Mar 6, 2010

ISU ISU TERKINI RINGKAS 4

Malaysiakini

Politik


PERKASA telah mendapat permit penerbitan dengan mudah daripada KDN. PERKASA akan menerbitkan akhbar yang bertajuk Suara Perkasa dan diedarkan secara berkala dua minggu sekali.



Politik


The Star telah menolak artikel Marina Mahathir kerana editor tidak mahu menimbulkan lagi sebarang isu sensitif yang sedang dialami oleh akhbar tersebut. Ia juga akan menjejaskan permit yang diperolehi daripada KDN. Marina kemudiannya memasukkan artikel tersebut dalam blognya Rantings. Artikel tersebut membicarakan isu mengenai peruntukan mahkamah dan sebatan Syari’ah.

ISU

Berita Harian


Sosial


Guru yang berkhidmat di pedalaman akan diambil kira untuk pertimbangan kenaikan pangkat dan pelbagai insentif lain termasuk tawaran biasiswa untuk melanjutkan pengajian pada peringkat lebih tinggi. Satu kertas kerja yang mencakupi segala aspek yang menyeluruh mengenai perkhidmatan guru di luar bandar dan pedalaman, termasuk dari segi pemilihan, penempatan, bentuk galakan serta ganjaran sedang dalam peringkat akhir penyediaan oleh satu jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran.



Sosial


Bekalan ikan daripada Thailand telah mula masuk ke Malaysia semalam selepas persetujuan telah dicapai. Pengurus Kompleks LKIM Bukit Kayu Hitam berkata terdapat beberapa syarikat pengimport telah mula menggunakan kotak berinsulasi dan sebahagian lain masih menggunakan kotak lama.



Politik


KM Pulau Pinang menjelaskan bahawa pindaan syarat baru dalam Borang A bagi tender projek dibawah PDC bertujuan melindungi kepentingan awam perbadanan dan kerajaan negeri. PDC memerlukan syarat itu kerana ada selang masa antara pengeluaran tender dengan kontrak rasmi antara kontraktor dan PDC.



Ekonomi


Kerajaan akan mengumumkan subsidi baru minyak hari ini. Ia bertujuan untuk memberikan subsidi hanya kepada golongan sasar. Difahamkan sistem baru tersebut akan menggunakan MyKad. Kerajaan akan memperkenalkan dua harga minyak iaitu untuk warganegara dan bukan warganegara. Harga semasa petrol RON95 ialah RM 1.80 seliter, RON 97 RM 2.05 seliter dan diesel RM 1.70 seliter





Harakahdaily


Politik


Kumpulan Reformis yang merupakan penyokong tegar DSAI menyarankan pengundi-pengundi di kawasan Ahli Parlimen lompat untuk mengadakan bantahan dan demonstrasi kerana mereka telah mengkhianati amanah dan harapan pengundi



Harakahdaily


Politik


Naib Presiden PAS, YB Salahuddin Ayob akan membentangkan usul tergempar pada 16 Mac 2010 di Dewan Rakyat mengenai isu tuntutan royalti minyak Kelantan daripada Kerajaan Pusat



Malaysiakini


Politik


Sekretariat Pakatan Rakyat Pulau Pinang menjemput Najib Tun Razak, Khairy Jamaluddin dan Reezal Merican dalam debat perdana mengenai isu Melayu terpinggir di Pulau Pinang


Politik


Bekas Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang mengulas tindakan Ahli Parlimen Bagan Serai yang bertindak keluar daripada parti dengan memberikan tempoh selama 7 hari untuk mengosongkan kerusi. Beliau turut mendesak akan mengadakan solat hajat selama 7 hari 7 malam supaya Allah memberikan hukuman setimpal ke atas Mohsin kerana mengkhianati amanah.



EVERGREEN ISSUES

SUMBER

Berita Harian


Politik


Saman fitnah yang difailkan oleh ADUN Kota Alam Shah yang juga Penasihat Undang-Undang HINDRAF, M.Manoharan sebanyak RM 100 juta terhadap defendan Kerajaan, KPN, PN dan 3 buah akhbar berhubung dakwaan mengaitkannya dengan pertubuhan pengganas ditolak oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur



Politik


Mahkamah Tinggi menetapkan 11 Mei 2010 untuk mendengar permohonan DSAI membatalkan saman KPN berhubung dakwaan memalsukan keterangan dalam siasatan kes insiden mata lebam membabitkan DSAI.

Sosial


Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Dr Mohd Ismail Merican berkata bahawa negara kita berkemungkinan akan berlaku gelombang kedua H1N1 berikutan kita berada pada peringkat rentan (susceptible) terhadap penyakit itu.
Harakahdaily


Politik


Ahli Parlimen Kota Raja, YB Dr Siti Mariah Mahmud mendesak supaya satu penyelarasan dapat dilakukan mengenai undang-undang Islam di seluruh negeri Malaysia. Beliau melihat isu sebatan syari’ah yang dikenakan kepada 3 orang wanita di Wilayah Persekutuan dengan isu sebatan syari’ah yang masih belum dilakukan ke atas Kartika Sari Dewi. Semalam Tengku Mahkota Pahang menyatakan bahawa Sultan Pahang mempunyai hak untuk mengurang atau menutup isu tersebut kerana peruntukkan tersebut terdapat dalam Enakmen Undang-Undang Islam Negeri Pahang.

ISU

Berita Harian


Ekonomi


Pencarum KWSP bakal mendapat pulangan dividen lebih tinggi berbanding 4.5% pada tahun 2008. Ia dijangka akan diumumkan pada hujung minggu ini. Ia ekoran daripada pendapatan pelaburan suku tahun ketiga 2009 melonjak sebanyak 52.71% kepada RM 5.5 bilion daripada hanya RM 3.6 bilion dalam tempoh yang sama 2008.


Ekonomi


Sebuah firma perunding antarabangsa Grant Thornton mendakwa bahawa prospek kenaikan gaji pekerja di Malaysia positif. Ia berdasarkan kajian Laporan Perniagaan Antarabangsa yang menunjukkan 63% daripada syarikat di Malaysia merancang menaikkan gaji pekerja masing-masing

Harakahdaily


Politik


Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat menyelar UMNO kerana tidak langsung menghormati Perlembagaan Malaysia. Beliau menjelaskan bahawa UMNO mahu menghapuskan Islam sebagai agama rasmi, kedudukan institusi raja berpelembagaan, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan kedudukan istimewa orang Melayu.

Politik


MT UMNO telah memecat bekas Setiausaha Agong Bahagian Tanah Merah, Amran Abdul Rahman berkuatkuasa 10 Februari lepas kerana membawa perkara berkaitan parti ke mahkamah.



Malaysiakini


Politik


ADUN PKR Kuala Kurau Perak, YB Abdul Yunus Jamhari menafikan desas desus bahawa beliau akan keluar PKR.



Lompat Parti



Tekanan yang kuat harus diberikan kepada mereka yang telah melompat sepertimana yang dilakukan oleh Kumpulan Reformis, AMK dan Ustaz Ahmad Awang khusus kepada Mohsin.



Manakala tindakan hati-hati perlu diambil kepada kebarangkalian ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin parti yang akan lompat.



Isu Sebenar Melayu Terpinggir di Pulau Pinang



Perkasa Terus Garang



Tindakan KDN meluluskan permit penerbitan Perkasa, Suara Perkasa amat menghairankan. Perkasa semakin menguasai arus politik semata-mata kerana mempertahankan orang Melayu.





Sosial


Sektor Perguruan



Nasib guru-guru yang akan bekhidmat di luar bandar dan di pedalaman terdapat pro dan kontra.



Ekonomi


Harga Minyak Baru



Penstrukturan baru harga minyak samada akan menguntungkan rakyat atau menjimatkan subsidi kerajaan sekurang-kurangnya akan digambarkan pada hari ini

No comments:

Post a Comment