Dec 31, 2012

SOKONGLAH TAIB DAN PBB SAMPAI MAMPUS!!!!!WAHAI ORANG SIBU APA DAH JADI NIE!!!!



SARAWAK Negeriku...SIBU kampungku!!!terkedu bila penulis terbaca satu laporan dari postal berita bumi kenyalang yang melaporkan satu kejadian menyayat hati berlaku di Sibu, Sarawak.Penulis sebenarnya  tidak bercadang nak mengulas laporan ini tetapi setelah membaca berita ini berulangkali timbul emosi pada diri penulis...

Kejadian yang menimpa hostel kayu sekolah  SK Punan Ba di Belaga apabila awal tahun ini bangunan kayu iaitu hostel yang menempatkan pelajar-pelajar telah runtuh. Kejadian itu menyebabkan 5 pelajar perempuan cedera teruk, dan 13 mengalami kecederaan di tubuh badan mereka.

Hampir setahun dibiarkan berlalu namun bangunan baru mereka masih tidak siap.Tahun ini  2012 mereka telah melalui hari-hari yang teruk di waktu persekolahan,tidur di bilik yang sempit, bila hujan, mereka basah disebabkan bumbung bocor, tiada bantal, selimut apatah lagi terpaksa bersabar dengan kehadiran nyamuk.lebih malang lagi pelajar tidur umpama pekerja bangla tiada permit berhimpit 20 orang dalam satu bilik.

Perasaan terkejut,terkedu,hairan serta sedih bercampur aduk dengan kejadian berlaku,timbul persoalan yang bermain di fikiran,kenapa kejadian ini boleh berlaku,yalah kalau diukur pimpinan negeri sarawak yang kaya raya yang rakyatnya tidak bebelah bahagi memberi sokongan kepada kerajaan pemerintah yang pemimpinnya terkenal dengan kekayaannya....tetapi sanggup membiarkan kanak-kanak merana dan derita tanpa diberi perhatian.

Mana dia Wakil rakyat BN dan pimpinan masyarakat setempat!!!!!Mana dia ketua Menteri Sarawak yang kaya raya itu!!!!Kenapa tidak keluarkan peruntukkan segera untuk sekolah ini!!!kenapa mengambil masa yang lama untuk menyediakan bantuan untuk mereka ini dan sampai bila harus mereka berdepan dengan suasana begini.

Adakah tempat atau kawasan ini dikuasai oleh pakatan rakyat hingga membiarkan sahaja keadaan mereka sebegini!!Sedar atau tidak bahawa mereka ini bukan dewasa,mereka ini kanak-kanak sekolah,perlu diberi kemudahan untuk pembelajaran,itulah hak asasi manusia yang telah diperuntukkan oleh undang-undang. kenapa mereka ini tidak diberi perhatian dan pembelaan sewajarnya selepas terjadinya incident terhadap mereka.

Amat menyedihkan  bilamana laporan postal berita itu menyebut, ada sebahagian dari mereka tidur di quarters pengetua dan sebahagian lagi di quarters cikgu. Dan penulis paparkan gambar diatas bagi merujuk kepada quarters guru. Jika quarters guru pun "seperti ini" bagaimana pula keadaannya dengan hostel para pelajar!!!!

Ternyata sudah didepan mata,kerajaan pimpinan Taib mahmud dan sekutunya gagal memberikan khidmat terbaik untuk rakyat sarawak.Masalah rakyat sekecil ini pun tidak mampu untuk menyelesaikannya apatah lagi yang besar.Ingat bahawa rakyat ada hak dan kuasa menentukan serta memilih pemimpin dan bukan pemimpin sendiri yang menentukannya.Jika pemimpin yang tidak mempunyai jiwa rakyat serta tidak memberikan khidmat terbaik kepada rakyat wajar ditolak...tetapi sebaliknya berlaku di sarawak ini!!!Dengan ertikata lain yang lebih mudah difahami,letak lembu sebagai calon BN pun boleh menang.

Dalam buku demokrasi tulisan para ahli falsafah Rom purba...ada menyebut definasi peranan wakil rakyat dalam kontek demokrasi,ia mendefinasikan wakil rakyat sebagai hamba rakyat dan sentiasa memberi khidmat pada rakyat tidak kira masa dan waktu dan keadaan.Dan kegagalan seorang wakil rakyat disebut apabila gagal dalam membela kebajikan dan membawa suara pemasalah rakyat..

Bagi  Rakyat Sarawak.....tepuk dada tanya selera!!!!kuasa ada di tangan anda,samada perlu perubahan atau tidak...itu hak dan keputusan anda semua!!!!

hakikat ketaranya Regim Taib tidak peduli dengan masalah rakyat dan sedang menikmati serta meratah khazanah kepunyaan rakyat sesama mereka!!!!

JOM UBAH!!!!

abusiraj almuner


No comments:

Post a Comment