Jan 25, 2010

Kerajaan Negeri Tidak Tunduk Kepada Tekanan Noh Omar - YBK

Kerajaan negeri Selangor tidak akan tunduk kepada sebarang tekanan atau ugutan daripada pemimpin pusat mahupun Yayasan Basmi Kemiskinan bersabit pembinaan sebuah lagi kampus Universiti Teknoloji Mara UiTM.

Pengerusi YBK Zainal Sakom dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Noh Omar sebelum ini cuba menyalahkan kerajaan negeri atas apa yang didakwa mereka sebagai kelewatan kerajaan negeri meluluskan tapak projek itu di Serendah, Rawang.

Kerajaan negeri sebelum ini meminta YBK telus dalam menjelaskan penggunaan dana dan hartanah yang diberikan oleh kerajaan negeri kepada yayasan itu untuk membela golongan miskin.

Ini kerana YBK tidak menghantar penyata kewangannya kepada kerajaan negeri dan hanya memuatkan beberapa butiran perbelanjaan pada laman webnya sahaja.

Justeru kerajaan negeri meminta pihaknya diberi suara dalam urus tadbir YBK bagi melindungi kepentingan rakyat Selangor.

Namun permintaan itu dijadikan alasan oleh Noh Omar untuk memberi amaran bahawa projek itu mungkin dialihkan ke negeri lain.

Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata membidas pihak yang sengaja memutarbelitkan isu ketelusan YBK dan pembinaan kampus UiTM.

“ YBK satu isu lain daripada pembinaan Universiti dan tempat untuk membina Institusi Pengajian Tinggi. Negeri Selangor mereka-mereka yang ingin mendirikan Universiti di Selangor sebab tempatnya sesuai, tertumpu, banyak Universiti-universiti besar berada di Selangor tetapi caranya kena betul” katanya.

Khalid berkata kerajaan negeri tidak akan menyokong YBK dan mana-mana pihak lain yang cuba memberikan kontrak kepada pihak tertentu dalam keadaan mencurigakan dan melanggar peraturan asas urus tadbir telus.

“ Kalau mana kementerian hendakkan tanah, jumpa dengan kerajaan negeri dan kerajaan negeri bersedia menolong mereka untuk mendapatkan tanah. Bukan isu YBK, isu tanah untuk universiti. Jangan jadikan YBK tempat memberikan kontrak tidak nyata. Kontrak? Nak bagi kontrak macam itu tidak boleh. Parti keadilan tidak terima cara itu” ujarnya lagi.

Ujar Khalid, kerajaan negeri tidak mungkin merencatkan pembangunan universiti di Selangor namun saluran yang betul harus diguna dalam memastikan usaha itu memberi manfaat kepada kumpulan sasaran dan bukan untuk pihak tertentu mengaut keuntungan haram.

“ Saya berpendapat, kita buat secara terbuka sebab kampus UiTM itu untuk rakyat Melayu, kita mesti cari kos yang serendah-rendahnya, tanah yang sebaik-baiknya. Sebab itu tanggungjawab kita bukan main-main kayu tiga. Tidak boleh. Ia adalah dua isu yang berlainan” tambahnya. sumber TVS

No comments:

Post a Comment