Feb 18, 2010

Pemimpin Umno ‘benak’; Yang Haram Tak Nampak, yang ‘Syiar’ DiPertikaikan

Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad berkata, menyambut MaulidurRasul adalah satu syiar yang boleh, samada mahu disambut atau pun tidak, oleh orang Islam.

Sebaliknya, kata beliau, bertafakkur di hadapan tugu negara adalah haram yang sama sekali ditegah didalam Islam.

Namun katanya, pemimpin Umno tidak bercakap soal yang haram itu, apabila Perdana Menteri tunduk bertafakkur dihadapan Tugu Negara, tetapi membesar-besarkan berkaitan soal perarakan MaulidurRasul

”Untuk…bertafakkur depan (Tugu Negara) memang tak boleh, yang ini (menyambut MaulidurRasul (adalah syiar), perarakan itu hanya sebahagian program sahaja, mengapa Umno tak bising (yang haram itu),”katanya ketika ditemui selepas Merasmikan Mesyuarat Agung Cawangan-cawangan PAS DUN Seberang Takir, dekat sini, semalam 17 Februari.

Beliau berkata demikian ketika mengulas isu yang digembar-gemburkan oleh pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) yang cuba memburukkan Mursyidul Am PAS, Dato’ Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan kerajaan negeri Kelantan pimpinan PAS.

Menurutnya, PAS mengambil pendirian bahawa sambutan MaulidurRasul hanyalah syiar dan perarakannya adalah program, yang tidak menjadi masalah, samada mahu melaksanakannya, atau pun.tidak.

Oleh itu, di negeri Kelantan PAS tidak mengadakan perarakan tetapi mengadakan sambutan MaulidurRasul dengan menganjurkan pelbagai Majlis Ilmu, yang mengingatkan umat Islam terhadap RasuluLlah dan perjuangannya menegakkan Islam.

Sebelum itu, dalam ucapannya, beliau berkata pemimpin Umno ‘benak’ kerana tidak boleh melihat dan membezakan antara benda yang lebih besar dan penting, berbanding perkara yang kecil dan kurang penting.

Katanya perkara yang lebih besar dalam Islam adalah perkara yang dilarang dan diharamkan seperti bertafakkur dihadapan Tugu Negara.

”Umno tak nampak perkara ini, tetapi nampak menyambut MauliduRasul lebih besar sedangkan ia hanyalah satu syiar,”jelasnya.

No comments:

Post a Comment