Jun 10, 2009

SPM DENGAN 10 SUBJEK

SPM dengan 10 Subjek

Hebatnya TPM kita yang baru apabila turut menjawat Menteri Pendidikan. Dalam masa beberapa minggu menjadi TPM sudah memberi idea bernas untuk menghadkan 10 subjek sahaja untuk peperiksaan SPM. Genius, pintar, geliga dan bijak sifir! lebih penting cepat dan cukup drastik.

Mungkin Muhyiddin Yassin tidak perasan bagaimana kecewanya pihak-pihak tertentu bilamana isu PPSMI yang tidak selesai terus ditangguhkan keputusannya bilamana kajian dan pandangan pihak tertentu MENOLAK PPSMI! Sedangkan isu SPM dengan 10 subjek ini cepat sahaja keputusannya.

Suatu yang perlu tidak terlepas pandang adalah subjek teras kepada SPM itu sendiri. Sebelum ini subjek teras ada 6 iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral. Jika ianya dikurangkan apakah subjek yang akan menjadi mangsa? Apakah Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral?

Ramai melihat isu menghadkan 10 subjek ini tidak lebih kepada pengukuhan PPSMI yang sudah ditentang banyak pihak. Kini timbul pula isu Bahasa Inggeris mahu dijadikan subjek wajib lulus.

No comments:

Post a Comment