Mar 1, 2010

ISU ISU TERKINI RINGKAS

Berita Harian


Politik


Kementerian Pelajaran melarang semua sekolah untuk mengadakan pilihanraya memilih wakil pelajar kerana ia mengundang semangat berpuak dan bukannya penyatuan.


Politik


Pemuda UMNO mempertikaikan kerajaan negeri Pulau Pinang yang mengenakan syarat baru dalam Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) yang disifatkan mampu menjejaskan kontraktor tempatan. Ketua Penerangan UMNO mendakwa bahawa syarat baru itu adalah kontrak yang diperoleh boleh dibatalkan oleh KM pada bila-bila masa tanpa sebarang alasan.






Ekonomi


FOMCA mengajak pengguna supaya memboikot membeli ikan sekiranya harganya melambung berikutan tindakan pengimport untuk menghentikan import ikan dari negara jiran.


Ekonomi


Bekalan ikan dalam negara akan berkurang dan harga dijangka akan naik 10% jika Persatuan Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia menghentikan import ikan bagi membantah arahan kerajaan menggunakan kotak ikan berinsulasi.


Ekonomi


LKIM mengambil langkah inisiatif dengan menambah import bekalan ikan sejuk beku dari India, Myanmar, Bangladesh dan China jika pengimport meneruskan tindakan memboikot import ikan.






Politik


Menteri Pertahanan menafikan ATM terbabit dalam aktiviti pengganas di Aceh sepertimana yang telah didedahkan oleh agensi berita AFP. AFP melaporkan bahawa tentera Indonesia telah menyerbu pusat latihan JI dan mendapati pakaian seragam mirip anggota ATM berada disitu.
ISU

Berita Harian


Ekonomi


Datuk Husam Musa menyifatkan Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan yang ditubuhkan oleh Kerajaan Pusat serta peruntukan yang akan diuruskan oleh jawatankuasa itu adalah haram

Ekonomi


Timbalan Menteri MITI menyatakan minat pelabur asing dan tempatan untuk melabur dalam pelbagai sektor di Malaysia meningkat dengan ketara sejak awal tahun ini.



Harakahdaily


Ekonomi


Usul agar Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan bagi pihak negeri Kelantan memikirkan tindakan-tindakan yang sesuai termasuklah tindakan mahkamah bagi memastikan Akta Pembangunan Petroleum 1974 dipatuhi disokong sebulat suara termasuk oleh pihak pembangkang DUN Kelantan



Sinar Harian


Sosial


JAIS siasat ibu kepada Syafia Humairah Sahari (arwah kanak-kanak yang didera) samada bersekedudukan dengan teman lelakinya sehingga melahirkan anak.



ISU

Berita Harian


Politik


Kementerian Luar memantau beberapa orang ADUN dan AP yang memburuk-burukkan imej negara diperingkat antarabangsa sehingga menghakis keyakinan pemimpin luar terhadap Malaysia





ISU

Berita Harian


Sosial


Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional berpendapat bahawa kupasan mendalam mengenai pendidikan seks di sekolah sudah lama dibincangkan namun ia tidak sesuai untuk dijadikan subjek khusus dikhuatiri akan membebankan pelajar. Lebih baik ia hanya dijadikan topik kecil dalam Pendidikan Islam, Moral, Biologi atau Jasmani.
Politik


MOSTI bersedia untuk mengkomersialkan produk teknologi nano yang dihasilkan oleh IPT

Ekonomi


ASEAN komited untuk melaksanakan Pelan Tindakan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) menjelang 2015 mengikut jadual asal yang telah dipersetujui. Ia bertujuan untuk mengintegrasikan ekonomi negara anggota selain dapat memudahkan urusan perdagagangan.


ISU




Politik


Malaysia akan kembali menghidupkan Kaukus Malaysia-AS setelah 10 tahun kurang berfungsi. Kaukus tersebut akan dilancarkan semula apabila PM mengadakan lawatan kerja pada April 2010






Ekonomi


DIGI Telecommunications Sdn Bhd akan melabur sebanyak RM 100j bagi program Deep Green sehingga 2012 bagi membangunkan opsyen tenaga boleh diperbaharui dalam operasinya. ICT dikenalpasti sebagai antara penyumbang utama pelepasan gas karbon dioksida di bumi.






Ekonomi


KPKT mendakwa kira-kira 70% perniagaan khususnya disekitar Masjid India dan Chow Kit dimonopoli warga asing.



PR VS BN ISSUES

SUMBER


DOMAIN


ISU

Berita Harian


Politik


Presiden BN mendakwa pihak pembangkang terancam dengan konsep 1Malaysia sehingga mereka terpaksa mencari idea untuk melakukan polisi yang hampir sama dengannya seperti konsep Middle Malaysia oleh DAP






Politik


Jentera Pilihanraya BN Perak menafikan berita mereka sedang menggerakkan jentera dan bersedia berhadapan dengan Pilihanraya Perak pada September 2010



Harakahdaily


Politik


Pesuruhjaya PAS Perak menganggap tindakan Pengerusi BN Perak yang menafikan persiapan jentera untuk menggempur Pilihanraya Perak adalah cakap-cakap politik





ISU

Berita Harian


Politik


YB Nibong Tebal tetap dengan pendiriannya untuk menyaman Ketua Menteri Pulau Pinang. Tan menegaskan bahawa tindakan samannya tiada kaitan dengan parti sebaliknya ia adalah isu peribadi untuk membersihkan namanya daripada tuduhan fitnah.
ISU

Berita Harian


Politik


Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin keluar daripada PKR dan menyertai UMNO atas dasar mempertahankan pegangan serta perjuangan agama, bangsa dan negara.



Harakahdaily


Politik


YB Nibong Tebal akhirnya keluar daripada PKR dan menjadi ahli bebas.



Malaysiakini


Politik


Zulkifli Noordin menafikan bahawa beliau akan keluar daripada PKR


Politik


Bekas Setiausaha Agong PKR, Salehuddin Hashim meramalkan lebih 10 wakil rakyat PKR akan keluar parti.


Sinar Harian


Politik


Presiden PAS menegaskan bahawa hasrat parti untuk menawan Pahang dalam pilihanraya umum akan datang bukan satu mimpi




ISU

Politik


Jangkaan Pilihanraya Peringkat Negeri



Perak dan Sarawak merupakan lokasi panas jangkaan berlakunya pilihanraya dalam tempoh April hingga September



PKR Berhadapan Krisis Wakil Rakyat



Selepas Zahrain, kini Tan Beng Heng dan dijangka Zulkifli Noordin. Malah Salehuddin Hashim menyatakan seramai 10 orang Ahli Parlimen PKR akan keluar parti tersebut dan akhirnya membentuk blok Bebas di Dewan Rakyat



Pemfokusan Isu Kementerian Pertahanan



Ia bermula dengan isu komisen pembelian Sukhoi dan Scorpene kemudian dilanjutkan kepada enjit jet pejuang yang hilang dan disusuli dengan kapal selam yang tidak boleh menyelam. Kemudian data sulit keselamatan negara bocor dan kaitan warga ATM terlibat dengan JI di Indonesia.



Polisi Sumber Tenaga Boleh Diperbaharui, Isu Perubahan Cuaca Dunia dan Fenomena El-Nino.



Penjelasan Sebenar Keadaan Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang



Sosial


Pemfokusan Isu Kementerian Pelajaran Yang Menekan Guru dan Pelajar



Bermula pembentangan Bajet 2010, Kementerian Pelajaran berhadapan dengan masalah peruntukan antaranya yuran persekolahan diselaras, Yuran Makan Asrama (YMA) dinaikkan dan tidak seimbang, kursus untuk guru-guru menggunakan duit sendiri dan tidak lagi menggunakan bajet besar, isu disiplin pelajar, pendidikan seks dan terbaru pilihanraya peringkat sekolah.


Kenaikan Harga Barang Keperluan Semakin Terasa



Kenaikan harga ikan berikutan tindakan boikot oleh pemborong setelah tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan. Ia akan terus berkaitan dengan kenaikan harga minyak dan tarif elektrik beberapa bulan lagi.



Ekonomi


Keadaan Sebenar Ekonomi Negara Menjadi Tanda Tanya



Dalam usaha kerajaan ke arah pelaksanaan Model Ekonomi Baru, keadaan sebenar ekonomi negara semakin menjadi tanda tanya. Hari ini MITI mengumumkan bahawa minat pelabur antarabangsa dan domestik terhadap sektor-sektor di Malaysia semakin tinggi.

No comments:

Post a Comment