Mar 6, 2010

ISU ISU TERKINI RINGKAS 3

Berita Harian


Guru akan diwajibkan untuk bertugas di pendalaman bagi mengatasi masalah kekurangan guru. Sebagai galakan mereka akan diberi ganjaran yang setimpalnya. Setakat hari ini, guru di pendalaman mendapat elaun tertinggi berjumlah RM 1,500.00



Politik


PM menafikan tindakan beberapa orang Ahli Dewan Rakyat PKR isytihar bebas sebagai langkah awal untuk pilihanraya umum.



Sosial


Mufti Pulau Pinang, Datuk Hassan Ahmad menyatakan bahawa mereka yang siuman dan tidak mengalami cacat akal yang membuang bayi atau membunuh zuriat dianggap sudah terkeluar daripada agama Islam atau murtad. Mufti Perak menjelaskan bahawa hukum murtad berlaku apabila seseorang itu berniat mengatakan hukum buang bayi itu tidak haram kerana mengubah hukum Allah. Manakala, Mufti Selangor turut berpendapat bahawa mereka itu kufur dan tidak boleh dikatakan murtad kerana tidak berniat untuk keluar Islam.



Harakahdaily


Politik


RPK mendakwa orang yang terlibat membeli AP (shopping spree) ialah Hamdan, sepupu kepada Najib Tun Razak yang telah diberikan IPP Kudat sebagai “cash cow” untuk membiayai pembelian tersebut. Hamdan dikatakan turut bekerjasama dengan SB dan MI. Pembelian ini bertujuan untuk UMNO mendapatkan semula sokongan 2/3 ahli dewan dan boleh membuat persempadanan semula. Pimpinan PKR pula telah mendesak supaya SPRM menyiasat spekulasi tersebut.


ISU

Berita Harian


Politik


Perbalahan yang tercetus antara Persatuan Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia dengan Kementerian Pertanian dan Insdustri Asas Tani berhubung isu penggunaan kotak ikan berinsulasi berakhir semalam. Pihak persatuan bersetuju menghentikan pemboikotan mengimport ikan sehingga menyebabkan bekalan ikan berkurangan dan menaikkan harga ikan di pasaran. Menteri menerangkan bahawa perkara tersebut tercetus akibat daripada salah faham mengenai monopoli satu syarikat pembekal kotak ikan dan pelaksanaannya yang dibuat secara berperingkat pada Mac 2010 dan sepenuhnya pada November 2010.



Malaysiakini


Ekonomi


Menteri Dalam Negeri menyelar keputusan DUN Kelantan untuk membawa usul tuntutan royalti minyak terhadap kerajaan pusat ke mahkamah. Hishamuddin turut mengakui kemungkinan untuk mengambil tindakan wakil-wakil rakyat UMNO yang menyokong usul berkenaan kerana mereka tidak menggunakan saluran dalaman.



Malaysiakini


Ekonomi


Kumpulan PROTES yang dianggotai oleh beberapa NGO Hak Asasi Manusia dan beberapa buah parti pembangkang akan mengadakan protes besar-besaran bagi membantah pelaksanaan GST pada 15 Mac ini untuk menunjukkan bantahan kepada YDPA yang akan tiba di Dewan Rakyat bagi merasmikan sidang dewan pada pukul 9 pagi



Harakahdaily


Politik


DPP Perak meminta SPRM supaya menyiasat tindakan yang dilakukan oleh AP Bagan Serai sekiranya terdapat unsur rasuah yang mendorong tindakannya keluar parti.
ISU

Berita Harian


Sosial


Kerajaan akan memberikan insentif tunai kepada balai-balai polis menerusi sistem penarafan bintang dikenali sebagai Liga Balai Polis sekiranya mencapai sasaran membanteras dan mengurangkan kadar jenayah.



Malaysiakini


Sosial


Tengku Mahkota Pahang menjelaskan bahawa Sultan Pahang mempunyai kuasa untuk mengampunkan atau mengurangkan hukuman sebatan syari’ah samada dia merayu atau tidak mengikut undang-undang Syari’ah.
ISU

Berita Harian


Sosial


Timbalan Menteri Sumber Manusia menjelaskan bahawa pekerja wanita mempunyai hak mengemukakan tuntutan secara individu atau kesatuan untuk menyediakan Pusat Asuhan Kanak Kanak (PAKK) dalam usaha untuk mencapai 60% pembabitan wanita dalam sektor pekerjaan dan mengelakkan peberhentian kerja kerana menguruskan tanggungjawab suri rumah.
Sosial


KDN mengkategorikan kesalahan penyeludupan organ manusia mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang 2007. Dalam tempoh dua tahun sehingga 7 Februari lalu, pihak berkuasa telah menyelamatkan 231 orang daripada menjadi mangsa sindiket berkenaan.

ISU

Berita Harian


Ekonomi


BNM menaikkan kadar faedah secara terancang dan berperingkat bagi bagi memastikan kadarnya terus menyokong kegiatan ekonomi negara. Tinjauan oleh Reuters mendapati bahawa 12 pakar ekonomi menjangka kenaikan kadar faedah sebanyak 0.25% menjelang Mei ini.



PR VS BN ISSUES
Politik


UMNO akan menggunakan format pemilihan baru tanpa kuota pencalonan. Sesiapa yang ingin menawarkan diri hanya perlu menjadi ahli UMNO sekurang-kurangnya 3 tahun dan membawa sekeping gambar berukuran pasport. Format baru ini akan dilakukan pertama kalinya pada 14 Mac ini untuk pemilihan semula Pemuda UMNO Bahagian Kota Tinggi.



Malaysiakini


Politik


Pengerusi PKR Pulau Pinang, Dr Mansor Othman menjangka sekurang-kurangnya 5 lagi ahli parti itu temasuk wakil rakyat akan keluar parti.
Politik


12 Ahli Parlimen PKR yang tidak memegang jawatan dalam parti ikrar taat setia kepada parti untuk menyokong kepimpinan DSAI. Walaubagaimanapun Bagan Serai telah keluar parti pagi tadi manakala Wangsa Maju dan Kulim-Bandar Bharu tidak menandatangani surat sokongan tersebut.


Politik


Permohonan MB Selangor untuk mengetepikan arahan Mahkamah Tinggi untuk membayar tuntutan BIMB sebanyak RM 66 juta daripada Mahkamah Rayuan berjaya.















Politik


Lagi Ahli Parlimen PKR Keluar Parti


Selain daripada isu Ahli Dewan Rakyat Bagan Serai keluar parti, satu lagi spekulasi yang dilontarkan oleh RPK iaitu mengenai penglibatan Najib dan sepupunya Hamdan yang terlibat dalam pembelian ahli-ahli Parlimen dan DUN. Beberapa pihak telah mendesak supaya SPRM menyiasat perkara tersebut. Wangsa Maju dan Kulim-Bandar Baharu antara mereka yang disasarkan akan keluar parti lagi.



Komposisi Terkini Kerusi Dewan Bagi Pakatan Rakyat

sosial


Kenaikan Harga Beberapa Jenis Ikan Selesai?



Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mendakwa bahawa pemboikotan yang dilakukan oleh persatuan telah tamat dan tidak akan timbul lagi masalah kekurangan bekalan dan kenaikan harga ikan di pasaran



Isu Buang Dan Bunuh Bayi Dikatakan Murtad



Isu ini berkemungkinan akan ditanya kepada pimpinan PAS dibeberapa peringkat. Diharapkan agar keputusan dapat diselaraskan bagi mengurangkan pertembungan pendapat.



Beberapa Lagi Isu dan Polisi Baru Melingkari Sektor Pelajaran dan Perguruan



Terbaru, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran menegaskan bahawa semua guru diwajibkan ke kawasan pendalaman bagi mengelakkan masalah kekurangan guru.

No comments:

Post a Comment