Jul 16, 2009

LAPORAN POLIS TERHADAP ,TUN DR MAHATHIR ,TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI....ADA LAGI BACA DULU


Pada hari rabu,08hb julai 2009 jam 2.30 petang bertempat di kementerian Pelajaran,Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran Malaysia Tan Sri Mahyuddin Yassin telah mengumumkan Pemansuhan sepenuhnya Pengajaran dan Pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris(PPSMI) pada tahun 2012.Dasar ini di laksanakan pada tahun 2003 secara tergesa -gesa oleh Tun DR Mahathir.Kemudian telah di teruskan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Dato, Sri Najib Bin Tun Abdu Razak sehingga tahun 2009. Menteri Pelajaran yang telah melaksakan dasar ini adalah Dato,Hishamuddin Tun Hussin dan Tan sri Musa Mohammad.
Bernama pada 10.7.09 telah melaporkan bahawa Timbalan menteri Pelajaran DR Fuad Zarkashi telah menyatakan bahawa PPSMI,yang berkauat kuasa 2012 ,mampu menjimatakan perbelanjaan kira kira RM 40 juta setahun. Ini telah membawa maksud bahawa tempoh 6 tahun perlaksanaanya ia telah membazirkan duit rakayat sebanyak RM 240 juta.
Berdasarkan kepada pertemuan diantara Dato Hishamuddin Tun Hussin dengan Dato Hassan Ahmad dan Dato Ahmad Said,bekas Menteri pelajaran telah memmaklumkan bahawa peruntukkan untuk melaksanakan PPSMI adalah RM 5.4 bilion Daripada jumlah tersebut Rm3.4 bilion telah digunakan sementara baki RM 2 bilion belum lagi digunakan.
Perlaksanaan PPSMI juga adalah tidak sah kerana bertentangan dengan seksyen 17(1) akta 550 akta Pendidikan 1966 dan dengan sendirinya bercanggah dengan kehendak dan tujuan Artikel 152(1) dan 152(6) Perlembagaan Persekutuan.
Berdasarkan kepada pekara di atas saya berpendapat bahawa telah berlakunya salah guna kuasa seperti di bawah.
1. Kerajaan Malaysia yang di ketuai oleh Tun Dr Mahadthir mohamaad, Tun Abdullah Badawi dan Dato Sri najib Tun Abdul Razak telah menyebabkan kerugian duit rakyat sebanyak RM3.4 bilion dari tahun 2003 hingga 2008 kerana membuat keputusan yang salah
melaksanakan dasar PPSMI.
2. Kerajaan Malaysia telah melanggar seksyen 17(1) AKTA 550 AKTA Pendidikan 1966 dan artikel 152(1) dan 152(6) perlembagaan Persekutuan.
3. Tun DR Mahathir Mohammad telah melaksanan dasar ini secara tergesa gesa tampa kajian yang mendalamn.
Dasar yang salah ini telah menyebabkan para pelajar dan guru guru telah menjadi mangsa.Berdasakan kepada pekara di atas sya mendesak pihak Polis Diraja Malaysi membuat sisatan terhadap pihak yang diadu dia atas.
LAPORAN POLIS INI DI BUAT OLEH SAUDARA KHAIRUL FAIZI BIN AHMAD KAMIL.
KETUA PEMUDA PAS JOHOR.DI BALAI POLIS CENTRAL PADA 10 PAGI TADI 16HB 07 09.

No comments:

Post a Comment