Oct 16, 2012

Graduan dakwa dipukau


AZIZAN INCHE HARUN
16 Oktober 2012
Graduan dakwa dipukau
Syed Othman bersama Nadzirah menunjukkan laporan polis yang dibuat 9 Oktober lepas.
PASIR GUDANG – Hasrat bakal graduan Universiti Malaysia Sabah membeli kasut konvokesyen di sebuah pasar raya, di sini 9 Oktober lepas bertukar detik hitam apabila kerugian RM8,000 selepas mendakwa dipukau seorang lelaki yang tidak dikenali.

Mangsa yang ingin dikenali sebagai Nadzirah berkata, lelaki yang memperkenalkan diri sebagai pelajar pondok berasal dari Brunei itu bertanyakan kedai buku Islam dalam pasar raya berkenaan.

Menurutnya, lelaki berkenaan memintanya bertanyakan kepada seorang lelaki lain yang kebetulan berada berhampiran selepas dimaklumkan tidak mengetahui lokasi kedai buku itu.

“Sebelum berlalu pergi, lelaki yang mengaku pelajar pondok itu memberikan sebiji batu berwarna merah kepada saya dan lelaki yang menunjukkan lokasi kedai buku sebagai tanda terima kasih.
“Lelaki itu memanggil pelajar pondok itu kembali dan bertanyakan kegunaan batu itu sebelum mengajak saya ke restoran makanan segera dalam pasar raya itu,” katanya pada sidang media di Pusat Aduan Rakyat (PAR), di sini, semalam.
Nadzirah berkata, dia menjadi teruja apabila pelajar pondok itu membacakan sesuatu pada batu itu sambil menoreh tangannya menggunakan pisau, tetapi tidak berdarah.

Menurutnya, pelajar pondok itu memintanya menanggalkan rantai leher dan dua gelang tangan emas yang dipakai supaya memasukkannya ke dalam sampul surat untuk keselamatan.
“Saya tanpa sedar menurut semua perintahnya supaya memasukkan kad ATM milik ayah berserta nombor pin, duit RM50, dua gelang tangan, seutas rantai leher berserta loket ke dalam sampul surat yang diberikan.

“Dia memulangkan sampul surat itu kepada saya, tapi tak sangka selepas pulang ke rumah lebih kurang jam 9 malam saya mendapati sampul surat itu berisi duit syiling RM1.70, kad ATM milik individu lain dan sehelai surat khabar,” katanya.

Sementara itu, Penyelia PAR Permas, Syed Othman Syed Abdullah berkata, pihaknya menerima tiga aduan berkaitan kes yang sama dipercayai pukau di lokasi yang sama.

Menurutnya, aduan pertama melibatkan seorang wanita yang kerugian sebanyak RM10,000, manakala aduan kedua melibatkan seorang lelaki kerugian sebanyak RM30,000 pada tahun lepas.

“Jalan cerita yang saya dengar daripada ketiga-tiga pengadu adalah sama, malah lokasi kejadian juga di sebuah pasar raya yang sama.

“Jadi saya minta pendedahan yang dibuat ini boleh menjadi pengajaran kepada orang lain agar lebih berhati-hati walau di mana sahaja berada,” katanya.

No comments:

Post a Comment