama-Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail memukul tepat sasaran "kelemahan" Umno apabila beliau mengibaratkan konsep ‘Ketuanan Melayu’ sebagai ideologi songsang, yang menjadi tempat penggantungan Umno sejak bertahun-tahun lamanya.



Ketika menyampaikan ucapannya pada Kongres Tahunan parti 27 November lalu, beliau berkata, konsep ‘Ketuanan Melayu’ digunakan oleh golongan elitis Melayu untuk memperdaya orang-orang Melayu bagi mengekalkan kuasa politik mereka.



Namun hasilnya, majoriti orang-orang Melayu dan Bumiputera tetap miskin dan hidup seperti ‘melukut ditepi gantang’ walaupun Umno memerintah lebih 53 tahun.



Menyeru orang-orang Melayu supaya membuang jauh-jauh ideologi itu, beliau berkata, konsep "Ketuanan Melayu" hendaklah ditinggalkan supaya anak-anak kita membesar dengan visi saling hormat menghormati di antara kaum.



Mengikut standard demokrasi, seruan Wan Azizah untuk membuang faham perkauman harus dipuji sejajar dengan nilai fundamental yang diterima oleh setiap masyarakat di dunia ini.



Meskipun Malaysia terlepas dari kutukan dunia seperti mana yang dialami oleh dasar apartheid Afrika Selatan, suatu ketika dahulu, namun penyakit rasis masih kekal sebagai satu wabak yang menghancurkan integrasi nasional dan membantut perkembangan ekonomi.



Ketuanan Melayu tak dapat dipertahankan



Mungkin atas kesedaran bahawa ‘Ketuanan Melayu’ tidak dapat dipertahankan di mata dunia maka Umno kelihatan kehilangan punca bagaimana untuk respon terhadap asakan tanpa duga daripada Wan Azizah.



Untuk mendiamkan diri bermakna membenarkan kata-kata Wan Azizah dan ini boleh membawa padah dan masalah besar kerana melalui hasutan rasis sebeginilah Umno berharap dapat merentangi halangan pilihan raya umum akan datang. Jadi, bagaimana mungkin Umno dapat membebaskan diri dari mendokong konsep ‘Ketuanan Melayu’?.



Di samping itu, selagi Umno terus mempertahankan ideologi lapuk ini bermakna menarik kritikan dan penghinaan dari dunia luar. Ini tidak dapat dielak, memandangkan penggunaan peralatan komunikasi moden yang mampu membawa berita dan maklumat dengan sekelip mata maka kritikan dari masyarakat antarabangsa sukar untuk dibendung.



Jadi, selepas pulih dari kejutan yang dibuat oleh Wan Azizah, respon mula mencurah datang daripada para pemimpin tertinggi Umno tetapi alasan yang diberi sama ada tidak relevan atau mereka cuba mengelak dari menyentuh isu sebenar dan malah tidak ada yang berani berdepan dengan Wan Azizah.



Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin menyifatkan kenyataan tegas daripada Wan Azizah itu sebagai langkah "menyelamatkan kapal yang sedang tenggelam" dan mengembalikan sokongan orang ramai selepas pepecahan dalam pemilihan parti PKR.



Menteri Pertahanan dan Naib Presiden Umno Zahid Hamidi pula berkata Wan Azizah "cuba mengalihkan perhatian rakyat dari masalah serius dalam partinya."



Beliau berkata PKR mahu mengambil hati masyarakat Cina dan India bagi mendapatkan sokongan mereka pada pilihan raya umum akan datang. Sekali lagi, beliau mengelak dari menyentuh isu ‘Ketuanan’.



Kerja kotor Perkasa



Seperti yang dijangka, kerja kotor ini dilemparkan kepada sayap ultra rasis Umno, Perkasa untuk menjawabnya. Ketua Pemudanya Arman Azha Abu Hanifah menyerang Wan Azizah dengan menyifatkan beliau sebagai "pelacur politik."



Beliau berkata beliau (Wan Azizah) dan pemimpin Melayu PKR yang lain terhutang budi kepada dasar ‘Ketuanan Melayu’ atas pencapaian profesional mereka dan sekarang ini mereka telah mengkhianati bangsa Melayu semata-mata untuk mendapatkan sokongan orang Cina dan India.



Lebih menarik, sikap kurang ajar dan tidak sensitif yang diperlihatkan Arman dengan menghentam para pemimpin Melayu yang lain menjustifikasikan seruan Wan Azizah untuk menolak mentaliti ‘Ketuanan Melayu’ bagi memulih semula penghormatan dan harga diri bangsanya.



Kenyataan beliau menyifatkan Wan Azizah sebagai "pelacur" merupakan satu penghinaan terhadap bangsanya sendiri.



Kenyataan beliau bahawa orang-orang Melayu tidak mampu mencapai kemajuan tanpa mendapat layanan istimewa disebabkan bangsa merupakan satu lagi penghinaan terhadap bangsanya sendiri. - sumber

Dec 3, 2010

“Seolah-olah Umno satu-satunya parti yang mempertahankan Melayu

Seolah-olah bangsa Melayu ini hanya akan berdaulat melalui keris tumpul Umno dan seolah-olah rebah Umno bererti rebahlah Melayu. Hanyir dan busuk sekali dakwaan-dakwaan sampah yang disebar luas ke dalam minda masyarakat pada hari ini,”



“Lupakah kita bahawa Umno pernah menyerahkan kerusi ketua menteri Pulau Pinang kepada Gerakan sekalipun Umno yang mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri? Di waktu itu, ke mana perginya ketuanan Melayu? Tersorok di dalam songkok tinggi Umno? Ketika itu, ke mana perginya professor-profesor bertaraf cendikiawan yang sibuk mengulas isu ketuanan Melayu pada hari ini?



“Melayu, Cina atau India tidak pernah mempunyai sebarang nilai tambah di sisi Allah SWT melainkan dengan taqwa. Seorang yang berbangsa Cina tetapi bertaqwa kepada Allah SWT jauh lebih mulia dari seorang yang berbangsa Melayu tetapi hidup dengan rasuah, menindas, mengkhianat dan sebagainya.sumber

RON 95 PULAK NAIK MALAM INI ?

KUALA LUMPUR,3 Dis—Harga bahan api petrol dan diesel serta gas dijangka mengalami kenaikan lagi mulai tengah malam ini ekoran keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi - dasar yang diperkenalkan Putrajaya pertengahan tahun ini.



Kenaikan kali ini juga dikatakan membabitkan petrol RON 95 dan RON 97.



Harga petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter mulai kelmarin.



Kenaikan RON 97 kelmarin adalah ekoran perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.



Pengumuman rasmi dijadual untuk dibuat petang ini.



“Saya jangkakan kerajaan akan mengumumkan harga petang ini... kenaikan dijangka dalam sekitar 10 hingga 15 sen dan difahamkan, kadar baru ini kuat kuasa mulai esok,” kata sumber industri.



“Kami diumumkan perubahan ini baru-baru ini,” kata sumber itu lagi.



Pada 1 November lalu, harga petrol RON 97 dinaikkan lima sen menjadi RM2.15 seliter.



Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan menimbang kemungkinan untuk menyeragamkan harga diesel yang diberi bantuan subsidi bagi mengelak berlakunya lagi kes-kes penyelewengan di negara ini.



Katanya, langkah tersebut dilihat relevan bagi memastikan bantuan subsidi tidak disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab ekoran perbezaan harga diesel yang ditetapkan mengikut sektor.



Pada masa ini harga diesel bersubsidi mengikut sektor ialah di pam minyak RM1.75, pengangkutan RM1.45, nelayan RM1.25 manakala industri RM2.05.



Pertengahan Julai lalu, kerajaan mengumumkan pelarasan harga menyaksikan kenaikan harga beberapa barangan keperluan utama.



Dalam kenyataan diumumkan ketika itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pelarasan harga itu membabitkan petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, yang diselaraskan semula sebagai sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsidi. Selaras dengan itu, Kabinet telah mengambil keputusan bahawa berkuat kuasa pada 16 Julai 2010, harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan LPG, dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi.



Menurut Najib yang juga Menteri Kewangan, Penyelarasan semula harga barang-barang itu akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.



Berdasarkan proses itu, kerajaan memutuskan harga petrol RON 95 dan diesel akan diselaraskan sebanyak lima sen seliter bagi semua sektor. LPG akan diselaraskan sebanyak 10 sen sekilogram dan petrol RON 97 akan diapung secara terkawal.



Bagi gula pula, harga akan diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram.





The Malaysian Insider

Nov 29, 2010

Kita Jangan Terlalu Leka Berpolitik - Selangor Bakal Tumbang !

Tokoh DAP Lim Kit Siang memberi amaran bahawa Pakatan Rakyat mungkin hilang Selangor jika pemimpinnya terlalu bangga dan tidak mengambilkira dengan sebarang kemungkinan.



Berucap di majlis konvenyen DAP Selangor di sini hari ini, beliau berkata, seharusnya mengambilkira amaran itu dan belajar dari sejarah.



PAS, katanya tidak menjangka merampas Terengganu 1999 dengan kemenangan 28-4 kerusi dewan undangan negeri. Bagaimanapun, pada 2004, PAS kalah dengan angka sama dan mereka tidak menjangkanya.



"Apa yang berlaku di Terengganu boleh terjadi di Selangor, iaitu tidak menjangka menang sebelum pilihanraya umum 2008 dan kalah dalam pilihanraya berikutnya walaupun mereka tidak menjangkanya?



"Siapa kata ini tidak akan berlaku," katanya.



Menurut Lim, konvensyen DAP Selangor penting untuk DAP Pakatan Rakyat supaya tidak mengulangi apa yang berlaku di Terengganu pada 2004.



"Konvensyen ini boleh membantu mengakhiri krisis keyakinan terhadap Pakatan Rakyat.



Pengerusi DAP Selangor chairman Ean Yong Hian Wah berkata beliau kesal ada yang berkata, rombakan perlu terhadap wakil rakyat sekarang.



Katanya beliau sangat kesal kerana ia boleh memecahkan pasukan sedia ada.



"Adakah kamu mahu memusnahkan diri kamu dalam proses ini. Jangan gunakan parti untuk kepentingan peribadi tetapi untuk umum dan negara," tambahnya.



Ketika berita ini ditulis, 812 dari 1,016 perwakilan tiba untuk mengundi bagi 15 jawatankuasa negeri.



Terdahulu dalam pengumuman awal tujuh dari 50 calon telah menarik diri - Gan Eu Eng, Gan Siah Tong, Lee Sek Wun, Ong Kian Chye, R Rajiv, S Selvadurai dan Sow Kim Tar @ Sow Kim Ling.

Nov 22, 2010

Kertas undi hari terakhir pemilihan dicuri, PKR dakwa unsur sabotaj - Saifuddin Nasution

KUALA LUMPUR, 22 Nov — Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata, kertas undi bagi pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP), yang disebelum ini tercalar dengan dakwaan kepincangan, telah dicuri semasa proses penghantaran ke cabang-cabang yang terlibat dalam pemilihan, semalam.



Bagaimanapun menurut Saifuddin, hanya dua kertas undi melibatkan dua cabang sahaja yang hilang. “Kita telah mengesan dua kertas undi bagi pemilihan MPP hilang semasa proses penghantaran dari ibu pejabat ke cabang-cabang. “Daripada dua kertas undi itu, salah satu melibatkan cabang Pandan, kedua-dua kertas undi kita kesan hilang semasa proses penghantaran.



“Bila kita sedari bahawa dua kertas undi telah hilang, kita telah memaklumkan kepada pengawas bertugas supaya tidak membenarkan kertas undi yang sama nombor siri dengan kertas undi yang hilang itu digunakan,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider. Beliau berkata, proses pengundian kedua-dua cabang tersebut berjalan dengan lancar dan kertas undi baru digunakan bagi menggantikan kertas undi yang hilang itu.



“Jadi pemilihan hari ini (semalam) di dua cabang itu berjalan dengan lancar dan kertas undi tersebut tidak digunakan dan ia tidak sah kerana telah dicuri. “Kita juga sekarang sedang menyiasat siapa indivdu yang terlibat dalam kehilangan dua kertas undi ini. “Perkara ini kita juga sudah jelaskan kepada ahli dan tiada bantahan daripada mereka,” katanya. Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang percaya misteri kehilangan kertas undi itu mungkin dibuat oleh individu yang tidak senang dengan PKR dengan niat untuk mensabotaj perjalanan pemilihan parti itu.



“Malah kita percaya ia merupakan taktik untuk sabotaj perjalanan pemilihan parti, apa-apa pun kita masih menyiasat perkara ini. “Kita juga bernasib baik kerana kehilangan dua kertas undi itu tidak menjejaskan perjalanan pemilihan hari ini (semalam). Ia juga tidak mengubah keputusan pemilihan yang berlangsung.



“Kita juga percaya kertas undi itu telah dicuri dengan niat untuk menjatuhkan imej PKR dan membayangkan bahawa pemilihan PKR ini berlaku dalam keadaan kucar-kacir. Tapi apa yang jadi persoalan bagaimana penulis blog tersebut boleh menerima kertas undi tersebut, kalau dia terima maknanya dia terima daripada individu yang mungkin terlibat dalam kehilangan dua kertas undi itu,” katanya.



Tambah Saifuddin, perjalanan pemilihan PKR hari terakhir semalam secara keseluruhan berjalan dengan lancar. Blog People’s Parliament, yang dua minggu lalu mempersoalkan kertas undi boleh dijual beli, semalam melaporkan borang pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) yang sepatutnya diserahkan kepada ahli untuk mengundi pada pukul 10 pagi tetapi diperoleh terlebih awal.



Menurut blog tersebut berkata telah menerima e-mel dan gambar yang mengandungi borang pemilihan PKR. Dalam blog tersebut turut dilampirkan borang pemilihan untuk jawatan timbalan presiden dan naib presiden. Ini merupakan kali pertama PKR mengadakan pemilihan secara langsung berdasarkan konsep satu ahli, satu undi. Menurut penghantar e-mel tersebut, borang pemilihan berwarna merah jambu itu sepatutnya hanya boleh dibuka secara rasmi pada pukul 10 pagi.



Semalam adalah hari terakhir cabang-cabang PKR mengadakan proses pengundian. Sebanyak 37 cabang melangsungkan proses pengundian iaitu 13 di Johor, tujuh di Selangor, satu di Sabah dan 16 lagi di Sarawak. Proses pengundian yang bermula 10 pagi berakhir 4 petang. Ketika ditanya mengenai Cabang Ayer Hitam, Johor yang terpaksa membatalkan proses pemilihan kerana mendakwa tidak menerima notis mengadakan pemilihan daripada ibu pejabat, Saifuddin bagaimanapun menafikan perkara tersebut.



“Mengenai cabang Ayer Hitam, sebenarnya di sana tidak mempunyai jawatankuasa PKR lagi, ketua penaja pun tidak ada lagi, malah rekod kita juga menunjukkan tiada penaja dan komuniti di sana. “Sebab itu kita tidak hantar notis pemilihan di sana. Jadi ibu pejabat telah berhubung dengan JPP untuk mengadakan pemilihan di Ayer Hitam dengan kerjasama PKR Johor. “Jadi dakwaan yang dibuat adalah tidak benar, kita memang tidak jalankan persiapan untuk jalankan proses pemilihan di cabang Ayer Hitam. Selain itu, Zaid Mohd Yusof yang mendakwa sebagai ketua penaja cabang juga tidak benar, dia hanya ahli biasa sahaja,” katanya.



Zaid ketika dihubungi The Malaysian Insider petang semalam berkata, cabang Ayer Hitam terpaksa membatalkan proses pemilihan kerana mendakwa tidak menerima notis mengadakan pemilihan daripada ibu pejabat. Tambah Zaid, seramai 116 ahli PKR di kawasan itu tidak dapat menjalankan proses pemilihan kerana kegagalan pengurusan pentadbiran. Dalam pada itu, Bernama melaporkan, pemilihan MPP PKR bagi cabang Kuala Langat di Dewan Rakan Muda di Kuala Langat semalam dibatalkan. Walaupun berlaku pembatalan, masih ada insiden yang tidak diingini berlaku sehingga ada anggota parti yang tercedera dan membuat laporan polis.



Laporan polis itu disahkan Ketua Polis Daerah Kuala Langat, Supritenden Nordin Manan ketika dihubungi Bernama. Bernama difahamkan pemilihan tersebut sepatutnya berlangsung pada 13 November lalu dan ditunda ke 20 November dan kemudiannya semalam. Menurut Ketua Pengawas MPP PKR, cabang Kuala Langat, Zainol Ahmad, pemilihan itu terpaksa dihentikan akibat ada pihak tidak berpuas hati terhadap proses pengundian.



Beliau berkata, pihaknya telah menerima arahan lebih kurang pukul 1.30 tengah hari untuk membatal dan menutup proses pemilihan. Dalam pada itu, tinjauan Bernama mendapati pemilihan MPP PKR bagi cabang Tanjong Karang dan Kuala Selangor berjalan lancar. Lebih 300 anggota dari kedua-dua cabang hadir untuk mengundi calon. Posted sumber Budak_Perak at 9:03 AM 

Nov 21, 2010

200 Ahli PKR Merusuh Dan Ada Yang Parah..

Kira-kira 200 orang yang mendakwa anggota PKR berhimpun di hadapan ibu pejabat parti itu di Petaling Jaya bagi membantah proses pemilihan langsungnya yang didakwa tidak telus.



Diketuai bekas timbalan setiausaha agung P Jenapala, penyokongnya daripada 14 buah seluruh selangor hadir untuk protes ringkas selama 45 minit.



Mereka yang membawa kira-kira 20 kain rentang, antaranya berbunyi "Jenapala The Hero", "Keadilan yang tidak adil" dan "Shame on you Anwar". sumber





Jenapala di dalam ucapannya menuntut supaya pemilihan diadakan dengan telus dan pemilihan ini tidak dapat diterima oleh ahli akar umbi.



"Jalankan pemilihan dengan telus. Parti (ini) cakap mengamalkan demokrasi dalam pemilihan, tetapi di mana perkataan itu lagi," katanya sambil mendakwa ahli PKR sudah ditipu dengan janji-janji kosong.



Beliau juga turut mendakwa bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih mementingkan calon timbalan presiden Azmin Ali daripada anggota parti.



"Kalau hendak (Azmin) simpanlah untuk selama-lamanya," katanya menyindir.



Jenapala sebelum ini pernah mengadakan perhimpunan yang sama, dengan motif yang serupa di tempat itu.



Bagaimapun, ketika itu, jumlahnya hanya separuh daripada yang hadir hari ini.

ziarah dan sumbangan sempena Aidil Adha yang lepas




PAS Cawangan Taman Cendana Pasir Gudang tidak ketinggalan dalam mengejar kelebihan sempena Aidil Adha yang lepas apabila seramai 11 keluarga faqir miskin telah menerima sumbangan, di sini baru-baru ini.
Sumbangan yang dilakukan dari rumah ke rumah setiap penerima sumbangan itu, telah disempurnakan oleh Ketua PAS Cawangan, serta saya sendiri di Taman Cendana

" Walaupun sumbangan yang kami berikan tidak seberapa, sekurang-kurangnya dapat meringankan sedikit bebanan golongan penerima ini, "

" Kami cuba melaksanakan lagi progran , sekiranya mendapat sumbangan daripada golongan yang cakna terhadap golongan yang memerlukan, kami akan selaraskan sumbangan untuk diagihkan kepada mereka yang kurang berkemampuan, demikian menurut saudara Kelana selaku Ketua cawangan.

Nov 20, 2010

Pemimpin-pemimpin parti perlu berpendirian teguh memikul amanat


SHAH ALAM 20 NOV: Pemimpin-pemimpin parti perlu berpendirian teguh memikul amanat rakyat dengan tidak berpaling tadah menghentam benteng demokrasi utuh perjuangan parti tegas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi.


Anwar membidas sikap pengkhianatan individu yang bertalu-talu menyerang kepimpinan dan perlembagaan PKR dari dalam menggunakan media milik Umno-Barisan Nasional sebagai platform mengugat fokus keutamaan parti itu.



"Saya tidak boleh terima orang yang menyerang parti berulang kali guna media Umno dan hina sahabat perjuangan termasuk Syed Husin Ali," tegas beliau.



Dalam ucapan Rapat Umum bersama negeri Selangor di Auditorium MBSA, Shah Alam, beliau tidak mahu memberi komen negatif, Datuk Zaid Ibrahim yang baru mengumumkan keluar parti menjadi subjek keraguan halatuju PKR justeru terus memberi tumpuan kepada prinsip menegakkan keadilan.



"Bukan kerja saya mahu ulas kenyataan Zaid tapi kerja saya hendak mengangkat PR.

"Saya tidak mahu dalam pertarungan ini, kita beri kata-kata kesat kepada beliau (Zaid). Biar sahaja," kata beliau di hadapan lebih 2000 ahli PKR di negeri Selangor yang memenuhi auditorium itu.



Bertemakan 'Anwar Ibrahim Pengemudi Zaman', Anwar mengakui beliau tidak pernah neutral dalam perjuangan parti dan turut optimis akan berjaya memperoleh keadilan di negara ini melalui rombakan sistem kerangka PKR.



Menyifatkan PKR bukan sebagai parti biasa, ketua pembangkang itu mengingatkan anggota bahawa kewujudan PKR merupakan rentetan kebangkitan golongan kelas bawahan yang menuntut perubahan dan bukan perjuangan untuk dirinya.



"Parti ini bukan parti politi biasa, ini parti kebangkitan rakyat. Saya berani kata, parti ini didukung kelas bawahan. Orang bawahan yang tertindas bangkit menuntut perubahan," jelas beliau disambut tepukan gemuruh anggota-anggota yang hadir.



Anwar menyeru anggota-anggota PKR bersedia menghadapi perubahan sekiranya mahukan kematangan dan menyelamatkan parti.



Selain itu beliau berkata, pemilihan kepimpinan PKR tidak perlu dijadikan isu kepincangan masalah dalam parti membuka ruang serangan pihak lawan sebaliknya terus mengingatkan fokus menggugurkan kedudukan Umno sebagai kerajaan.



Justeru beliau menyeru pemimpin-pemimpin yang dipilih anggota parti untuk mengangkat daya kepimpinan dalam PKR

"Dalam kepimpinan saya tidak peduli menang, kalah. Buat apa mahu jadi 'jaguh kampung'. Yang hendak dilawan Umno.



"Kalau pemimpin bersikap macam orang bawah, baik turun bawah dan beri peluang orang buat naik atas untuk berucap," ujar beliau.



Pemilihan PKR yang hanya tinggal dua hari, Anwar turut menyeru anggota-anggota untuk keluar memilih calon kepimpinan parti itu selain tidak mengiktiraf pemimpin yang menang dengan jumlah undi yang kecil.



Dalam pada itu, Anwar berpendapat Umno-Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai ruang untuk menyerang PKR sebaliknya menggandakan usaha mencuri ahli-ahli yang kurang pendirian dalam parti.



Tambahnya lagi, Umno-BN telah lama terputus hubungan dengan kehendak rakyat seraya memberi kepada PKR untuk membuktikan perjuangan telus menuntut demokrasi mutlak di negara ini.



"Mereka (Umno) hanya boleh ganggu dari dalam. kerana itu kita sibuk dengan masalah dalaman.

Anwar mengambil contoh aduan yang diterima berhubung pemilihan pucuk pimpinan PKR di cabang-cabang bukan penghalang parti itu berlaku terus sebaliknya beliau menyatakan keengganan mempertahan kesilapan dalaman parti justeru bertegas mengemukakan bukti dan fakta agar tindakan dapat dilaksanakan.



Anwar menasihati menghentikan masalah dalaman parti sebaik berlangsungnya kongress PKR 27 November nanti. Beliau menyarankan agar Senator Syed Husin Ali terus membantu mengemudi PKR.



Sementara itu, Anwar turut memuji prestasi cemerlang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang berjaya mengangkat martabat negeri Selangor memberi keselesaan kepada rakyat dalam pemerintahan selain menyeru agar Pakatan Rakyat mempertahankan kubu kuat parti itu.



"Selangor kubu terpenting PR. Semua orang mahu rampas Selangor, Khir Toyo, Noh Omar. Tapi kita berjaya tangkis serangan," katanya.



Rapat Umum anjuran PKR negeri Selangor yang berlangsung di Auditorium MBSA, Shah Alam malam tadi mendapat sambutan meriah anggota-anggota parti dan berakhir pada jam 12 malam tadi .sumber

Nov 15, 2010

RM1.3 Trilion Wang Rayat Dibazirkan Kerajaan BN

SHAH ALAM 15 NOV : Ahli parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail mendakwa sebanyak RM 1.3 trilion wang negara telah dibazirkan berikutan berlaku ketirisan akibat penyalahanguna kuasa dan pentadbiran yang tidak telus.




Menurut beliau, ketirisan termasuk rasuah, salah tadbir, kehilangan, disembunyikan, pelbagai pengurusan yang tidak cekap dan salah laku lain di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional tambah ketara dalam tempoh 30 tahun kebelakangan ini.



"Saya menjangka, jumlah yang terkikis, tertiris, hilang, tidak tahu kemana,dibazirkan,disembunyikan,dicampur dengan sumber alam, pengurusan yang tidak cekap sehingga defisit,keseluruhannya dalam tempoh BN memerintah, RM 1.3 trilion.



Masalah utama dalam isu pengurusan ekonomi negara dalam tempoh 30 tahun kebelakangan ini memang sah, isu pertama ialah ketirisan, kebocoran besar-besaran sekaligusmenyaksikan ekonomi kita tidak dapat dikawal dengan baik dari segi pembaziran," kata Azan kepada TV Selangor.



Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Hanadzlah ketika ditemuramah agensi berita Blooberg Jumaat lalu dilaporkan sebagai berkata, kerajaan akan meminta bantuan daripada Bank Dunia bagi mengurangkan perbelanjaan perbendaharaan negara yang mencatatkan defisit tertinggi sejak 22 tahun.



Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi lembab iaitu pada kadar 4.7 peratus dalam tempoh sedekat terakhir berbanding 7.2 peratus pada tahun 1990-an, ketika di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.



Justeru menurut Azan, tindakan meminta bantuan dari luar hanya akan mengakibatkan defisit negara semakin tinggi dan hutang semakin meningkat.



Sehubungan itu katanya,timbul juga persoalan, apakah Bank Dunia yang berpangkalan di Wanshington itu mempunyai keyakinan terhadap ekonomi Malaysia sehingga sudi memberikan bantuan yang diminta.



"Apabila kerajaan kata kita terpaksa bergantung kepada pinjaman daripada Bank Dunia ataupun apa sahaja yang berkaitan dengan pinjaman dari luar, pertama, adakah ia akan menyebabkan pihak luar merasa yakin kepada kedudukan kita?



"Kalau setakat hendak mengharapkan kepada pinjaman luar sedangkan orang luar tidak ada keyakinan kepada kedudukan ekonomi, jawapnya kita akan bermimpilah," tambah Azan.



Menurut Azan terdapat lima faktor yang mengakibatkan ketirisan wang negara seperti rasuah, ketidakcekapan pengurusan, tidak ada pengawalan dari segi pengauditan, kenaikan kos yang mendadak akibat dari kejatuhan ekonomi dan kedudukan pasaran negara yang terpaksa menghimpit peranan sektor swasta yang dianggap mendatangkan pendapatan besar kepada negara tetapi itu tidak berlaku.



Namun ironinya kata Azan, bagaimanana perkara seumpama ini boleh berlaku kepada negara yang kaya hasil buminya seperti Malaysia.



"Sepatutnya kita mempunyai rezab dua kali ganda, maknanya kita dalam keadaan lebihan dua kali ganda. Bukan defisit. Itu lebihan pertama...lebihan kedua, kita ada banyak tambahan dari sumber alam. Tetapi keduanya kita kikis habis.



" Kita antara negara yang mempunyai sumber alam yang besar yang tinggi di dunia. Kenapa boleh kita kehilangan dana negara yang besar?" katanya lagi.



Beliau menambah setiap rakyat sepatutnya bertindak sebagai ketua juru audit negara mempertikaikan masalah berkenaan memandangkan Ketua Audit Negara juga secara terang-terang mempertikaikan mengenai penyalahgunaan wang rakyat .

Nov 13, 2010

Gobalakrishan kembali sokong Azmin...?

Sabtu, 2010 November 13 - Kemunculan Ahli Parlimen Padang Serai, N Gobalakrishan ketika sidang media di rumah Datuk Zaid Ibrahim beberapa minggu lalu waktu belum lagi beliau umum nak bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR…mencetuskan andaian beliaulah ‘Panglima Zaid’.



Apa lagi lepas itu Gobala terang-terang menghentam Azmin Ali kerana mendakwa pernah panggilnya ‘pariah’ semasa satu mesyuarat PKR.



Terbaru Selasa lalu beliau muncul seketika di rumah Zaid tetapi tidak menyertai sidang akhbar dimana bekas calon Timbalan Presiden PKR itu belasah sakan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin. Namun, pagi Rabu ketika sekumpulan wartawan yang bertugas di Parlimen mahu mendapatkan komen Gobala berhubung kenyataan Zaid yang mahu Anwar dan Azmin berundur daripada PKR, beliau agak berat mulut mengulas. Dengan muka agak cemas beliau antara lain hanya kata tiada Anwar bermakna tidak ada PKR.



Perubahan sikap Gobala yang tiba-tiba mempertahankan Anwar disedari beberapa orang wartawan termasuk Agendadaily. Kenapa Gobala tiba-tiba ‘korner baring’ daripada menyokong Zahid kepada tiba-tiba mempertahankan Anwar? Jawapannya, Gobala mungkin sudah tahu, karier politik Zaid diakhir hayat dalam PKR ekoran keputusan menarik diri daripada bertanding jawatan nombor dua itu bersama Azmin dan Mustafa Kamil Ayub.



Cara terbaik, Gobala kena ‘rujuk’ semula dengan PKR dan Agendadaily difahamkan, beliau sudah berjumpa Azmin pada malam Rabu untuk berdamai. Pertemuan hampir 45 minit di tepi Lebuh raya Persekutuan menghala ke Klang itu berlaku selepas beliau menghubungi Azmin dan merayu untuk bertemu dengannya. Barangkali selepas pertemuan itu dan ‘mengakui kesilapannya menyokong Zaid’, Gobala keesokannya kembali memuja Anwar dengan kenyataan tanpa Anwar tiadalah PKR.



Itu adalah sebahagian contoh bagaimana pemimpin PKR yang menyokong Zaid sebelum ini terpaksa berpatah ke belakang kerana bimbang kedudukan mereka dalam parti atau pilihan raya akan datang terjejas.



Pada Khamis, Biro politik PKR telah menerima keputusan bekas pengerusi Wilayah Persekutuan, itu menarik diri daripada persaingan jawatan timbalan presiden. Maka dengan itu sahlah nama Zaid dikeluarkan dari senarai calon yang bertanding. Perkara itu disahkan oleh ketua jawatankuasa pemilihan pusat PKR, Dr Molly Cheah. Keputusan itu, terus bermakna Zaid kini hanya ahli biasa PKR dan sebagai ahli, siapa lagi mahu menyokong beliau.



Apa yang tidak kurang menarik perhatian ialah Mustafa juga sudah menjelaskan pendirian agar orang tidak keliru tentang isu beliau mahu pemilihan dibatalkan dalam 48 jam masa cakap di sidang akhbafr bersama Zaid. Katanya Khamis,”saya ingin menyatakan bahawa sokongan penuh saya kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua umum dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai presiden Keadilan tidak pernah berubah. "Pendirian tersebut memang sedia diakui oleh kebanyakan ahli parti berdasarkan rekod saya yang sentiasa konsisten mempertahankan Datuk Seri Anwar Ibrahim sepanjang 12 tahun saya terlibat dalam perjuangan reformasi.

Oct 22, 2010

RM 70 Juta lubang kubur untuk VIP satu lagi projek BN


Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Dato’ Seri Anwar Ibrahi mendedahkan berdasarkan buku belanjawan negera terdapat satu projek baru yang dipanggil sebagai 'pusara negara'.

“ada projek baru nyang Ada projek baru namanya pusara negara, berapa lubang kubur (ada) 500 lubang kubur,

” 250 lubang kubur untuk VIP Islam dan 250 lubang kubur untuk VIP bukan Islam,”katanya ketika menyampaikan ceramah mpena sambutan Kelantan Membangun Bersama Islam di sini semalam.

Menurutnya, projek pusara negara tersebut akan dibangunkan dikawasan tanah bersebelahan Tugu Negara Kuala Lumpur.

Pembinaan pusara negera khusus untuk pembesar-pembear negara itu kata neliau akan menelan perbelanjaan dari wang cukai rakyat sebanyak RM70 juta.

" jumlah peruntukkan untuk buat pusara bagi pembesar-pembesar ini (adalah) RM70 juta, maknanya satu orang (pembesar) mati, harga kuburnya RM140,000,"ujatrnya.

Oleh itu menurutnya, untuk meneruskan hidupnya, Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak membelanjakan RM65 juta bagi membaik pulih kediaman perdana menteri di Putrajaya.

Manakala apabila matinya pemimpin-pemimpin negara, diperuntukkan pula sebanyak RM70 juta untuk membina kubur-kubur mereka.

"(pemimpin BN) hidup menyusahkan rakyat bila mati pun menyusahkan rakyat,"katanya

Namun begitu, jika dibandingkan dengan peruntukan untuk membangunkan seluruh masjid dan surau seluruh negara, kata Anwar, hanyalah RM14.3 juta.

Diakhir Majlis sambutan 20 tahun Kelantan Membangun Bersama Islam tersebut, Mursyidul Am telah mengumumkan calon PAS yang dipilih untuk mewakili Pakatan Rakyat bagi bertanding ddalam PRK DUN Galas

Pegawai JKM Johor Kurang sopan





Pada Hari selasa 19.10.2010 yang lepas saya telah menjemput Pegawai dari Jabatan Kebajikan Masyarakat Johor untuk bersama dengan penduduk Taman cendana Pasir gudang untuk daftar di kalangan mereka yang tidak berkemampuan dan kurang upaya. Dalam laporan yang saya terima daripada Ajk Saudara Kelana terdapat 30 orang termasuk 5 OKU yang hadir pada sebelah pagi,tetapi apa yang saya kesal layanan salah seorang pegawai wanita JKM yang kasar dan tidak ada budi bahasa terhadap warga emas, mana budi bicara terhadap warga emas ,mana slogan JKM Kami Penyayang .warga emas yang di dalam gambar ini adalah pasangan OKU yang dilayan secara kasar oleh pihak JKM dan di atas rasa simpati maka Pas cawangan Tamn Cendana sampaikan sedikit sumbangan kepada pasangan OKU tersebut,terima kasih juga kepada Sinar yang turut siar isu yang sama .

Umno Lesapkan Wang, Saham Melayu

Umno Lesapkan Wang, Saham Melayu : Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng berkata, saranan Presiden Umno yang menuntut semua pihak untuk tidak mempersoalkan kontrak sosial, tidak mencerminkan ketelusan dalam tindakan oleh pimpinan Umno-Barisan Nasional(BN).



"Kontrak sosial menerusi tanggapan apa?.Adakah kontrak sosial membenarkan seseorang untuk makan rasuah?



"(Kalau) kerajaan nak cakap tentang kontrak sosial, kita nak tanya apa sudah jadi dengan saham berjumlah RM52 bilion yang sepatutnya diberikan kepada orang Melayu dan orang bumiputera miskin," soalnya.



Beliau mengulas konsep kontrak sosial yang diungkapkan oleh Datuk Seri Najib Razak, dalam ucapan dasarnya pada Perhimpunan Agung Umno, hari ini.



Dalam teks ucapan Najib tersebut, dipetik menyorot peristiwa berkaitan perbalahan yang membabitkan perkauman pada abad ke-20 yang menyaksikan paparan kes-kes hukuman tanpa perbicaraan di Amerika Syarikat, tragedi “holocoust” di Benua Eropah, penyembelihan rakyat Palestin di Asia Barat serta penghapusan etnik di Bosnia dan Rwanda.



Najib turut dikatakan menyeru kepada generasi rakyat Malaysia yang mengambil pendirian untuk mempersoalkan kewajaran kontrak sosial kebangsaan yang telah dimuafakatkan pendahulu mereka sebelum ini.



Dalam pada itu, Guan Eng turut mempertikaikan parti tunjang Barisan Nasional itu, apabila tidak menunjukkan sebarang langkah atau inisiatif yang proaktif diambil untuk membela nasib golongan miskin Melayu dan bumiputera.



"Mengapa tidak ada Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk mengenalpasti siapa yang melesapkan wang ini. RM52 bilion sudah kena 'kebas'. Takkanlah mereka tak ambil peduli langsung. Itu yang jadi tanda tanya dan persoalan utama. Kontrak sosial untuk siapa. Untuk diri sendiri atau untuk rakyat?



"Kalau untuk diri sendiri, itu yang kita tentang, kerana kalau kita cakap tentang RM52 bilion, dia (Umno-BN) sendiri akui RM54 bilion yang diberikan tinggal RM2 bilion. Siapa yang ambil," soalnya.



Oleh kerana itu, Guan Eng mempersoalkan tindakan pihak yang sepatutnya bertanggungjawab untuk menghukum mereka yang didapati menyeleweng dan khianat kepada amanah yang diberikan.



"Kita tahu ini semua pemimpin dan kroni BN dan Umno yang dapat. Adakah kerana itu mereka tak mahu buat sebarang siasatan," dakwanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Oct 13, 2010

Isu Banjir - Pesuruhjaya Suhakam Turun Kg Setanggi & Kg Tok Siak







Isu hak asasi manusia kini menjadi isu hangat di negeri Johor sekarang ini dan paling menerima kesan tersebut ialah penduduk dari tiga buah kampung iaitu Kampung Setanggi, Kampung Tok Siak dan Kampung Hajah Hasnah.

Penduduk yang sebelum ini kecewa dengan sikap kerajaan negeri yang seolahnya memandang sebelah mata isu banjir di kampung-kampung tersebut kini sedikit terubat dengan kehadiran Pesuruhjaya Suhakam sendiri iaitu Tuan Muhammad Sha'ani Abdullah yang sanggup turun padang mendengar sendiri masalah penduduk dan menggunakan kuasa yang Suhakam ada dengan memanggil beberapa agensi kerajaan yang terlibat untuk memberi penjelasan.

Pesuruhjaya Suhakam turun padang mendengar penjelasan dari unit saliran Majlis Bandaraya Johor Bahru & Jabatan Pengairan Saliran Johor

Kehadiran beliau disambut oleh beberapa orang wakil penduduk dari jawatankuasa bertindak kampung dan turut hadir penyelia Pusat Aduan Rakyat Zon Tanjung Puteri dan Zon Permas.

Pesuruhjaya Suhakam meminta penduduk menunjukkan sendiri kesan dari banjir yang berlaku di kampung tersebut dan meninjau sendiri projek perumahan flet penempatan semula setinggan yang menjadi punca utama banjir berlaku di kampung tersebut lebih dari 8 kali dalam masa tidak sampai setahun.

Tidak lama selepas itu En Mustaffa yang mewakili Jabatan Pengairan Saliran Johor hadir dan memberikan maklum balas projek tersebut bukan di bawah seliaan dan kelulusan JPS Johor dan katanya beliau boleh memberikan komen supaya pemaju projek dan MBJB mengusulkan projek tersebut kepada JPS untuk diberikan komen dan maklum balas.

Tidak ketinggalan selepas itu beberapa orang pegawai dari Unit Saliran Majlis Bandaraya Johor Bahru yang diketuai sendiri oleh Puan Mazlifah Isa hadir memberikan penjelasan tentang kelulusan projek tersebut termasuklah perkembangan projek yang melibatkan kolam takungan air yang dikatakan tempat penduduk kampung tinggal sekarang ini.

Beliau mengatakan punca asal banjir tersebut adalah dari kerja-kerja yang dilakukan oleh pihak MRCB selaku pemaju lebuhraya EDL di kampung tersebut bila mana anak sungai di empang dan seterusnya pemaju Tebrau Teguh Berhad yang membangunkan projek perumahan flet penempatan semula setinggan telahpun mengecilkan anak sungai dengan mengempang dan menukar laluan semulajadi anak sungai tersebut.

Timbul keraguan dalam projek tersebut kerana seolahnya kerajaan negeri Johor melalui Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor yang menganugerahkan projek perumahan tersebut kepada Tebrau Teguh bertindak sambil lewa dengan tidak mengambil kira keselamatan nyawa dan harta benda penduduk di sekitar kampung tersebut. Persoalannya sekarang adakah ada agenda tersembunyi kerajaan negeri Johor untuk menghalau beberapa penempatan setinggan di kampung tersebut.

Pesuruhjaya Suhakam dalam sidang medianya mengatakan rakyat mesti berani menyatakan bantahan tentang projek pembangunan yang merugikan rakyat dan penduduk kerana ianya adalah hak asasi manusia tambahan lagi sekiranya ianya melibatkan nyawa dan harta benda. Beliau mengatakan akan turun sekali lagi dan akan memanggil UPEN Johor untuk memberikan penjelasan kepada penduduk.

Isu Banjir Kg Tok Siak & Kg Setanggi ke Suhakam & Parlimen









Penduduk dua buah kampung dari Kampung Setanggi & Kampung Setanggi Tok Siak akhirnya sepakat naik pihak atasan untuk mengadukan isu banjir di kampung mereka ke Suhakam dan Parlimen pada Khamis 07 Oktober 2010 yang lalu. Sedia maklum penduduk telah menuntut gantirugi kepada Unit Perancang Ekonomi Negeri Johor yang menganugerahkan projek penempatan semula setinggan lapan buah kampung kepada Tebrau Teguh Sdn Bhd yang telah mengecilkan dan mengubah laluan anak Sungai Tampoi sejak projek bermula menyebabkan penduduk kampung mengalami trauma banjir lebih lapan kali dalam masa tidak sampai setahun.

Rombongan penduduk kampung bertolak kira-kira jam 6.30 pagi setelah solat subuh ditemani oleh Saudara Rosli Kemin, Saudara Mohd Shahrizal Aliman & Saudara Syed Othman Syed Abdullah masing-masing dari Pusat Aduan Rakyat Tanjung Puteri dan Pusat Aduan Rakyat Permas.

Rombongan penduduk sampai di Pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) di Kuala Lumpur kira-kira jam 11.30 pagi dan di sambut sendiri oleh Pesuruhjayanya Tuan Muhammad Sha'ani Bin Abdullah. Sesi aduan dimulakan dengan pengenalan peranan Suhakam yang ditubuhkan 11 tahun yang lalu sebagai alternatif rakyat untuk berani tampil kehadapan mengadu masalah semasa berurusan dengan agensi kerajaan.

Saudara Syed Othman & Saudara Rosli Kemin seterusnya menceritakan kronologi peristiwa banjir yang berlaku di kampung tersebut sejak bulan Februari 2010 diikuti Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung En Mustapha Mohamed menceritakan kesusahan, kepayahan dan kerugian yang ditanggung oleh penduduk semasa dan selepas banjir melanda kampung-kampung tersebut.

Pesuruhjaya Suhakam respon dengan bertanyakan bagaimana usaha yang telah dilakukan oleh penduduk dengan demonstrasi aman, sidang media, laporan polis dan memorandum kepada Pejabat Menteri Besar Johor adakah menerima respon positif dari agensi-agensi kerajaan yang terlibat.

Jawapannya kesatuan penduduk telahpun dipecah belahkan oleh anasir-anasir yang tidak bertanggungjawab yang menghasut penduduk untuk berpada dengan apa yang berlaku, ada penduduk yang di suruh pindah, jawatankuasa bertindak penduduk dituduh sesat dan sebagainya dan terakhir sekali sumbangan wang ihsan dari Pejabat Daerah Johor Bahru yang diserahkan sendiri oleh wakil rakyat Parlimen Dato Shahrir Abd Samad.

Setelah berdiskusi panjang Pesuruhjaya Suhakam berjanji dengan memberi jaminan akan turun kedua-dua kampung tersebut kerana katanya isu ini melibatkan kepayahan dan kesusahan penduduk yang dikira sebagai hak asasi manusia yang perlu dibela. Isu banjir bukan kecil kerana ianya melibatkan nyawa dan kerugian harta benda penduduk. Beliau juga berjanji akan memanggil semua agensi-agensi kerajaan yang terlibat untuk memberikan penjelasan dan gambaran sebenar kepada Suhakam dan penduduk kampung itu sendiri.

Kemudiaannya penduduk di bawa ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur untuk bertemu pula dengan Yb Salahuddin Ayub yang juga Naib Presiden PAS untuk membuat sidang media dan beliau sendiri akan membangkitkan isu masalah penduduk kampung ke Parlimen untuk dibahaskan dan meminta jawapan dari agensi kerajaan yang terlibat.

Oct 9, 2010

Apa ke halnya Rosmah dapat Datuk Seri Utama


Apa ke halnya Rosmah dapat Datuk Seri Utama. Dia bukannya orang yang berjasa pada negara, jauh sekali pada negeri Melaka. Memang bangan si Khalil Yaakob. Perendahkan darjat gelaran datuk. Kalau zaman Hang Tuah dulu, nak dapat datuk bukan main susahnya. Sekarang, si betina yang habiskan duit rakyat pun dianugerah Darjah Utama Negeri Melaka (DUNM) iaitu darjah tertinggi kerajaan Melaka yang membawa gelaran Datuk Seri Utama. Dan Rosmah merupakan satu-satunya penerima anugerah darjah berkenaan pada tahun ini.



Memang istimewa betul Rosmah ini..

Nah padan muka rakyat diperbodohkan oleh UMNO ini. Mereka lebih pentingkan gelaran daripada nasib rakyat. Mungkin sebab Ali Rustam nak berkawan dengan Rosmah yang sama-sama seendapat nak tubuh sekolah mengandung peringkat nasional. Projek yang melawan ALLAH dan menghabiskan duit rakyat.



Mungkin juga Ali Rustam nak ambil hati Najib dan pada masa sama, meroswah Najib. Bukankah Rosmah kontrol segala aktiviti Najib. Ali Rustam sebenarnya nak bertanding Timbalan Presiden dalam pemilihan UMNO tahun hadapan. Jadi mungkin gelaran ini buat isteri Najib, boleh menjadi sandaran buat Ali Rustam untuk beregu dengan Najib singkirkan si Muhyiddin Yassin.



Memang Melaka dah jadi badut sarkas. Sesiapa pun boleh dapat gelaran Datuk. Tentu kita masih ingat bagaimana Shah Rukh Khan dapat Datuk. Memang bahlol Khalil Yaakob dan Ali Rustam ini. Si Shah Rukh tu, nak cakap melayu pun tak pandai. Nak sebut Datuk pun kekok. Tapi kerana UMNO bodoh piang, maka dibaginya gelaran kat hero hindustan itu...



Dan jangan terkejut juga. Dalam senarai penerima anugerah darjah pada tahun ini, banyak juga orang UMNO yang dapat. Sampaikan Ketua Bahagian UMNO Rantau Panjang, Kelantan pun dapat. Apa punya senget kerajaan Melaka ini..memang geram betul kita pada mereka semua ini. Kerana politik dan roswah, mereka mengiktiraf orang yang tidak sepatutnya. Baik bagi gelaran itu kat anjing daripada mereka semua ini...



Anugerah Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk :



Ketua Umno Hulu Langat, Johan Abd Aziz

Penolong Setiausaha Wanita Umno, Rosni Sohar

Ketua Umno Rantau Panjang, Abdullah Mat Yasim

Bendahari Umno Rompin, Mohamed Hambali Abdul Aziz

Anugerah Darjah Pangkuan Seri Melaka (DPSM) yang membawa gelaran Datuk :

Timbalan Ketua Umno Sekijang, Ayub Rahmat

Pegawai Menteri Besar Perak, Azhar Ahmad.

Setiausaha Barisan Nasional Perlis, Mat Rawi Kassim.

Timbalan Ketua Umno Kota Kinabalu, Seruji Nawawi

Exco Wanita Umno, Fatimah Hamat

Setiausaha Umno Kelana Jaya, Abdul Halim Samad

Naib Ketua Umno Gopeng, Abd Mukti Abd Rahman.

Timbalan Ketua Umno Kuala Selangor, Mohd Isa Abu Kasim

Timbalan Ketua Umno Tumpat, Mohd Rosdi Ab Aziz

Timbalan Ketua Umno Kuala Terengganu, Mohd Sabri Alwi

Timbalan Pengerusi Sekretariat Umno, Rosli Sulaiman

Timbalan Ketua Umno Gombak, Said Anuar Said Ahmad

Setiausaha Umno Tangga Batu, Samsudin Mehat



Ini semua dapat gelaran Datuk. Itu belum lagi pingat lain seperti Darjah Seri Melaka; Jaksa Pendamai (47); Bintang Cemerlang Melaka (97), Bintang Khidmat Terpuji (154), Pingat Jasa Kebaktian (250), Pingat Bakti Masyarakat (206); Pingat Khidmat Lama (50). Sudah tentu orang UMNO paling ramai dapat pingat ini. Memang jahanam betul kerajaan bollywood Ali Rustam ini. Semuanya demi laba politik Ali Rustam.



Dan sampai mengampunya dia kat Najib, semua staf Najib dapat gelaran Datuk. Antaranya ialah

Darjah Cemerlang Seri Melaka (DCSM) yang membawa gelaran Datuk Wira : Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri, Datuk Ab Aziz Kasim

Setiausaha Politik Menteri Kewangan, Aminudin Md Hanafiah



Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Akmar Hisham Mohd Yusof @ Mokhles

Pegawai Khas Perdana Menteri, Wan Ahmad Shihab Ismail Wan Ismail



Yang hairannya, kenapa kakitangan Muhyiddin tak dapat gelaran daripada kerajaan Melaka. Ini yang musykilnya..Jaga-jaga Muhyiddin, nampaknya Ali Rustam sudah mula mencatur untuk duduk kerusi no.2 dalam UMNO. Pada masa yang sama akan singkirkan Muhyiddin dari jawatan TPM. Nampaknya pemilihan agung UMNO tahun hadapan tentu akan menjadi panas. Gara-gara sikap cah keting yang ada dalam diri pemimpin UMNO..



Oct 1, 2010

UMNO SUDAH DAPAT 70 UNDI ? DI GALAS

ari Kiraan Matematik, UMNO Dah Dapat 70 Undi Dari Pengundi Galas



Tulisan ini cuba menganalisis secara matematik, adakah PAS mampu pertahankan kerusi Galas dalam PRK nanti atau UMNO akan rampas kerusi itu daripada PAS.



Secara faktanya, kerusi Dun Galas adalah antara 3 kerusi untuk parlimen Gua Musang yang dipegang oleh Ku Li sejak 1969 hingga sekarang. Maknanya dah 10 kali PRU, tapi Ku Li masih bertahan di kerusi parlimen ini.



2 Dun di dalam Parlimen Gua Musang, Nenggiri dan Paloh dimenangi oleh UMNO. Apa yang saya nak timbulkan disini ialah, wujud 70 pengundi yang mengundi PAS di Dun Galas, tapi di peringkat Parlimen, mereka mengundi Ku Li atau UMNO. Ini kiraan matematiknya :



Undi BN di Dun Nenggiri : Mat Yusoff Abdul Ghani (BN) (4,543)

Undi BN di Dun Paloh : Datuk Norzula Mat Diah (BN) (5,697)



Undi BN di Dun Galas : Mohamad Saufi Deraman (BN) (3,753)




JUMLAH : 13,993 undi

Tolak Dengan Jumlah Undi Ku Li Di : 14,063

JUMLAH BAKI : Baki 70 undi.



Maknanya ada 70 pengundi di Dun Galas yang mengundi PAS di peringkat dun tapi memilih mengundi BN di kawasan Parlimen. Ini yang membimbangkan. Adakah trend di PRK Kuala Terengganu akan berlaku. Dalam PRU tersebut, PAS menang 3 dun tapi tewas di peringkat Parlimen kerana ada pengundi PAS yang sokong calon BN. Tapi bila PRK diadakan, pengundi itu kembali mengundi PAS dan PAS menang dalam PRK tersebut.



Senarionya sama mungkin berlaku di Dun Galas ini. Mereka dulu mengundi PAS semasa 2008 tapi mungkin mereka adalah penyokong tegar BN kerana mengundi Ku Li bagi kerusi Parlimen Gua Musang. Jadi jika 70 pengundi ini menyokong BN dalam PRK akan datang, maka agak sukar sebenarnya laluan buat PAS. Majoriti 646 undi adalah terlalu sedikit dan mungkin telah berkurangan kepada 576 (646 tolak dengan 70). Jadi PAS perlu berwaspada dengan kiraan ini.



Apapun faktor Ku Li tidaklah terlalu besar ketika ini. Kerana mood Ku Li masih lagi memihak kepada PAS. Lagipun Ku Li bukannya dewa yang perlu dilaung-laungkan. Walaupun pernah menjadi Pengerusi Petronas dan Menteri kanan sendiri, pembangunan Gua Musang masih di takuk lama. Bahkan nak cari stesen minyak Petronas pun agak sukar. Jadi faktor Ku Li tak perlulah diperbesarkan. Lagipun dia bukannya Tuhan yang boleh tentukan pihak mana menang dan pihak mana yang kalah.



P32 GUA MUSANG



Jumlah Pengundi: 28,986

Peratusan Kaum: M: 83.11% C: 8.03% I: 0.71% L: 8.13%

1. Tengku Razaleigh Hamzah (BN) (14,063)

2. Zulkefli Mohamed (Pas) (9,669)

Majoriti: 4,394

Jumlah undi: 24,221

Peratus mengundi: 83.56%

Undi rosak: 489

Penyandang: Tengku Razaleigh Hamzah (BN)

(Majoriti: 6,548 undi)



N43 NENGGIRI



Jumlah Pengundi: 8,611

Peratusan Kaum: M:85.78% C:0.39% I:0.16% L:13.65%



1. Mat Yusoff Abdul Ghani (BN) (4,543)

2. Mohd. Zuki Ibrahim (PKR) (2,453)

Majoriti: 2,090

Jumlah undi: 7,200

Peratus mengundi: 83.61%

Undi rosak: 204

Penyandang: Mat Yusoff Abdul Ghani (BN)

(Majoriti: 2,685 undi)



N44 PALOH



Jumlah Pengundi: 10,045

Peratusan Kaum: M:98.60% C:0.19% I:0.03% L:1.15%



1. Datuk Norzula Mat Diah (BN) (5,697)

2. Riezal Abdul Rahim (PKR) (2,864)

Majoriti: 2,833

Jumlah undi: 8,696

Peratus mengundi: 86.57%

Undi rosak: 135

Penyandang: Datuk Norzula Mat Diah (BN)

(Majoriti: 2,880 undi)



N45 GALAS



Jumlah Pengundi: 10,330

Peratusan Kaum: M:65.81% C:22.03% I:1.81% L:10.32%



1. Che Hashim Sulaima (Pas) (4,399)

2. Mohamad Saufi Deraman (BN) (3,753)

Majoriti: 646

Jumlah undi: 8,323

Peratus mengundi: 80.57%

Undi rosak: 171

Penyandang: Mohamad Saufi Deraman (BN)

(Majoriti: 1,729 undi)



Sep 29, 2010

Bersama dengan anak anak yatim dan yatim piatu serta Ibu tunggal




Bersama dengan anak anak yatim dan yatim piatu serta Ibu tunggal dalam jamuan baru baru ini,terima kasih kepada mereka yang sudi menghulurkan sumbangan untuk menjayakan program ini yang dibuat di rumah saya .

Ketua Pemuda UMNO Kepala Batas Kaya Raya Rezal Merican



Tolong Siasat, Dari Mana Mamak Rezal Kaya Luarbiasa, Kahwin 2, Satu Dengan Artis

Nah mamak. Haritu syok sangat serang Kerajaan Pulau Pinang, sekarang tolong jawab juga isu ini...



Dari mana kekayaan luarbiasa ahli keluarga Reezal Merican ?

Reezal Merican Naina Merican Ketua Pemuda UMNO Kepala Batas perlu mendedahkan kepada umum dari mana sumber kekayaan ahli keluarganya secara tiba-tiba.



Bapanya cuma seorang kakitangan awam biasa di Jabatan Pengangkutan Jalan manakala ibunya seorang jururawat desa.

Semasa hayatnya bapanya memiliki sebuah lori kecil empat tayar bagi menjalankan perniagaan 'gas masak'.

Reezal sendiri selepas tamatkan pengajian di IPTA, bekerja dengan Shahrizat Abdul Jalil.



Secara tiba-tiba apabila mendampingi Abdullah Badawi keluarga ini sudah mempunyai rumah harga berjuta-juta di Shah Alam, projek di sana-sini dan begitu juga memiliki banyak kereta mewah.



Orang Penang terkejut dengan kemewahan luar biasa keluarga Naina Merican ini dan berharap Reezal dapat memberitahu sumber kekayaan ahli keluarganya.



Orang ramai berpendapat jika ianya dari sumber halal - tidak mengapa. Jika dari sumber haram, orang Islam lebih rela menjauhi harta dan keluarga seumpama itu.-rakyat marhaen

Saya pun nak tambah. Memang kaya betul si mamak nih..siap pasang dua orang bini. Dan bini mudanya adalah seorang artis terkenal iaitu, Sharifah Norhazleenda atau lebih dikenali Lin. Mereka telah berkahwin pada 20 Mac 2005 lalu dalam satu majlis ringkas yang diadakan dekat Cheras.Lin,33 adalah bekas isteri penyanyi Yantzen.Mereka berdua bercerai pada tahun 2004. Ini gambar isteri Rezal Naina nih..



Dan ini pula isteri tuanyalengkap ada kat sini) (biodata l. Dan ada 3 orang anak pun. Yang hairannya, banyak betul duit mamak nih..buat kerja haram ke.



Itulah sebabnya UMNO dan Barisan Nasional bermati-matian enggan mengistiharkan harta yang mereka kira "harta emak bapa" mereka.