Feb 9, 2010

Bala:"Pegawai Khas Najib Ada Ditempat Kejadian Semasa Altantuya Diculik"

Pegawai Khas kepada Perdana Menteri Najib Razak berada di tempat kejadian apabila dua anggota polis menculik warga Monglia Altantuya Shariibuu untuk di bunuh, kata penyiasat persendirian P. Balasubramaniam.

Bala mengesahkan beliau nampak pegawai khas Najib, Nasir Safar, dalam sebuah kereta berwarna biru ketika Azilah Hadri dan Sirul Azhar menculik Altantuya pada 19 Oktober 2006 sebelum bekas model itu dijumpai mati dibom, 17 hari selepas itu.

Hal ini didedahkan peguam Bala, Americk Sidhu kepada Suara Keadilan melalui emel.

Nasir ketika ini menjadi tumpuan setelah beliau menghina kaum India dan Cina sebagai bangsa pendatang. Beliau juga menggunakan ungkapan "India pengemis, Cina jual tubuh' pada majlis 1Malaysia di Melaka baru-baru ini.

Tunduk kepada kemarahan orang ramai, pejabat Perdana Menteri mengumumkan minggu lalu bahawa Nasir sudah meletak jawatan atas perbuatannya itu.

Pendedahan bahawa Nasir turut didakwa terbabit dalam pembunuhan Altantuya dan berada di tempat kajadian warga Mongolia itu diculik menguatkan persepsi umum tentang pembabitan Najib dalam kes Altantuya.

Americk berkata, pada hari kejadian Balasubramaniam nampak sebuah kereta Proton biru melalui depan perkarangan Abdul Razak Baginda dengan perlahan ketika Azilah dan Sirul mengarahkan Altantuya masuk ke kenderaan mereka.

Katanya, tingkap kereta Proton itu terbuka dan Balasubramaniam melihat wajah pemandu kereta berkenaan tetapi tidak mengecamnya.

Namun beliau masih mampu memberi lakaran wajah orang itu kepada polis ketika disoal siasat. Polis kemudian memberitahu Bala bahawa pemandu kereta itu orang awam yang tinggal berhampir rumah Razak, kata Americk.

Walaupun polis tidak mengambil berat hal itu, Americk berkata, Balasubramaniam tiada maklumat apa- apa berkaitan lelaki berkenaan sehinggalah wajah itu terpapar dalam blog berikutan kenyataan kontrovesial Nasir di Melaka.

"Balasubramanian kemudian mengecam lelaki itu sebagai Nasir Safar sebagai orang yang memandu kereta Proton biru itu di depan rumah Razak Baginda," katanya.

Bala adalah penyiasat persendirian yang diupah Razak bagi mengelak dirinya diganggu Altantuya. Dalam akuan bersumpahnya Bala memberitahu bahawa Abdul Razak mendedahkan hubungan sulit antara Najib dan Altantuya.

Bala bagaimanapun ditawarkan RM5juta oleh seorang rakan Rosmah Mansor untuk menarik balik SD itu serta meninggalkan Malaysia. Adik Najib, Nazim pula didakwa mengugut Bala atas keselamatan keluarganya.

Bala kini berlindung di luar negara namun telah menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa dengan syarat soalsiasat itu dibuat di negara jiran kerana beliau bimbang keselamatannya jika kembali ke Malaysia.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia masih belum menemubual Bala mengenai dakwaannya itu walaupun sudah dihubungi oleh peguam Bala.SUMBER

No comments:

Post a Comment