Dec 31, 2012

SUDAH 56 TAHUN MENETAP DI MALAYSIA TETAPI MASIH GAGAL MENDAPATKAN STATUS WARGANEGARA




Walaupun sudah menetap hampir 56 tahun di Malysia dan kesemua anak-anaknya seramai 4 orang adalah warganegara Malaysia tetapi beliau sendiri masih memegang kad pengenalan merah bermastautin tetap.

Puan Dhanam a/p kamtemani 59 tahun mengadu kepada PAR permas dan menceritakan masalah yang beliau hadapi.Beliau yang kematian suami 7 tahun dahulu berkata beliau datang bersama ibubapanya dari india sejak beliau masih bayi lagi dan apabila dewasa mendirikan rumahtangga dengan seorang India warganegara Malysia.

katanya sukar baginya berstatus penduduk tetap kerana tidak mampu untuk menikmati seperti mana warganegara Malaysia.Beliau juga Hairan kenapa beliau yang sudah bertahun-tahun lamanya menetap dan sudah mempunyai anak berwarganegara Malaysia masih gagal untuk mendapatkan warganegara.




Beliau memdakwa pernah mengadu kepada pimpinan Mic setempat tetapi rintihan dan masalah beliau tidak pernah diselesaikan umpama menunggu bulan jatuh ke riba.Oleh kerana itu beliau memohon pada PAR permas untuk membantu menyelesaikan masalah yang beliau hadapi.

Pengulas mengenainya Penyelia PAR permas Syed Othman Abdullah berkata beliau akan menghubungi pihak berkaitan untuk maklumbalas dan akan mencari menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan kadar segera.


abusiraj almuner

No comments:

Post a Comment