Jun 24, 2009

JIWA BESAR PEMIMPIN PAS TIADA DALAM PEMIMPIN UMNO

Terbukti pemimpin PAS berjiwa besar dan 'gentlemen' tidak seperti pemimpin Umno. Tuan Guru Nik Abdul Aziz dengan sifat tawadhuk dan zuhud beliau menarik balik kenyataannya terhadap Ustaz Nasaruddin Mat Isa walaupun sebelum ini kita melihat beliau benar-benar marah kepada Timbalan Presiden PAS tersebut.
Walaupun Tuan Guru seorang pemimpin yang lama, berpengalaman, dihormati dan disegani lawan dan kawan namun dengan jiwa yang besar beliau menarik balik kenyataannya tidak berasa ego dan bongkak.
Perkara tidak akan berlaku di dalam Umno di mana pemimpin tertinggi Umno tidak akan memohon maaf kepada pemimpin bawahan walaupun mereka melakukan kesalahan.
Inilah bezanya jiwa besar pemimpin PAS jika dibandingkan dengan pemimpin Umno yang ego, bongkak dan tidak berani mengaku kesalahan masing-masing.
Sifat pemimpin Umno/BN ini juga terbawa-bawa dalam corak pentadbiran dan pemerintahan mereka di mana mereka ini tidak pernah meminta maaf dan mengakui kesilapan mereka kepada rakyat walaupun jelas kesilapan itu dilakukan secara terang-terangan. Itu sebabnya jarang sekali kita melihat pemimpin Umno/BN bertanggungjawab di atas kesalahan mereka jauh sekali dari meletakkan jawatan. Contoh terdekat ialah Ketua Menteri Melaka sendiri yang jelas disabitkan kesalahan dengan rasuah tetapi tetap mahu meneruskan tugasnya sebagai Ketua Menteri.

No comments:

Post a Comment