Sep 5, 2009

22 PENDUDUK KG BUAH PALA SETUJU PINDAH

PULAU PINANG: Dua puluh dua pemilik rumah di Kampung Buah Pala di sini bersetuju menerima tawaran untuk berpindah bagi membolehkan kawasan itu dibangunkan oleh pemaju Nusmetro Ventures (P) Sdn Bhd.

Pengarah Nusmetro Thomas Chan berkata pihaknya mencapai kata sepakat setelah mengadakan perbincangan dengan penduduk kampung berkenaan semalam dan mereka bersetuju menerima tawaran itu.

"Dalam pertemuan kelmarin, 22 pemilik rumah telah menandatangani surat tawaran daripada pemaju dan mereka juga bersetuju untuk keluar dari kawasan berkenaan secara baik," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata selain menawarkan sebuah rumah teres dua tingkat kepada penduduk kampung berkenaan, pihaknya turut memberikan wang saguhati sebanyak RM8,000 setiap rumah untuk kos pemindahan.

"Kami akan menjalankan kerjakerja merobohkan rumah di kampung berkenaan dalam tempoh seminggu supaya kawasan itu dapat dibangunkan secepat mungkin.

"Bagaimanapun kita tetap menggunakan budi bicara dan memberikan masa kepada penduduk untuk berpindah," katanya.

Semalam Pengerusi Pertubuhan Penduduk Kampung Buah Pala M Sugumaran dilaporkan berkata penduduk terpaksa akur dengan arahan mahkamah supaya mengosongkan tanah itu yang dimiliki sebuah koperasi.

Pada 24 Jun lepas, Mahkamah Persekutuan membuat keputusan yang menuntut penduduk Kampung Buah Pala mengosongkan rumah mereka dan menyerahkan hartanah itu kepada pemaju yang memperoleh kebenaran untuk memajukan kawasan berkenaan. BERNAMA

No comments:

Post a Comment