Mar 2, 2010

GMPPK BANTAH CADANGAN SKIM FPP





Gabungan Membantah Penswastaan Perkhidmatan Kesihatan (GMPPK) membantah cadangan kerajaan untuk memperluaskan skim Pesakit Membayar Penuh (FPP) di Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini.

Koordinator GMPPK, E. Silvarajah, 60, mendakwa cadangan untuk memperluaskan skim itu ke HSI seperti yang dilaksanakan di Hospital Selayang banyak memberi kesan negatif.

Beliau mendakwa, kesan itu akan menjadi penganiayaan kepada pesakit kerana doktor pakar yang terlibat dengan skim itu akan lebih bertumpu kepada pesakit yang boleh membayar secara penuh.

Dia juga mendakwa, doktor pakar muda terpaksa menjalankan pembedahan yang lebih besar kerana kebanyakan doktor pakar yang lebih berpengalaman akan lebih tertumpu kepada tugasan yang ditetapkan di dalam skim itu.

"Ada sebahagian daripada pakar menumpukan lebih banyak masa dan tenaga merawat pesakit swasta sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap pesakit biasa yang tidak membayar secara penuh.Skim Perkhidmatan Pesakit Bayar Penuh (SPPBP) sekali lagi mendapat tamparan apabila dibantah aktivis antipenswastaan hospital dan pemimpin PSM yang mengadakan demonstrasi di empat hospital awam di seluruh negara.

Sekumpulan kecil NGO tersebut - dikenali sebagai Gabungan Membantah Penswastaan Perkhidmatan Kesihatan (GMPPK) - mengadakan piket di Hospital Sultan Ismail Johor baharu,Semalam .

No comments:

Post a Comment