Jan 20, 2010

CERAMAH PAKATAN RAKYAT






Kota Tinggi, 19 Jan 2010 bertempat di Pasti Al-Falah 2, Taman Hijrah ceramah yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat Kota Tinggi dengan menjemput penceramah-penceramah muda yang tidak asing lagi bagi dunia politik masa kini.

Dengan membariskan penceramah-penceramah seperti Saudara Syed Othman Abdullah yang juga merupakan Penyelia PAR Permas dan AJK PAS Johor selaku penceramah pertama diikuti dengan Saudara Fariz Musa (Timbalan AMK) yang menggantikan YB Amirudin Shari dan seterusnya Saudara Shamsul Iskandar Mohd Akin (Ketua AMK) suasana di malam tersebut menjadi hangat dengan topik-topik menarik yang di sampaikan.


Bermula dengan ucapan Saudara Syed Othman yang menyifatkan perwatakan Umno ketika ini dalam memperjuangkan isu kalimah Allah adalah bersifat retorik semata-mata. Umno seolah-olah ingin menunjukkan kepada dunia bahawa merekalah parti yang wahid dalam memperjuangkan agama Islam walhal sebelum ini Umno jugalah menerusi lidah-lidah pemimpin mereka terus menerus memperlekeh dan menghina hukum hudud yang terkandung di dalam undang-undang jenayah. Siapa yang tidak kenal dengan Tun Dr Mahathir, kenyataan DS Najib dalam menyumbang kepada penghinaan terhadap hukum Allah ini? Tiba-tiba mereka mengubah nada apabila tiba isu kalimah Allah ini.

Dalam pada itu, Syed Othman juga menilai akan slogan rakyat di dahulukan, pencapaian di utamakan yang menjadi trademark pemimpin-pemimpin Umno juga merupakan omongan kosong yang tidak mencerminkan keadaan sebenar. Rakyat ketika ini sedang dihimpit dengan kenaikan barangan keperluan di samping kenaikan-kenaikan lain yang bakal menyusul kemudian. Mana perginya slogan rakyat di dahulukan bilamana kejadian yang berlaku di penempatan setinggan Plentong tidak mendapat pembelaan dan simpati daripada pemimpin Umno.



Saudara Fariz Musa yang menggantikan YB Amirudin Shari di saat-saat akhir ternyata tidak mengecewakan hadirin yang hadir. Dengan kritikan pedas sambil diselitkan dengan unsur-unsur komidi ternyata menggamatkan ruang di sekitar tempat ceramah.

Beliau yang sebelum ini memang bergerak aktif semasa menerajui Umno (disifatkan sebagai zaman jahiliah) menegaskan bagaimana Umno memanipulasikan BTN untuk kepentingan politik mereka. Sekarang isu tersebut sudah gagal untuk dimainkan oleh Umno bagi tujuan mendapatkan simpati rakyat untuk menyokongnya.

Beliau juga menyifatkan Umno yang mengamalkan mazhab politik lain-agama lain terus menerus di rundung masalah yang tidak henti-henti. Kita lihat bagaimana kadar jenayah yang semakin meningkat, indeks rasuah yang meningkat dan ketelusan sistem kehakiman dan badan-badan kerajaan yang lain yang terus dipertikaikan.

Lihat bagaimana sikap double standard Umno yang kononnya juara memperjuangkan Islam khususnya dalam isu kalimah Allah ini tetapi dalam masa yang sama, Umno jugalah yang meruntuhkan masjid-masjid sebelum ini. Diatas perbuatan Umno itulah maka ketika ini Allah membalas perbuatan tersebut dengan pelbagai kejadian bangunan runtuh, retak dan sebagainya seperti yang berlaku di Terengganu.



Pada malam tersebut, Ketua Penerangan Pakatan Rakyat Kota Tinggi, Saudara Abd Razak Bin Hj. Esa telah menjemput wakil kaum India yang merupakan bekas ahli PPP Kota Tinggi untuk menyerahkan borang keahlian kepada Saudara Shamsul Iskandar. Wakil kaum India tersebut melihat akan ketelusan perjuangan yang di bawa oleh Pakatan Rakyat untuk merubah iklim politik yang lebih sihat. Sejumlah 35 borang telah diserahkan pada malam tersebut dan ini merupakan satu tamparan hebat kepada parti komponen BN bilamana kaum India sudah berani untuk melakukan perubahan.



Penceramah terakhir iaitu Ketua AMK Malaysia, Saudara Shamsul Iskandar. Dalam kenyataannya, beliau dalam siri road tour menjelajah semenanjung untuk memberikan penerangan kepada rakyat tentang apa sebenarnya yang berlaku ketika ini. Kota Tinggi merupakan destinasi yang ke 35 dalam siri-siri penerangannya dan akan diteruskan ke merata kawasan sebelum tarikh perbicaraan DSAI.

Dalam penerangannya, beliau menyatakan bahawa akan berlaku konspirasi ke dua dalam usaha mengheret DSAI ke penjara setelah dilihat mampu menggugat singgahsana pemimpin Umno ketika ini. Maka akan berlakulah episod-episod bodoh dan dangkal seperti yang berlaku sebelum ini. Mahkamah Malaysia sekali lagi akan menjadi gelanggang raja lawak yang terhebat.

Beliau juga menceritakan bagaimana jemputan ulama terkemuka dunia Syekh Yusof Al-Qardawi ketika menerima penghormatan selaku Tokoh Maal Hijrah oleh kerajaan Umno, BN disebelah malamnya terus memberi kuliah dalam sebuah program yang di anjurkan di Shah Alam itu. Tokoh Ulama tersebut terus membidas tindakan kerajaan dalam usaha mengaitkan DSAI dengan kes liwat tersebut.

Kritikan Ulama tersebut tidak mampu di tutup oleh pemimpin Umno walaupun beliau diberikan Tokoh Maal Hijrah. Beliau menyifatkan tuduhan ini tidak masuk akal dan sepatutnya DSAI dituduh di bawah undang-undang Syariah kerana menuduh seseorang itu melakukan liwat tanpa saksi. Tapi memang niat sebenar mereka untuk mencampakkan karier politik DSAI ke penjara maka pelbagai cara di lakukan untuk menghalalkan perbuatan mereka.



Diakhirnya, beliau menceritakan bagaimana penyiasat persendirian, Bala yang heboh dengan akuan bersumpahnya yang mengaitkan penglibatan secara langsung DS Najib dan Big Mama di hilangkan. Dan yang terbaru, Bala tampil dengan kenyataannya lagi bahawa terdapat pemimpin Umno yang menjanjikan habuan RM2 juta untuk menafikan akuan bersumpahnya dan beliau dilarikan ke India dengan berbagai-bagai insentif lainnya.

Bala tampil ketika ini apabila habuan yang di janjikan tidak dipenuhi oleh mereka dan atas kenyataan itu, Saudara Shamsul telah melapurkan perkara tersebut kepada SPRM untuk tindakan seterusnya. Namun sehingga kini, seolah-olah tidak mendapat perhatian daripada SPRM terhadap aduan tersebut.

Maka dapatlah disifatkan bahawa Malaysia semakin caca marba dengan campurtangan pemimpin politik demi untuk menutupi kesalahan mereka dan menjadi kewajipan rakyat sekelian untuk mengubah senario politik ini dengan sama-sama menumbangkan Umno, BN dalam pilihanraya umum yang akan datang.
PAS KOTA TINGGI

No comments:

Post a Comment