Apr 21, 2011

Kegagalan Pemimpin Umno Membela Penduduk Setinggan Pasir Gudang

Sebagai rakyat Malaysia dan berbangsa Melayu merasa terhina duduk dibumi yang dipimpin oleh bangsa Melayu serta mempunyai kuasa penuh untuk menentukan halatuju bangsanya sendiri khususnya di dalam memiliki tanah sekangkang kera untuk dijadikan tempat kediaman. Sedangkan bangsa lain daripada Melayu bukan sahaja sekangkang kera malah beribu ekar tanah dengan begitu mudah mereka dapat memilikinya.

Inilah yang terjadi kepada penduduk di sekitar Parlimen Pasir Gudang dimana lebih kurang 10 ribu orang telah dinafikan hak mereka sebagai rakyat  yang setia kepada kerajaan selama ini telah dinafikan hak mereka untuk memeliki tanah hanya sekangkang kera. Kenapa saya berkata begitui kerana ada bukti dimana penduduk tersebut telah meneroka tanah hak kerajaan lebih 30 tahun yang lalu. Persoalannya jika pemimpin Umno yang dikatakan bijak dan tidak korup serta selalu mewar warkan bahawa merekalah yang memperjuangankan nasib bangsa tidak bersungguh-sunggu 30 tahun dahulu untuk memastikan masyarakat melayu di berikan hak milik tanah tersebut. Oleh kelalaian pemimpin Umno inilah menyebabkan tanah yang diterokai oleh masyarakat Melayu akhirnya dimilikki oleh syarikat yang tidak tahu hunjung pangkalnya layak menerima tanah tersebut. Adakah ini dikatakan Umno membela Melayu?
Jika kita renungkan 30 tahun yang lalu pemimpin Umno begitu galak menyeru supaya masyarakat Melayu meneroka tanah tersebut dengan menubuhkan seberapa banyak Cawangan Umno dengan allasan parti itulah akan menyelesaikan masalah masyarakat Melayu dimasa akan datang. Tetapi malang seribu kali malang penduduk Melayu dengan  hinaya telah dinafikan hak mereka sebaliknya pula kroni diutamakan bagi mmenuhi nafsu sarakah pemimpin. Tidak cukup dengan itu beberapa janji telah ditaborkan kepada masyarakat Melayu apabila tibanya PRU dan   dengan mudahnya masyarakat Melayu mempercayai janji yang ditaborkan. Maka sekali lagi masyarakat Melayu memartabatkan pemimpin Umno untuk terus membela nasib mereka. Malang sekali janji yang manis itu tidak dikkotakan sebaliknya hanya retorik semata-mata.

Kini pada 12/4/2011 di rumah 10, Kampung Plentong sekali lagi pemimpin Umno memberi harapan kepada penduduk setinggan serta berjanji akan memastikan cuba menyelesaikan isu tuntutan penduduk setinggan masyarakat Melayu bagi memberi hak milik. Tetapi kali ini penduduk dengan sinis dan mencebek muka mendengar janji tersebut kerana sudah lama benar menunggu janji pemimpin Umno. Ini kerana pendudk sudah tahu harapan mereka untuk mendapatkan hak milik tanah tidak akan menjadi kenyataan. Walaupun pemimpin Umno masih lagi melaungkan kata-kata hikmah bahawa hanya Umnolah sahaja yang mampu membela nasib Melayu tetapi laungan tersebut hanyalah untuk menjaga kepentingan peribadi Mereka.

Kesimpulan daripada kalimah hanya Umno sahaja yang mampu membela nasib Melayu adalah retorik. Sedangkan parti keramat itu yang sudah memegang tampok selama 53 tahun sepatutnya sudah lama dapat menyelesaikan isu tanah setinggan ini. Tetapi oleh kerana mempunyai kepentingan peribadi nasib rakyat terpaksa dikorbankan. .

No comments:

Post a Comment