Oct 18, 2011

Pembeli Rumah Terbengkalai Desak MB Campur Tangan

                                       Bersama Pembeli Rumah Terbengkalai Kaw Tebrau
                                       Saya Terima Memorandum Dari Pengerusi Bertindak
OHOR BAHRU - Kira-kira 340 pembeli tertekan apabila rumah idaman yang dibeli di Taman Mount Austin dekat sini, didakwa masih terbengkalai sejak beberapa tahun lalu, sedangkan mereka membayar ansuran pinjaman kepada institusi kewangan.

Projek perumahan terbabit dimulakan sejak 2004 dan dijangka disiapkan dalam tempoh dua tahun, tetapi sehingga kini masih tiada khabar berita untuk mereka menghuni rumah terbabit.

:Pengerusi Jawatankuasa Bertindak, Suhaini Mat Isa, 34, berkata, dia dan pembeli lain amat kecewa dengan pemaju apabila didakwa mengambil mudah projek terbabit kerana ia sepatutnya ia disiapkan pada 2007 berdasarkan kontrak ditandatangani.

Menurutnya, pembeli mula menghidu masalah bakal berlaku berikutan kerja pembinaan terbabit berjalan perlahan.

“Kini sudah hampir penghujung tahun. Sehingga bila kami perlu menanti, sedangkan sudah memberikan mereka lebih tempoh untuk menyiapkannya.

"Berdasarkan kontrak, pemaju perlu membayar pampasan kepada pembeli jika projek gagal disiapkan dalam tempoh berkenaan. Kami juga banyak kali berhubung dengan pemaju dan pihak berkuasa: tempatan (PBT), tetapi hanya pelbagai alasan yang diterima,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Suhaini berkata, kebanyakan pembeli terpaksa menyewa rumah lain disebabkan rumah yang mereka beli gagal disiapkan.

“Malah, setiap bulan kami menerima surat bank meminta menjelaskan bayaran faedah dan terpaksa membayarnya,” katanya.

Menurut Suhaini lagi, pihaknya meminta pembeli menghubungi jawatankuasa bertindak bagi tujuan mendapatkan sokongan pembeli.

Sementara itu, Penyelia Pusat Aduan Rakyat kawasan Permas, Syed Othman Syed Abdullah berkata, pihaknya akan memajukan memorandum tersebut kepada Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman untuk campur tangan membantu permasalahan itu.

“Kita akan adakan pertemuan antara pembeli dan Kerajaan Negeri bagi menyelesaikan kes ini dalam minggu ini juga. Jika tidak dapat berbuat demikian, kita akan bawa memorandum ini ke Parlimen untuk perhatian Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan

“Kita menghormati Menteri Besar dan Exco, disebabkan itu kami ingin mengadakan rundingan dan perjumpaan bersama pembeli dan jawatankuasa bertindak untuk menyelesaikan kes ini,” katanya.

1 comment:

  1. tak silap pemaju ini panggil kong sun, kata dah bankrup, tapi sebenarnya tukar nama lain, east bay apartment di taman megah ria adalah under taukeh yang sama

    ReplyDelete