• Hidup atas ihsan jiran Amaravathy menceritakan kepayahan hidupnya kepada Syed Othman (dua, kanan) yang datang melawat.
1 / 1
PASIR GUDANG – “Hari-hari saya masak bubur nasi kosong ataupun kanji untuk mengalas perut, pernah juga saya tak makan," kata seorang warga emas di Taman Kota Puteri, di sini, yang menderita selepas suaminya meninggal, Oktober tahun lalu.
S Amaravathy, 58, berkata, dia hilang punca dan mengharapkan belas ihsan jiran untuk mendapatkan sesuap nasi, malah pernah berlapar selama dua hari kerana kehabisan makanan.

“Kalau tiada jiran tolong hantar makanan dan beras, tak tahu apa jadi. Saya tidak dapat bekerja kerana lutut sakit dan mata sudah rabun,” katanya.

Menurutnya, hidupnya sebatang kara selepas perkahwinan selama 20 tahun bersama suami tidak dikurniakan anak, malah terputus hubungan dengan keluarga yang menetap di bahagian utara semenanjung.

Tambahnya, dia kini hanya ditemani burung kakak tua yang dibela sejak tujuh tahun lalu.

“Saya masih menangis ingatkan suami. Setiap malam gambarnya jadi teman tidur, selain suara burung kakak tua yang saya bela.

“Saya tak tahu hendak mengadu nasib dengan siapa lagi. Kalau dapat bantuan daripada jabatan kebajikan mungkin saya tak perlu lagi menyusahkan jiran-jiran,” katanya.

Sementara itu, Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Negeri, Syed Othman Syed Abdullah berkata, pihaknya telah membawa Amaravathy ke Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membuat permohonan bantuan sara hidup.

Menurutnya, pihaknya akan menyalurkan barangan keperluan setiap bulan kepada Amaravathy hingga permohonan bantuan JKM diluluskan.