Nov 1, 2011

PM bukan Melayu: Najib cuba tonjolkan imej perkauman Muhyiddin


    Pemimpin kanan Umno Nazri Aziz layak diberi pujian kerana berani berkata bahawa Perdana Menteri Malaysia tidak semestinya orang Melayu. Agak radikal kenyataan Nazri itu Akan tetapi pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat meragui keikhlasan tersebut dan percaya mungkin ada udang disebalik batu dalam ucapan beliau.
    Agak mengembirakan apabila kita dengar kenyataan sebegini daripada Nazri yang merupakan menteri kabinet kanan dan ramai pula menganggapnya sebagai menjadi jurucakap Najib. Tetapi saya percaya ini hanyalah pendapat peribadi Nazri yang bertujuan mengelirukan orang ramai kerana Umno sering ‘cakap tak serupa bikin’. Lihat sahaja rekod mereka masa lalu, "Kata ahli Parlimen Taiping; Nga Kor Ming kepada Malaysia Chronicle.
    "Malah, saya cabar Nazri untuk berkata demikian pada perhimpunan agung UMNO yang akan datang. Nazri mungkin seorang yang radikal tetapi adalah lebih baik untuk meminta pandangan Muhyiddin terlebih dahulu."
    Ucapkanlah di perhimpunan Umno
    Nazri yang menjaga hal ehwal undang-undang dan Parlimen, memberitahu akhbar kewangan tempatan bahawa lelaki yang terbaik berhak mendapat jawatan itu tanpa mengira warna kulit.Jika Nazri berani untuk mengulangi kenyataan itu di mesyuarat Umno tahunan yang dijangka akan diadakan pada Disember ini, kemungkinan besar akan ada suara-suara yang mendesak agar beliau ditendang keluar dari parti nasionalis Melayu tersebut.
    Umno telah memerintah Malaysia sejak kemerdekaan pada tahun 1957 dan tidak mempunyai rancangan untuk menyerahkan dominasi politik tersebut kepada kaum lain. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Presiden Umno, sendiri telah berikrar untuk mempertahankan kerajaan persekutuan tanpa mengira kos termasuk "menghancurkan tulang", "kehilangan nyawa" dan "pembersihan etnik". Bagi beliau, untuk menyerahkan tugas itu dan juga akses kepada dana negara kepada pihak lain, apatah lagi daripada kumpulan minority merupakan sesuatu yang tidak mungkin berlaku.
    "Sekiranya terjadi calon yang terbaik untuk jawatan itu bukan seorang Melayu maka saya tidak dapat berkata apa-apa. Saya tidak boleh berkata, 'Saya rakyat Malaysia dahulu tetapi Perdana Menteri mesti Melayu.' Anda tidak boleh dapatkan segala-galanya, " kenyataan Nazri yang dilaporkan oleh The Edge Financial Daily.
    Ambil hati rakyat, Najib sehingga kini senyap mengenai isu Melayu 'pertama'
    Nazri merujuk kepada komen beliau sebelum ini berikutan kekecohan yang dibuat oleh Muhyiddin Yassin,Timbalan Perdana Menteri pada tahun 2010. Muhyiddin dianggap bersikap perkauman oleh ramai rakyat Malaysia. Beliau telah mengecewakan rakyat bukan Melayu di negara ini dengan menegaskan bahawa dia adalah Melayu yang pertama dan seterusnya orang Malaysia.
    Untuk memadamkan api tersebut, Nazri menjadi menteri Umno yang pertama mengisytiharkan diri beliau sebagai orang Malaysia yang pertama dan kemudian Melayu, selaras dengan konsep 1Malaysia Najib, walaupun pandangan Najib sendiri mengenai itu agak kabur. Sehingga kini, PM cuba menangkis isu itu dengan berkata tidak kira jika dia Melayu pertama atau Melayu kemudian, pokoknya, semua kaum akan terpelihara dibawah pentadbiran beliau.
    "Jelas Nazri sedang cuba mendapatkan sokongan rakyat. Jika BN serius tentang politik tanpa batasan kaum,mereka akan menhalang Utusan yang agak melampau itu yang dianggap sebagai mulut dan agen penyebar propaganda BN. BN dilihat sebagai tenggelam bersama politik perkauman. Mereka menahan negara kita daripada politik progresif yang berasaskan isu; mereka akhirnya akan jatuh dari kuasa kerana kejahilan terhadap sejarah dan akan dipulau oleh rakyat negara ini, "naib presiden PKR N Surendran memberitahu Malaysia Chronicle.
    "Kata-kata Nazri memang benar dalam erti kata undang-undang tetapi akankah Umno menyerahkan jawatan itu kepada bukan Melayu? Itulah Ujian asid sebenar dan saya pasti kita semua tahu jawapannya," M Kulasegaran, Ahli Parlimen Ipoh Barat berkata kepada Malaysia Chronicle.
    Aliran dalam politik dan minta sokongan
    Terdapat juga ketegangan politik di antara Najib dan Muhyiddin, yang dijangka mencabar Najib untuk jawatan tertinggi Umno tahun depan. Untuk mengukuhkan kedudukan beliau dalam Umno, yang merupakan parti politik Melayu terbesar di negara ini, Muhyiddin baru-baru ini telah menutup pintu rundingan untuk pelajar memilih untuk belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris.
    Pada hujung minggu lepas, Muhyiddin juga menolak sistem dwi atas alasan ia boleh menyebabkan kacau-bilau atau gangguan oleh ibu bapa yang mahu Bahasa Inggeris digunakan sebagai bahasa pengantar untuk anak-anak mereka. Muhyiddin dan beberapa kumpulan Melayu lain juga dituduh sebagai takut untuk bersaing dan cuba memperjudikan masa depan anak-anak mereka demi kepentingan politik.
    Najib juga telah ditegur kerana tidak ada keberanian untuk melaksanakan reformasi yang sering disebut-sebutnya termasuk Model Ekonomi Baru yang berasaskan keperluan untuk menggantikan Dasar Ekonomi Baru (DEB)yang berorientasikan kaum. Tetapi dia tahu yang kini dia boleh mendapat sokongan bukan Melayu jika dia berjaya menangkis Muhyiddin yang semakin berpengaruh.
    TPM mendapat sokongan dengan memainkan politik perkauman dengan orang Melayu dan Najib cuba mendapatkan rakan-rakan Umnonya yang lain untuk menolak timbalannya atas dasar Muhyiddin tidak disukai oleh orang bukan Melayu dan dengan itu tidak layak untuk menjadi PM kerana tidak berupaya untuk menyatukan kaum .
    PM vs TPM: Lukisan perbandingan
    Sementara itu, seolah-olah untuk mengukuhkan lagi hujahnya, Nazri menegaskan bahawa adalah penting bagi seorang pemimpin Melayu untuk merangkumkan semua pihak kerana pemimpin bukan Melayu akan menghadapi kesukaran untuk menembusi pengundi Melayu. Dia tidak pula menyebut bahawa ini adalah disebabkan oleh dasar pecah dan pemerintahan Umno itu sendiri .
    "Seseorang haruslah menjadi peneraju dan adalah sangat penting bagi seorang pemimpin Melayu untuk tampil ke hadapan. Jika seorang pemimpin Cina atau seorang pemimpin India datang ke hadapan, ia tidak akan mengubah negara ini kerana mereka bukan masyarakat majoriti. Oleh itu, pemimpin-pemimpin Melayu mesti menerajui. Selepas 50 tahun, kita harus menerima antara satu sama lain, "kata Nazri.
    Mungkin Pengerusi DAP Perak Ngeh Koo Ham merumuskan hal ini dengan cara terbaik.
    "Nazri sedang bercakap tentang suatu kemungkinan yang terlalu jauh dan oleh itu ia tidak penting. Dia sedang dalam usaha menipu orang ramai. Kami cabar beliau untuk memberi layanan sama rata kepada semua kaum dan jangan hanya bercakap sahaja. Mulakan dengan berkata 'Tidak' kepada harga yang berlainan bagi rumah-rumah untuk pembeli Melayu dan bukan Melayu. Buka semua projek kerajaan kepada semua kaum. Jika beliau dan Najib tidak boleh berbuat demikian, mereka tidak ikhlas dan hanyalah bermain politik untuk kepentingan mereka sendiri, "kata Ngeh kepada Malaysia Chronicle.
    Malaysia Chronicle
    Politik

    No comments:

    Post a Comment