Dec 30, 2012

SIDANG MEJA BULAT PAKATAN RAKYAT DAN GABUNGAN NGO PENGERANG


Isu rapid pengerang yang hangat diperjuangkan oleh pakatan rakyat turut disertai oleh beberapa NGO  bagi mendapatkan hak penduduk pengerang.Isu pengerang yang diperjuangkan bukan memprotes pembangunan yang dilakukan tetapi untuk mempertahankan serta mendapatkan hak penduduk yang telah diabaikan hatta rintihan  permasalahan penduduk tidak didengari oleh pemerintah.



Satu majlis sidang meja bulat isu pengerang telah diadakan di hotel New York petang tadi yang melibatkan pemimpin pakatan rakyat dan Ngo gabungan pengerang untuk mencari resolusi penyelesaian.Majlis ucapan alu-aluan telah disampaikan oleh Pesuruhjaya Pas Johor Dato Mahfoz Muhammad.Dalam ucapan yang disampaikan beliau menegaskan bahawa pakatan tidak membantah pembangunan tetapi permasalah yang timbul hasil daripada projek tersebut yang tidak mengambil kira kebajikan penduduk.






Anis Alfilda pengerusi gabungan NGO pengerang dalam ucapannya berkata isu pengerang bermula dengan isu nelayan pantai hinggakan kepada timbulnya isu rapid yang sedang dijalankan.Rentetan daripada projek rapid inilah bermulanya episod masalahan yang lain timbul hingga menidakkan hak asasi manusia.






Zaaba Abdullah,ahli jawatankuasa Ngo pengerang turut berucap dan menceritakan didapati proses pemindahan kubur yang dilakukan oleh pihak kontractor tidak beradab seolah-olah tidak menghormati waris.




Turut hadir dalam sesi meja bulat ialah Mazlan Aliman pengerusi Anak,Cikgu Normala Pengerusi pendidik,Anis Afida Pengerusi Ngo Pengerang,Syed Othman Abdullah Pengerusi pusat aduan rakyat(PAR) Johor  dan Abdul Rahman Maidin Pengerusi Ngo Peduli rakyat. Pemimpin pakatan rakyat yang hadir Suhaizat kayat ketua pemuda pas Johor,Tan hong bin ketua dapsy,Hasan karim t/pengerusi Pkr  Johor danYb Er teck hwa Ahli parlimen bakri.

abusiraj almuner



No comments:

Post a Comment