Aug 14, 2009

WARGA EMAS PULAU PINANG TERIMA WANG EHSAN

Warga Emas yang berdaftar di Pulau Pinang bakal menerima wang ehsan RM 100 setiap tahun daripada kerajaan negeri bermula Mac depan.

Dan pemberian itu akan dijalankan secara berterusan, tahun demi tahun.

Menurut Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, pemberian wang ehsan berkenaan membuktikan keprihatinan kerajaan negeri terhadap nasib warga emas dan golongan miskin tegar.

Dalam pada itu, bagi warga emas yang berdaftar sekiranya meninggal dunia, waris keluarga akan mendapat RM1,000.

Pendaftaran masih dibuka.Warga emas yang belum berdaftar dboleh berbuat demikian di pejabat Adun- Pakatan Rakyat dan JawatanKuasa Kampung (JKKK) di sekitar Pulau Pinang.

“Kita telah pun membuat keputusan pada hari ini perbelanjaan tahun depan. Kita akan berikan kepada semua warga emas yang menentap di Pulau Pinang. Setiap orang berikan RM100 dari tahun depan selepas 08 mac 2010. Tahun 2008 perbelanjaan yang berhemah sikap jimat cermat oleh kerajaan negeri yang baru telah menjimatkan sebanyak 35.41 juta ringgit untuk tahun 2008. Peruntukan yang asalnya ialah 318.56 juta ringgit tapi yang sebenarya dibelanjakan adalah 283.15 juta ringgit. Ini bermakna perbezaanya ialah kita jimat 35.14 juta rinngit atau hampir lebih 11% daripada jumlah anggaran,” kata Guan Eng.

Dan hasil daripada penjimatan perbelanjaan kerajaan negeri sebanyak 11 % itu kata Guan Eng, dapat menampung pemberian wang ehsan itu.

Lim turut menengaskan pemberian wang ehsan dilaksanakan bukan berdasarkan individu atau fahaman politik tertentu dan ia kata Lim lagi bertepatan dengan konsep 3P yang di amalkan oleh kerajaan Pulau Pinang iaitu Perkasakan Rakyat, Perkayakan Rakyat dan Perubahan Rakyat. JOHOR DAPAT APA,,,,

No comments:

Post a Comment