Nov 29, 2010

Kita Jangan Terlalu Leka Berpolitik - Selangor Bakal Tumbang !

Tokoh DAP Lim Kit Siang memberi amaran bahawa Pakatan Rakyat mungkin hilang Selangor jika pemimpinnya terlalu bangga dan tidak mengambilkira dengan sebarang kemungkinan.



Berucap di majlis konvenyen DAP Selangor di sini hari ini, beliau berkata, seharusnya mengambilkira amaran itu dan belajar dari sejarah.



PAS, katanya tidak menjangka merampas Terengganu 1999 dengan kemenangan 28-4 kerusi dewan undangan negeri. Bagaimanapun, pada 2004, PAS kalah dengan angka sama dan mereka tidak menjangkanya.



"Apa yang berlaku di Terengganu boleh terjadi di Selangor, iaitu tidak menjangka menang sebelum pilihanraya umum 2008 dan kalah dalam pilihanraya berikutnya walaupun mereka tidak menjangkanya?



"Siapa kata ini tidak akan berlaku," katanya.



Menurut Lim, konvensyen DAP Selangor penting untuk DAP Pakatan Rakyat supaya tidak mengulangi apa yang berlaku di Terengganu pada 2004.



"Konvensyen ini boleh membantu mengakhiri krisis keyakinan terhadap Pakatan Rakyat.



Pengerusi DAP Selangor chairman Ean Yong Hian Wah berkata beliau kesal ada yang berkata, rombakan perlu terhadap wakil rakyat sekarang.



Katanya beliau sangat kesal kerana ia boleh memecahkan pasukan sedia ada.



"Adakah kamu mahu memusnahkan diri kamu dalam proses ini. Jangan gunakan parti untuk kepentingan peribadi tetapi untuk umum dan negara," tambahnya.



Ketika berita ini ditulis, 812 dari 1,016 perwakilan tiba untuk mengundi bagi 15 jawatankuasa negeri.



Terdahulu dalam pengumuman awal tujuh dari 50 calon telah menarik diri - Gan Eu Eng, Gan Siah Tong, Lee Sek Wun, Ong Kian Chye, R Rajiv, S Selvadurai dan Sow Kim Tar @ Sow Kim Ling.

No comments:

Post a Comment