Feb 24, 2010

MTUC JOHOR SONGLAP RM177,OOO




Pada 23.02 10 Jam 11 pagi saya bersama bekas Pekerja Kiswire Pasir Gudang telah membuat satu laporan Polis di balai Polis Centeral Johor.




LAPORAN POLIS PENYELEWENGAN WANG
PAMPASAN BEKAS PEKERJA KISWIRE SDN. BHD.


Pada 8/5/09 saya bersama 23 orang pekerja Kiswire Sdn. Bhd. beralamat Plo 475,Jalan Keluli 2, Pasir Gudang telah ditamatkan perkhidmatan dan perkara tersebut telah kami bawa ke mahkamah Perusahaan untuk mendapat keadilan. Sehubungan dengan itu pihak syarikat bersetuju untuk membayar pampas an sejumlah RM 8500.00 kepada pekerja yang telah berkhidmat 5 tahun ketas. Manakala RM 4000.00 bagi pekerja yang berkhidmat kurang 5 tahun.
Pada 1/6/09 saya telah dimaklumkan Bosko Augustin - Setiausaha Kongres Kesatuan Sekerja Cawangan Johor (MTUC) telah menerima sekeping cek berjumlah RM 177,000.00 daripada pihak Kiswire Sdn. Bhd untuk diagihkan kepada pekerja yang terlibat. Sehubungan dengan itu Bosko Augustin - Setiausaha MTUC Johor telah mengagihkan wang tersebut kepada kami sebanyak RM 2500 setiap orang manakala baki selebihnya beliau berjanji akan diselesaikan selepas Hari Raya Aidil fitri iaitu bulan SEP 09.
Walaubagaimanapun apabila sampai tarikh yang dijanjikan oleh Bosko Augustin untuk membayar kesemua wang pampas an kepada pekerja telah gagal dilakukan oleh kerana beliau telah menghilangkan diri tanpa dapat dikesan. Pihak kami telah pergi ke Pejabat MTUC Negeri Johor dan telah dimaklumkan kepada kami bahawa Bosko Augustin telah menggunakan wang pampasan tersebut sebanyak RM 177,000.00 tanpa pengetahun pihak pengurusan MTUC Negeri Johor. Pihak kami juga telah gagal menghubungi Bosko Augustin untuk menuntut wang pampas an tersebut dan saya percaya Bosko Augustin telah menyelewengkan wang pampasan tersebut untuk kegunaan peribadinya

No comments:

Post a Comment