Feb 6, 2012

PULANGKAN ANAKKU

Pulangkan anakku...

Pulangkan anakku...
PASIR GUDANG – Luluh hati seorang ibu apabila bayi lelaki yang ditinggalkan untuk penjagaan sementara kepada seorang wanita di Kampung Sentosa, di sini disyaki telah dijual kepada keluarga angkat lain.

Ibu malang itu, Wanchak Ibrahim, 43, warga Singapura, mendakwa diperdayakan seorang wanita yang diperkenalkan oleh rakannya untuk menjaga bayinya ketika dia bekerja di republik itu.

Menurutnya, mengikut perjanjian awal, wanita tersebut bersetuju dibayar RM10 sehari sebagai upah menjaga bayinya, dan anak itu akan diambil seminggu sekali.

“Wanita yang dikenali sebagai Zainab (bukan nama sebenar) telah menyuruh saya membuat laporan polis ketika menyerahkan bayi saya, Muhammad Ashraf Abdullah ketika itu berumur 11 bulan untuk dijaganya pada 20 Mac tahun lepas.

“Saya terlalu mempercayainya dan tidak mengesyaki niat jahat untuk memperdayakan saya sehingga sanggup menyerahkan bayi berserta sijil kelahiran asli di balai polis selepas didesak Zainab yang kononnya untuk urusan klinik,” katanya pada sidang media, di Pusat Aduan Rakyat (PAR), di sini, semalam.

Wanchak berkata, selepas diserahkan, Zainab selepas itu seolah-olah cuba mengelak untuk bertemunya dan memberikan pelbagai alasan apabila ingin mengambil bayinya semula.

Menurutnya, hidupnya tidak keruan apabila Zainab memberitahu bayinya yang diserahkan dalam keadaan normal telah diberikan kepada sebuah keluarga angkat yang tidak mempunyai anak.

“Saya ke rumah Zainab selepas mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, tetapi terkejut apabila diberitahu anak saya telah diserahkan kepada orang lain.

Sementara itu, dalam perbualan telefon Penyelia PAR Permas, Syed Othman Syed Abdullah dengan Zainab disaksikan pihak media yang hadir, wanita itu mengakui bayi berkenaan telah diserahkan kepada sebuah keluarga angkat lain yang dikatakan saudaranya.

Zainab bersetuju menyerahkan kembali bayi berkenaan, tetapi meminta gantirugi bayaran rawatan dan kos yang telah dibelanjakan sepanjang 11 bulan bayi itu diserahkan kepada keluarga angkat

No comments:

Post a Comment