Aug 20, 2009

BEKAS RAKAN KONGSI BERANG DIKAMBING HITAM


Kontroversi kes pecah amanah wang Koperasi Pekebun Kecil Getah Pulau Pinang Berhad yang membabitkan calon Umno-BN Rohaizat Othman semakin jelas dengan pendedahan bekas rakan kongsinya.

Individu terbabit, Yusri Isahak, dalam satu sidang akhbar hari ini berkata Rohaizat terbabit sepenuhnya dalam kes penyelewengan wang milik para pekebun getah itu.

“Saya amat berani kerana kejadian yang berlaku sekarang dan saya amat menghormati diri saya. Saya tidak takut dengan mana-mana pihak sama ada berdebat atau berbincang secara terbuka atau tertutup tiada masalah.

“Saya berharap dengan penjelasan ini saya dapat membersihkan diri saya dari di kambing hitamkan dalam kes kecuaian Rohaizat yang membawa kepada pembatalan pendaftaran beliau sebagai peguam bela dan peguam cara,” katanya.

Rohaizat dicalonkan Umno-BN untuk merampas kerusi Dun N11 Permatang Pasir dari Pakatan Rakyat. Umno berhadapan dalam pertandingan satu-lawan-satu dengan calon Pas Mohd Salleh Man Mat Aji.

Rohaizat disenarai hitam lembaga disiplin Majlis Peguam Malaysia tahun lepas selepas beliau didapati menggunakan wang milik pekebun-pekebun kecil untuk kepentingan kawan-kawan.

Majlis Peguam berkata ia membabitkan lebih RM161,000 wang pekebun getah.

Rohaizat seterusnya mencabar keputusan Majlis Peguam di mahkamah, namun Mahkamah Tinggi mengekalkan hukuman tersebut, lima hari sebelum Umno mencalonkan beliau sebagai calon parti perkauman itu dalam Pilihanraya Kecil N11 Permatang Pasir.

Umno menepis persoalan orang-ramai dan beralasan penyenaraian hitam kerana menyeleweng wang milik pekebun-pekebun kecil bukanlah satu kes jenayah.

Umno juga mendakwa Rohaizat telah membayar semula wang pekebun-pekebun kecil, serta mendakwa Rohaizat di hukum Majlis Peguam untuk kesalahan yang dilakukan oleh rakan kongsi, iaitu Yusri Ishak.

Majlis Peguam dan Yusri Isahak menafikan semua dakwaan Umno ini.

“Sebarang urusan pembelian tanah tersebut dan pengunaan wang koperasi dibuat dengan pengetahauan dan penglibatan Rohaizat. Mana mungkin pengaliran keluar masuk wang dalam syarikat tidak diketahui kerana rohaizat yang juga penandatangan yang sah untuk akaun-akaun tersebut.

“Para peguam saya sedang memulakan tindakan undang-undang saman fitnah terhadap beberapa individu yang dengan jelas, terang serta nyata menyatakan bahawa saya lah yang telah mengelapkan duit atau menyalahgunakan wang syarikat.

"Saya tidak menafikan sebarang penyelewengan berlaku, saya ingin menyatakan di sini bahawa segala perjalanan pentadbiran ofis dan pengeluaran cek-cek kemasukan fail-fail semua dilakukan melalui perbincangan dengan rakan kongs. Ertinya apa yang dilakukan oleh rakan kongsi saya dan saya sepatutnya ditanggung oleh kedua-dua belah pihak bukan satu pihak sahaja," katanya.

Rohaizat dan Yusri adalah rakan kongsi di firma Saif Ariff and Rohaizat yang beribu pejabat di Butterworth, Pulau Pinang.

Koperasi Pekebun Getah Kecil Pulau Pinang Berhad adalah klien Rohaizat. Menurut Yusri, sebelum penyelewengan berlaku, sebuah bank telah meluluskan pinjaman RM320,000 kepada koperasi terbabit.

Menurutnya, Wang yang akan digunakan untuk membeli sebuah tanah bagi pihak koperasi itu telah di depositkan ke akaun klien di firma guaman Rohaizat.

Yusri mendedahkan calon Umno ini menggunakan wang milik pekebun-pekebun kecil itu bernilai RM100,00 untuk membantu seorang kawan membiayai pembelian tanah bernilai RM130,000.

Menurut Yusri, kawan kepada calon Umno ini sepatutnya membayar semula wang milik koperasi ini kepada Rohaizat namun gagal berbuat demikian.

Menurutnya, Rohaizat kemudiannya membeli tanah tersebut dengan tujuan untuk menjual tanah itu dan membayar balik wang milik koperasi, namun gagal.

“Setelah gagal membayar balik pinjaman Rohaizat telah berbincang dan bersetuju untuk mengambil alih milik tanah berkenaan dan melupuskan pinjaman tersebut. Malangnya firma gagal menjual sebahagian tanah tersebut dan gagal bayar semula wang koperasi yang digunakan,”katanya.

Yusri juga mendedahkan Rohaizat sekali lagi menggunakan wang milik pekebun-pekebun kecil untuk membantu seorang lagi kawannya, yang merupakan pengarah di sebuah syarikat pemaju perumahan.

Selain itu, Yusri berkata Rohaizat turut dikatakan menggunakan wang milik pekebun-pekebun kecil ini untuk menguruskan cawangan Saif Ariff and Rohaizat di Ipoh.

More News

No comments:

Post a Comment