Mar 3, 2010

ISU ISU TERKINI RINGKAS 2

Berita Harian ;JAWI merintis penggunaan kad kahwin pintar 1 Jam 1 Wilayah yang mempunyai enam ciri keselamatan khusus.


NST


Ekonomi


Presiden Institute of Engineers Malaysia, Datuk Keizrul Abdullah mahu pihak kerajaan mengamalkan sistem tender terbuka untuk projek pembinaan Lebuhraya Plus 2 (Banting – Taiping) bagi memastikan ketelusan. Beliau turut mendesak agar pihak kerajaan menswastakan projek tersebut untuk mengelak menggunakan dana rakyat (cukai). Kerajaan pula harus memilih kontraktor yang menawarkan kos dan tol yang rendah



Berita Harian


Harga beberapa jenis ikan disesetengah pasar naik sehingga 25% pada hari pertama penggunaan kotak berinsulasi secara berperingkat semalam sebelum dilaksanakan sepenuhnya November 2010.



Ekonomi


Kerajaan Negeri Kelantan mengesyorkan kaedah timbang tara (arbitrasi) digunakan bagi menyelesaikan isu tuntutan royalti petroleum antara Pusat dan negeri sebelum dibawa ke mahkamah.



NST


Sosial


Tan Chee Meng, AJK Malaysian Import/Export Association mendakwa Menteri Agrikultur dan Industri Asas Tani telah memanipulasi kenyataan pengimport-pengimport ikan yang bersetuju menggunakan kotak insulasi.



Malaysiakini


Politik


Pengerusi Biro Pertubuhan Bukan Kerajaan MCA, Datuk Ti Lian Ker membidas kenyataan Presiden Pertubuhan Peribumi Perkasa yang mendesak kerajaan menghentikan pemberian projek atau tender istimewa kepada syarikat korporat.



Berita Harian

Politik

Pemimpin OIC mengecam pencerobohan anggota polis Israel ke perkarangan masjid Al-Aqsa.


ISU

Berita Harian

Politik

Pengerusi Lembaga Penasihat Undang-Undang Pencegahan, JPM, Datuk Zaini Abdul Rahman menyifatkan golongan yang menentang ISA adalah golongan buta sejarah dan buta ilmu. Beliau turut berkata undang-undang pencegahan perlu ada tetapi penggunaannya hendaklah mengikut peraturan dibenarkan perlembagaan.


Sosial


Pengarah Jabatan Pembangunan OKU, Noraini Mohd Hashim mensasarkan pada tahun 2012 semua perkhidmatan bas awam dan bangunan-bangunan mestilah mesra OKU.



Malaysiakini


Sosial


Setiausaha Agong NUTP menjelaskan bahawa guru-guru di Malaysia masih belum bersedia untuk mengendalikan pendidikan seks di sekolah kerana mereka kurang latihan profesional subjek tersebut. Walaubagaimanapun, NUTP menyokong penuh cadangan kerajaan untuk memperkenalkan subjek tersebut.

Berita Harian

Kerajaan menaikkan kadar faedah pencen PERKESO antara 0.6% hingga 11%. Ia membabitkan perbelanjaan tambahan RM 66.4 juta setahun berkuatkuasa 1 Januari 2008 dan pembayaran akan dibuat mulai 1 April 2010 termasuk tunggakan berjumlah RM 142.4 juta



Ekonomi


PM mensasarkan pertumbuhan ekonomi negara pada tahun ini menjangkau 6%.



Politik


Panel baru dilantik untuk mendengar kes saman fitnah DSAI sebanyak RM 100 juta terhadap Tun Dr Mahathir setelah dua daripada tiga hakim menarik diri daripada mendengar permohonan itu. Peguam Karpal Singh memohon supaya Datuk Hashim Yusof dan Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin menarik diri atas alasan mereka pernah mengendalikan saman sivil DSAI mengenai isu pemecatan jawatannya daripada kabinet sebelum ini.



Politik


Kira-kira 30 kem tentera usang akan diroboh dan diganti baru atas tapak yang sama. Ia dibuat melalui program Army Care yang diperkenalkan pada tahun 2005 menggunakan kaedah Industrial Building Standard iaitu merobohkan yang lama serta digantikan dengan kem baru diatas tapak yang sama. Semua pembinaan tersebut dijangka siap dalam tempoh lima tahun

Harakahdaily


Politik


Pakatan Rakyat Perak tidak mengiktiraf panggilan Sidang Mesyuarat DUN Perak yang dijadualkan pada 30 Mac 2010 kerana notis tersebut tidak dikeluarkan oleh Speaker dewan yang sah iaitu V Sivakumar

ISU POLITIK
PKR Cabang Nibong Tebal mendesak Tan Tee Beng mengosongkan kerusi



Politik


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 14 April 2010 untuk keputusan permohonan Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengetepikan keputusan Tribunal Timbang Tara Mara yang memutuskan Datuk T Murugiah sebagai Presiden PPP yang sah.



Malaysiakini


Politik


Meskipun jumlah terkini kerusi PKR di Dewan Rakyat menyamai kerusi DAP iaitu sebanyak 28 buah, Lim Kit Siang menegaskan bahawa mereka tetap memberikan sokongan pada kepada DSAI untuk menerajui PR di Parlimen. Perkara yang sama turut dinyatakan oleh Sekretariat PAS.



Harakahdaily


Politik


Salehuddin Hashim menyifatkan gaji yang diterimanya semasa berkhidmat sebagai Setiausaha Agong PKR sebanyak RM 9,000 adalah jumlah yang kecil. Beliau turut membidas kenyataan Timbalan Presiden PKR yang mendakwa Salehuddin marah kerana gagal mendapat jawatan CEO Syarikat Perangsang dengan jumlah gaji sebanyak RM 50,000.


Politik

Ahli Parlimen PKR Isytihar Bebas

Kenyataan Salehuddin Hashim perlu dipandang serius apabila beliau mendakwa 10 orang ahli Dewan Rakyat tersebut akan keluar lagi. Sekurang-kurangnya tekanan perlu diberikan kepada Ahli Parlimen Bebas iaitu Nibong Tebal dan Bayan Baru untuk de-motivasi.


Sidang Mesyuarat DUN Perak


Datuk Seri Nizar Jamaluddin telah mula respon mengenai notis panggilan mesyuarat yang dikeluarkan oleh Speaker haram DUN Perak. Tekanan boleh ditambah lagi untuk menerang isu sebenar kepada rakyat dan menyerang BN.



Pengerusi Lembaga Penasihat Undang-Undang Pencegahan Hina Pejuang Anti ISA



Beliau sepatutnya dilabelkan sebagai Buta Hati kerana mengizinkan ISA menzalimi rakyat



Pencerobohan Polis Israel Ke Atas Masjidil Aqsa



Tindakan biadap polis Israel turut ditentang oleh paderi kerana pencerobohan tersebut dllarang dilakukan oleh penganut Yahudi



Sosial


Kenaikan Harga Ikan Berpunca Daripada Kerajaan



Pengenalan kerajaan terhadap kotak ikan berinsulasi telah menyebabkan pemborong menaikkan harga sehingga memberikan kesan kepada pengguna. Persatuan Import/Eksport Malaysia turut menyatakan bahawa Noh Omar memanipulasi kenyataan mereka








/------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment