Dec 31, 2010

Gobalakrishnan semakin liar


Ahli Parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan dari Parti Keadilan Rakyat(PKR) semakin “liar” hari ini apabila mengadakan sidang akhbar bersama pemimpin MIC dan penyokong Barisan Nasional(BN) untuk melontar fitnah berbentuk rasis terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Gobala memperhebatkan serangannya terhadap Ketua Umum PKR itu setelah beliau tidak dilantik menjadi naib presiden PKR susulan pemilihan parti bulan lalu.



Ahli Parlimen itu mengecam keputusan PKR melantik peguam dan aktivis masyarakat N.Surendran dan sebagai naib presiden PKR.



Beliau mendakwa Surendran dilantik walaupun beliau bukan ahli PKR, malah membuat tuduhan sebelum ini bahawa peguam muda itu tidak berjasa kepada kaum India.



Hari ini Gobala sekali lagi mensasarkan Anwar pada sidang akhbar yang dihadiri bersama oleh wakil Pemuda MIC S. Subramaniam dan wakil Gerakan Anti Samy Vellu K.P. Samy di sebuah restoran di Petaling Jaya.



Kehadiran Gobala bersama penyokong-penyokong Barisan Nasional itu dilihat petanda jelas beliau mencabar PKR untuk mengenakan tindakan displin terhadap beliau.



Beliau diuar-uarkan akan menyertai parti KITA pimpinan Datuk Zaid Ibrahim pada bulan depan.



Pada sidang akhbar pagi tadi, Gobala sekali lagi menuduh Anwar sebagai anti-Hindu dan mendakwa Ketua Pembangkang itu kononnya menutup sebuah kuil Hindu di Petaling Jaya pada tahun 2008.



Dalam membuat tuduhan itu, Gobala tidak menjawab kenapa beliau membuat tuduhan itu hanya sekarang, setelah gagal dilantik menjadi Naib Presiden PKR.



Hakikat ialah Majlis Bandaraya Petaling Jaya membekukan kerja-kerja mengubah suai kuil itu setelah tapak berkenaan di landa masalah hakisan tanah dan tanah runtuh.



Ahli Parlimen Kapar S.Manikavasagam menolak tuduhan-tuduhan Gobala dan menegaskan tidak ada sebarang campurtangan politik bersabit kuil Sivan di Petaling Jaya.



"Tidak pernah Anwar tutup mana-mana kuil. Ini tidak benar dan fitnah. Bagi saya Anwar tidak pernah tutup kuil. Kuil Bukit Gasing memang ada masalah tanah runtuh. Kita khuatir jika berlaku sesuatu yang tidak diingini, mereka semua akan salahkan kerajaan Pakatan Rakyat," beliau memberitahu Tv Selangor.



Manikavasagam berkata orang ramai masih dibenar menunaikan ibadat di kuil itu cuma kerja-kerja pengubahsuaian dibekukan sehingga MBPJ mengemukakan hasil siasatanya.



"Jadi kita mahu tunggu laporan daripada Majlis, kalau tiada masalah kita buka. Kalau satu kuil ditutup, saya orang pertama yang akan bising. Tapi dalam isu ini saya tahu kenapa kuil ini ditutup kerana takut kejadian tanah runtuh. Kita selalu fikir pasal keselamatan. Dalam isu ini, Anwar tidak tutup kuil," tambah beliau.



Manikavasagam berkata Gobala tidak berpegang kepada kebenaran apabila menuduh anwar anti-Hindu.



"Siapa cakap Anwar anti-Hindu? Saya diberi bertanding di Kapar, kalau Anwar anti Hindu tidak akan beliau namakan saya calon untuk pilihanraya 2008. Sivarasa (Rasiah) bertanding juga. Kalau dia anti India, tidak ada seorang pun yang akan bertanding. Gobala pun tidak akan bertanding. Saya rasa tidak benar. Saya pun tidak tahu apa YB Gobala fikir,"kata beliau.



Manikavasagam menggesa Gobala supaya menerima keputusan parti melantik Surendran sebagai naib presiden dan memberi tumpuan kepada perjuangan parti.



"Saya pun kecewa tapi ini keputusan parti, Presiden dan Ketua Umum. Kecewa memang ada, saya setuju Gobala, Xavier, Sivarasa dan Suresh kecewa, kami semua bertanding. Tapi ini keputusan daripada parti, kita kena akur dan terima. Saya terima," kata beliau



Hakikat ialah Surendran layak untuk memegang jawatan itu kerana rekodnya sebagai seorang aktivis dan peguam yang banyak membantu masyarakat terpinggir.



"Surendren memang seorang yang rajin, selalu perihatin isu masyarakat. Dia layak. Saya yang bawa dia masuk dalam parti,” tegas Manikavasagam.sumber

Dec 28, 2010

KAJI SELIDIK DI DUN TENANG


Seperti dijangkakan trend pengundi yang menetap di Dun Tenang tidak berubah, pahit untuk ditelan tapi itulah hakikatnya bangsa melayu masih mundur dijajah dengan pemikiran kolot hanya Umno yang mampu berkuasa.

Mereka ini tinggal di kawasan Felda dan pendalaman kampung yang tidak terdedah dengan maklumat sebenar di dunia luar sekarang. Erti katanya mereka sendiri tidak mahu dengar apa yang Pakatan Rakyat tawarkan kepada mereka dengan melihat sendiri kejayaan Pakatan mentadbir 4 negeri.

Mereka masih lagi masyuk dan khayal dengan hiburan dan tanpa segan silu pernah ditanya kepada mereka tentang hiburan dan mereka jawab kami tak kisah konsert datang ke kampung kami, buat apa nak halang anak muda berhibur dan minta dibawakan lagi artis-artis sensasi buat menghiburkan mereka.

Masjid di biarkan kosong untuk diimarahkan, kedai kopi dan kawasan lepak di kampung-kampung Felda menjadi taruhan mereka untuk menjadi percaturan hidup yang kata mereka buat apa kita nak lawan kerajaan, apa yang kerajaan buat pada kita dulu kita patut terima kasih.

Bila ditanya setuju atau tidak dengan kenaikan harga barang dan tarif air SAJ baru-baru ini, mereka kononnya marah dan tidak setuju dengan keadaan ini walhal mereka tidak sedar tangan kerajaan yang mereka sokonglah punca harga barangan naik.

Kasihan umat melayu, patutlah Perkasa kali ini tidak mahu turun datang berkempen ke Dun Tenang, rupanya mereka sedar pemikiran jumud perkauman sempit ini sudah sebati dengan rakyat Johor yang terkenal sebagai kubu kuat Umno sejak sekian lama.

Pengakuan makcik pakcik memang dari dulu, Umnolah yang kami undi. Ada satu kawasan PPRT yang miskin sudah cukup maklum ditipu oleh juak-juak Umno tapi bila ditanya undi apa. Katanya saya undi Umno kerana saya ikhlas undi mereka, Cis... hampas...

InsyaAllah kami dari PAS tidak akan berputus asa untuk membebaskan rakyat dari belenggu rejim Umno yang sejak sekian lama menipu dan memperdayakan rakyat.

Kami tidak kisah dengan kekalahan sekiranya padang ini sama rata, biar kita bertarung secara gentleman bukan bacul dengan duduk bawah kain makcik-makcik wanita Umno.

Penamaan calon 22 hb dan 30 hb Januari adalah hari pembuangan undi. Kalau kami tidak menang sekalipun majoriti Umno kami akan nafikan.
SUMBER PAS JB

Dec 26, 2010

Calun PAS Tenang : Saya Bukan Orangnya

Politik & Isu SemasaAhli jawatankuasa kerja PAS pusat, Mazlan Aliman berkata, parti itu akan memilih anak tempatan sebagai calonnya mewakili Pakatan Rakyat menghadapi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang yang akan diadakan akhir bulan depan.

Oleh itu, Mazlan yang juga Ketua Penerangan PAS Johor meminta supaya menghentikan spekulasi bahawa beliau akan dipilih untuk memikul cabaran itu.

“Ingin saya tegaskan bahawa keutamaan kita adalah anak tempatan dan kita tidak kekurangan anak tempatan di Labis.

“Seperti biasa kita akan terima senarai nama dari peringkat cawangan untuk diangkat kepada negeri kemudian dibawa ke pusat untuk dimuktamadkan,” katanya.

Tambah Mazlan, mengenai soal calon adalah lebih baik sekiranya ia diserahkan kepada kepimpinan tertinggi PAS untuk membuat keputusan muktamad.

Mazlan yang juga Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (Anak) berkata walaupun DUN Tenang mempunyai kawasan Felda tidak semestinya beliau akan terpilih kerana masih ramai calon anak tempatan yang berwibawa di kawasan itu.

“Saya asal Batu Pahat, saya bukan anak tempatan, kita punyai ramai anak tempatan yang berwibawa di sana (Labis).

“Tidak semestinya apabila ada Felda, saya akan terpilih. Kita ada anak tempatan yang lebih berwibawa.

“Jadi mengenai soal calon kita serah kepada pusat sahaja untuk buat keputusan. Yang lain-lain saya tidak mahu komen,” katanya.
Sebelum ini terdapat desas-desus bahawa Mazlan akan terpilih menjadi calon PAS mewakili Pakatan Rakyat yang akan menentang calon Umno-Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil itu.menghentikan spekulasi bahawa beliau akan dipilih untuk memikul cabaran itu.

Dec 24, 2010



JOHOR BARU, 23 Dis – PAS Johor yakin dapat menawan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada pilihan raya kecil nanti, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor Dzulkefly Ahmad.

Beliau berkata keyakinan ini berdasarkan trend semakin ramai pengundi memilih parti itu sejak pilihan raya umum ke-12 lalu.

“Jumlah undi yang diperoleh calon PAS Mohd Saim Siran meningkat dari 2,138 undi pada pilihan raya umum ke-11 kepada 3,875 undi pada pilihan raya umum ke-12 yang lalu, jadi kita yakin mampu menawan Tenang pada PRK kali ini,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Komposisi pengundi di Tenang ialah 50 peratus Melayu, 38 peratus Cina dan 12 peratus India.

Keadaan itu hampir serupa dengan komposisi pengundi di dua kerusi yang dimenangi PAS pada PRU-12 yang lalu iaitu DUN Maharani dan DUN Sungai Abong, tambah beliau.

“Mengambil senario pengundi Cina masih bersama dengan PAS dan Pakatan Rakyat, maka fokus gerak kerja PAS adalah untuk meningkatkan undi daripada pengundi Melayu dan India,” kata Dzulkefly.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya daripada Barisan Nasional (BN) Datuk Sulaiman Taha, 59 akibat jangkitan kuman dalam darah dan penyakit kencing manis di Hospital Pakar Ampang Puteri Kuala Lumpur Jumaat lepas.

Esok, Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) akan mengumumkan tarikh penamaan calon dan pengundian untuk PRK DUN Tenang. (hari ini )

Dzulkefly berkata bagaimanapun kemenangan PAS nanti tidak akan menjejaskan kekuasaan BN di Johor, namun ia akan menambah suara pembangkang di DUN kepada tujuh yang ada, dua PAS dan empat DAP.

Ini katanya akan mewujudkan konsep keseimbangan yang berkesan agar setiap keputusan yang dibuat kerajaan negeri, akan sentiasa memberikan kesan yang baik dan menguntungkan rakyat.

Beliau berkata isu yang akan dibangkitkan PAS pada PRK itu antaranya rasuah, kelemahan urus tadbir negeri dan peningkatan jumlah hutang kerajaan negeri kepada kerajan pusat.

Mengenai calon, Dzulkefly berkata lima individu telah disenarai pendek untuk kelulusan PAS Pusat.

Calon itu mestilah mempunyai faktor-faktor boleh menang seperti diterima penduduk dan pengundi, memahami suasana dan masalah rakyat dan berpendidikan di samping komited untuk berkhidmat kepada penduduk tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik. – Bernama

Dec 19, 2010

SEJARAH HITAM DEMOKRASI MALAYSIA

Penggantungan 4 orang ahli parlimen PKR dan DAP kerana dikatakan melanggar peraturan mesyuarat telah menjadi senjata ampuh untuk BN mambadai rakyat pada ketika BN mendapat majority mudah . Memang dunia sentiasa memerhati suasana politik menghalalkan cara dibawah pimpinan DS Najib dan Muhyiddin Yasin sekarang ini.


Apa yang berlaku termaktub dalam sejarah Malaysia dan dunia sejak semalam bahawa apa saja yang hendak dilakukan oleh mereka mesti diabsahkan hattan didalam dewan sekalipun, keampuhan peraturan mesyuarat digunakan untuk menghalalkan cara bahkan kalaupun prinsip keadilan itu sendiri sudah tergugat.

Memang itulah nasib sebagai pembangkan di Malaysia ini, kalau didalam mahkamah segala keterangan dan dokumen untuk perbicaraan dalam kes liwat dinafikan, minta laporan polis dinafikan, minta laporan perubatan dinafikan, minta tukar hakim dinafikan dan bernagai penafian lagi, maka didalam parlimen juga memang itulah yang berlaku dimana tuduhan dibawa ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan tetapi yang kena tuduh dinafikan daripada membela diri dihadapan jawatankuasa, bahkan apa yang diberitahu "keputusan saya muktamad". full stop, khalas, no more issue. Atas sebab itulah maka sepanjang pagi semalam, kami semua bertekak dengan Tuan YDP pasal prinsip asas keadilan dimana seseorang itu' innocent until proven guilty'.

Dengan tergantungnya 4 orang tersebut, setelah berlakunya lompatan 5 orang PKR keluar dan adanya tiga ahli bebas yang tak tentu kemana mereka ini, maka pihak pembangkang sekarang sudah kekurangan majority dan ini antara perkara yang mungkin direncanakan oleh mereka untuk mendapat mandat 2/3 pada sesi perbahsasan bulan 3 dan 6 nanti, ditambah dengan adanya komponen ke14 BN ( SPR) yang mungkin akan merancang satu persempadanan semula kawasan parlimen , atau apa-apa RUU yang melibatkan perlembagaan Malaysia yang memerlukan kelulusan 2/3 ahli parlimen, sapa tahu.

Bahkan bila kita tijau kembali apa yang disebut oleh PM DS Najib dalam satu program yang ucapan tersebut disiar didalam akhbar tempatan, bukan akhbar nyamuk , beremang bulu roma kita mendengarnya , apa yang akan terjadi kepada negara dimasa hadapan" if BN cannot win, no one can win". apakah makna disebalik yang tersurat tersebut, apa yang tersirat dan berselirat didalam hati PM kita ini, sama sama kita renungkan, kejadian didalam parlimen semalam mungkin ada gambaran apa yang bakal berlaku apa yang disebut PM itu.

Sebab itulah sejak 2-3 minggu ini, heboh pasal WikiLeaks dan SAingapura sampai bekas PM yang mulut becok dan tak sedar bahawa dia sudah bukan jadi PM itu pun tumpang sekaki masuk campur dalam hal ini, terus terusan mengeluarkan pendapat dan pandangan berat sebelah pasal Wikileaks punya hebahan ini, yang peliknya bila sebut kes Ketua Pembangkan dan kes yang sedang dalam perbicaraan dimahkamah, heboh seantario , tetapi Wikileaks juga ada sebut pasal PM kita, hal tak imcompetent dan hal wanita negara Monggolia, juga ada dalam hebahan tersebut, kenapa akhbar perdana yang dah nak bangkrap tu tak pula nak hebohkan sama, barulah boleh dipercayai berita depa, tetapi memanglah kalau dah orang tak nak percaya lagi berita depa, maka macamtulah depa siarkan berita tu, menunggu masa nak fulung , macam akhbar sahabat saya dari Pantai Timur tu la.... dah nak gulung walau baru 11 keluaran.
sumber

Dec 13, 2010

NAJIB MEMBAZIR LANTIK SAMY 'DUTA KHAS' BERTARAF MENTERI?




Perdana Meteri Datuk Seri Najib Razak hari ini secara formal mengumumkan pelantikan bekas presiden Datuk Seri S. Samy Vellu sebagai duta khas baru Malaysia yang bertaraf menteri untuk infrastruktur bagi India dan rantau Asia Selatan.

"Saya ingin mengumumkan pelantikan Datuk Seri Samy Vellu sebagai duta khas infrastruktur bagi India dan Asia Selatan.

"Kami tidak mahu kehilangan bakatnya dan saya pasti banyak syarikat akan mendapat manfaat (daripada beliau)," kata beliau ketika melancarkan buku biografi Samy Vellu berjudul "A Life. A Legend. A Legacy" di sini hari ini.

Lantikan itu berkuat kuasa mulai 1 Januari ini.

Kata Najib, pelantikan itu adalah pengiktirafan sumbangan besar bekas presiden MIC itu, yang juga bekas Menteri Kerja Raya, dalam membantu syarikat Malaysia melaksanakan projek pembangunan di benua kecil India itu. Najib juga memuji Samy Vellu atas sumbangannya selepas berkhidmat untuk rakyat dan negara selama 31 tahun khususnya dalam menubuhkan Institut Pembangunan Pendidikan Maju (MIED), Kolej TAFE, Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST), Yayasan Strategik Sosial (YSS) dan Yayasan Pemulihan Sosial.

Najib Perosak Konspirasi Liwat

Dari pendedahan demi pendedahan yang dibuat, kita dapat lihat kebodohan demi kebodohan yang sangat ketara tentang isu liwat Saiful vs Datuk seri Anwar ini. Kita boleh lihat sendiri betapa bangangnya saiful dan najib..

1. Berdasarkan pengakuan najib sendiri, Saiful menemui Najib pada 25 Jun 2008, tapi dia diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008. Jelas sekali bangang, dah mengadu diliwat tapi kena liwat lagi keesokkan harinya.

2. Sebelum ini bapa saudara saiful pernah menceritakan kepada media betapa saiful tertekan sehingga hampir sahaja membunuh diri. Tapi walaupun sudah begitu tertekan, masih lagi datang untuk diliwat oleh Anwar. Bukankah sangat lucu?

3. Menurut Najib, saiful datang ke rumahnya dan najib rasa tangan saiful seram sejuk. Saiful dikatakan dalam ketakutan ketika berjumpa Najib, tetapi anda sudah sedia maklum Saiful bertemu Najib pada 25 Jun 2008 dan diliwat kali terakhir pada 26 Jun 2008 lagi sekali lagi kenyataan bangang oleh saiful.

4. Saiful berbohong di sidang media dengan mengatakan bahawa dia diliwat dengan paksa, tetapi kenyataan dia sendiri di mahkamah menjelaskan bahawa dia sendiri yang membuka seluar lalu bertuala. Langsung tiada sebarang unsur paksaan. Memang pembohong!

5. Saiful pilih untuk mengadakan bukti yang bukan-bukan untuk menuduh Anwar, sedangkan dia boleh sahaja menyediakan perangkap dengan merakam adengan kejinya bersama Anwar melalui handphone sekiranya tuduhan itu benar. Bukankah dia sudah bertemu najib sebelum diliwat?

6. Saiful berpura-pura mengaku idolanya adalah Anwar Ibrahim sedangkan kawan-kawannya di UNITEN sedia maklum dia anti- Anwar semasa di Universiti. Jelas sekali dia sengaja mereka reka cerita supaya konspirasi ini kelihatan tiada kaitan dengan Barisan Nasional.

Baiklah kenyataan-kenyataan ini semuanya menampakkan betapa bangangnya insan bernama Saiful Bukhari bin Azlan ini. Tetapi adakah benar Saiful sebodoh itu?

Kalau difikirkan Saiful ini teramatlah licik, sebagai contoh di masa lalu dia yang hanya memegang jawatan Timbalan Yang dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Uniten boleh dipilih mewakili pelajar Malaysia ke Philipina, menunjukkan dia memang licik. Begitu juga bagaimana dia berjaya menyelinap masuk ke dalam Parti Keadilan Rakyat sedangkan rakan-rakannya di UNITEN tahu dia adalah anti-Anwar juga sesuatu yang licik.

Segala konspirasi ini nampaknya sudah rosak teruk apabila kita lihat kebodohan demi kebodohan Saiful. Kini semakin ramai orang tidak percaya dengan tuduhan ini. Semuanya kerana satu pengakuan.

Pengakuan siapa?

Pengakuan Najib bertemu saiful di rumahnya!

Apabila Najib mengaku beliau ada bertemu dengan Saiful serta merta semua rancangan menjadi rosak teruk. Pengakuan Najib ini dibuat di sidang Akhbar secara rasmi dan dapat dilihat oleh semua pengguna internet. Pengakuan inilah yang memerangkap Saiful. Pengakuan inilah juga yang menjadikan Saiful kelihatan terlalu bangang.

Kerana sekiranya tiada pengakuan Najib ini semua keraguan-keraguan berkenaan isu liwat di dalam entry Blog Milo Suam tidak akan wujud kerana lima daripada keraguan di atas berkaitan dengan pengakuan Najib. Apapun tahniah kepada Najib kerana mengaku, anda sendiri merosakkan konspirasi ini kah kah kah...

Satu lagi lawak bangang si Najib ialah dia bersungguh-sungguh menegaskan bahawa dia tidak menasihati Saiful untuk melaporkan kepada Polis supaya kelihatan kononnya dia langsung tiada kaitan dengan isu ini. Korang sendiri boleh fikirlah kalau orang kena rogol ke kene liwat, kena ragut, kita sebagai orang yang normal mestilah akan suruh mangsa pergi report Polis tapi Najib ni berlainan fikiran dia keh keh keh... kantoi lagi....

Susah nak berbohong ni, silap sikit je habis semua kantol kah kah kah Najib masuk campur sikit habis semua rosak! Tapi Saiful yang nampak bodoh dan bongok ekekeke....sumber

Dec 7, 2010

20 kes rasuah Khir Toyo

1. Meluluskan projek pembina jalan merentasi bendang termahal, di Sekinchan, sejauh 20.5 km, bernilai RM92.5 juta kepada kontraktor yang hampir disenaraihitamkan, Meram Holdings.

Menurut taksiran JKR, kos jalan itu tidak boleh melebihi RM50 juta. Subkontraktor yang menjalan semua projek berkenaan, Cabaran Wangsa, di miliki Pua Kim An, 27 tahun, tuan rumah yang pernah disewa oleh Khir, manakala seorang lagi pengarah syarikat, Ahmad Tarmizi Tajjeury adalah kroni Khir yang juga mendapat 100 ekar tanah yang memberi keuntungan minimum RM20 juta.

2. Meluluskan tanah 400 ekar di Shah Alam, pada 20 Disember 2000 kepada empat syarikat berbeza (Layar Kekal/ Tirai Gemilang, Samasys, Usahasewa Sdn Bhd), tetapi seorang nama pengarahnya (Samsuri Rahmat) hadir dalam semua syarikat tersebut, iaitu seolah-olah Khir meluluskan tanah berpontensi tinggi itu kepada seorang sahaja.

Nilai tanah di kawasan berkenaan boleh mencapai RM1 juta untuk satu ekar. Samsuri boleh untung minimum RM300 juta dari tanah tersebut.

3. Meluluskan tanah kepada kroninya secara berulang kali dalam tempoh masa singkat. Daripada hanya dua mesyuarat Exco Kerajaan Negeri yang diambil secara rawak, iaitu pada 20 Nov. 2000 dan 4 Julai 2001, sekurang-kurangnya empat nama bertindan yang mendapat 100 ekar setiap orang, Ahmad Tarmizi Tajjeury, A.Rahman Mokhtar, Suzilawani Mustaphin dan Ali Nordin. Semua mereka ada hubungan, sama ada dengan Khir ataupun Setpol, Dr Karim Mansor. Sebahagian tanah ini telah dijual, dan pemiliknya boleh mengaut keuntungan RM200,000 seekar tanpa mengeluarkan modal walaupun satu sen.

4. Meluluskan tanah seluas 50 ekar setiap seorang kepada empat pemohon yang hanya baru berusia 20 tahun (Ahmad Azmir, Noor Ashikin, Mardhiah, Azril Yusri).Salah seorang darinya adalah anak pegawai Daerah Kuala Langat, di mana lokasi tanah itu dikesan. Difahamkan sebahagian anak-anak muda ini tidak tahu pun yang mereka mendapat tanah berkenaan kerana mereka hanya penama bagi pihak yang rapat dengan Khir. Mereka ini hanya menjadi pengarah syarikat, tidak pun sampai 40 hari sebelum Exco meluluskan permohonan mereka. Beberapa syarikat terbabit dikenal pasti mempunyai pemegang syer yang sama, yang terdiri dari dua wanita yang ketika permohonan diluluskan baru berumur 24 tahun.

5. Bagaimana Khir, pada bulan Mac 2001, hanya selepas 5 bulan menjadi MB, boleh membayar semua baki pinjaman rumahnya sebanyak RM150,000 secara tunai kepada BBMB Kajang. Kalaupun beliau tidak membelanjakan langsung elaun MBnya, beliau tidak mampu membayar semua pinjamannya itu.Rumah itu juga diubahsuai dengan kos yang besar, ini belum lagi dikira kos membina rumahnya sekarang di Simpang Lima, Tanjung karang, yang menelan belanja lebih RM300,000.

6. Menggunakan kuasa dan pengaruhnya sebagai Pengerusi PKNS untuk mendapatkan sebidang tapak banglo di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan diskaun hebat, 50%. Khir berbohong di Dun Selangor pada 31 Oktober 2001 apabila mendakwa beliau tidak membeli tanah itu, kononnya kerana tidak mampu dan dia juga menafikan pernah menerima dua tawaran dari PKNS dengan harga yang berbeza-beza. Salinan pembayarannya telah diperolehi.

7. Khir memberi sumbangan peribadinya, berbentuk telur ayam, ayam dan peralatan sekolah kepada pengundi di kawasannya, di Sungai Panjang pada 25 Disember 2000. Nilainya hampir RM200 ribu. Apabila dipersoalkan dari mana sumber kewangannya, beliau, melalui akhbar Malay Mail pada 15 Januari 2001 mendakwa sumbangan ayam diperolehi dari Lintang Bistari Sdn Bhd sebuah syarikat bumiputera yang menurut Khir adalah syarikat ternakan ayam terbesar di Sungai Panjang. tinjauan menunjukkan bukan ayam atau reban tidak ada di kawasan berkenaan, malahan bulu dan tahi ayam pun tiada.

8. Pada 17-18 April 2001, meluluskan kawasan kayu balak Kompartment 78 Hutan Simpan Hulu Langat kepada Fungsi Mewah Sdn. Bhd, seluas lebih 1200 ekar. Fungsi Mewah dimiliki oleh Pua Kim Seng, adik Pua Kim An, yang mana rumahnya bersebelahan rumah sewa Khir di Sekinchan dahulu. Pua Kim An juga dikesan mendapat tanah 100 ekar di Shah Alam. Keluarga Pua ini menyumbangkan dana kewangan yang besar kepada Khir semasa kempen pilihan raya 1999 dahulu.

9.Projek membekal dan memasang paip air besi keluli MS1200mm, dari Semenyih ke Banting sejauh 37.3 km, bernilai RM82,385,182.mega_shok.gif. Projek ini terlalu mahal dari taksiran awal, yang tidak boleh melebihi RM40 juta. Dan jika sumber air diambil dari Pekan Dengkil kemungkinan jaraknya dapat dipendekkan menjadi hanya 20 km dan ini lebih menguntungkan. Ahli keluarga terdekat Khir didakwa mendapat imbuhan berpuluh juta daripada kontraktor LBH Engineering.

10. Meluluskan konsesi membekalkan peralatan paip air untuk jabatan Bekalan Air Selangor kepada syarikat milik Naib Ketua Umno Tanjong Karang, JAKS Sdn Bhd. Harga paip JAKS 50% lebih tinggi daripada harga kilang. Bayangkan, untuk 1 meter paip, harga JAKS adalah RM900 sedangkan harga kilang hanya RM600. Selangor mahu tukar 5,000 km paip,jadi berapa untung JAKS?

11. Meluluskan kawasan balak di Kompatmen 78, Hutan Simpan Hulu Langat, seluas lebih 1,200 ekar kepada Fungsi Mewah, milik Pua Kim Seng, iaitu abang kepada Pua Kim Seng, bekas tuan rumah yang pernah disewa Khir di Sekinchan. Keluarga Pua ini juga mendapat kontrak membina jalan termahal (RM4.6 juta untuk 1km)merentasi sawah padi daripada Meram Holdings, kontraktor yang hampir disenarai-hitamkan.

12. Khir membayar RM10,000 sebulan bagi tapak banglonya, di Lot 14, Jalan 2/1G, Seksyen 2 Tambahan, Bandar Baru Bangi, yang dibelinya daripada PKNS dengan harga diskaun 50 peratus. Sumber pendapatannya dipertikai kerana sebelum ini beliau membayar tunai RM150,000 untuk selesaikan pinjaman rumahnya di Kajang, selepas lima bulan menjadi MB.

13. Beliau mengarahkan Pengarah JKR Selangor, melalui nota pensil (agar dapat dipadam jika timbul kontroversi kelak), agar menyerahkan projek yang membawa keuntungan lumayan kepada kontraktor kroni. Antara projek terbabit ialah pembinaan jalan di Sabak Bernam, masjid di Puchong Perdana, kem wataniah dan kuaters kakitangan SUK di Shah Alam.

14. Khir mempunyai hubungan rapat dengan kontraktor yang memohon projek kerajaan negeri, misalnya beliau bersama keluarga pernah bermalam di sebuah resort mewah di Janda Baik milik kroninya. Majulia Sdn. Bhd. Ini bercanggah dengan surat akujanji yang ditandatanganinya di depan Sultan Selangor.

15. Menswastakan kutipan tunggakan pembayaran ansuran bulanan rumah awam kos rendah seluruh Selangor kepada syarikat kroni, Noble Nexus Sdn Bhd melalui perjanjian konsesi pada 27 September 2001. Untung lumayan dapat dipungut secara mudah kerana tugas Nobel Nexus hanya menghantar notis saman dan 30% kutipan menjadi miliknya.

16. Meluluskan pembelian kenderaan rasmi kepada Exco Kerajaan Negeri Selangor dan Menteri Besar (dirinya sendiri) melalui mesyuarat Exco ke 25/2001 pada 26 September 2001, tanpa melalui prosedur yang lazim digunakan. Usia kereta rasmi MB belum sampai lima tahun (didaftarkan pada Jun 1997), dan tempoh Khir menjadi MB baru setahun iaitu tidak sampai lima tahun seperti sepatutnya. Beliau juga tidak merujuk kes ini kepada Perbendaharaan dan Ibu pejabat JKR di Kuala Lumpur. Meskipun menyentuh kepentingannya, di mana kereta rasminya Merc S320L, no. plat BGF7337 ditawar untuk dijual kepadanya, Khir masih mempengerusikan mesyuarat dan tidak mengisytihar kepentingannya.

17. Khir mengarahkan agar semua minit dan kertas mesyuarat exco dikutip semula selepas mesyuarat tamat, manakala segala bahan-bahan penting mesyuarat Exco yang dipengerusikannya sejak Ogos 2000 tidak dibenarkan disimpan oleh Exco lain. Selalunya kertas-kertas penting itu diedarkan kepada anggota Exco sehari sebelum mesyuarat, iaitu pada Selasa, tetapi selepas isu rasuahnya terbongkar, ia hanya diserahkan selepas setiap Exco duduk di kerusi masing-masing. Maknanya, "Exco Selangor masuk mesyuarat berlenggang, keluar pun berlenggang."

18. Meluluskan hampir 11 ekar tanah di Bandar Baru Bangi, yang diwartakan sebagai kawasan rekreasi, kepada syarikat kroni, Bestarama Sdn Bhd. Masyarakat setempat membuat bantahan kerana setakat ini banyak kawasan hijau dibangunkan demi mengejar keuntungan lumayan. Bestarama boleh untung segera lebih RM14 juta. Menariknya, pemegang syer Bestarama juga pemegang syer Noble Nexus. Kedua-dua wanita itu hanya penama bagi suku-sakat Khir.

19. Menggunakan ratusan ribu ringgit wang kerajaan negeri untuk membeli iklan dua muka penuh berwarna dalam Utusan Malaysia, sekurang-kurangnya pada 1 Feb, 16 Mac 2002, bagi menjawab serangan Lutfi Othman yang mendakwa Khir mengagihkan tanah (yang luas dan mahal), pelbagai projek besar, balak, buat kroni dan suku-sakatnya.
20. Mengeksploit mesyuarat Majlis Tindakan ekonomi Selangor (MTES), untuk meluluskan segala tanah & projek kepada sesiapa yang disukainya tanpa kehadiran Exco lain. Mesyuarat Exco esoknya (pada setiap Rabu) hanya mengesahkan saja. MTES, menurut bekas penasihat undang-undang negeri, adalah tidak sah dari segi legal kerana ia merampas kuasa mesyuarat Exco.

Dec 6, 2010

Faekah : Siasat Kes Khir Toyo Secara Profesional, Jangan melepas "BATUK DITANGGA" saja

Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin mahu setiap organisasi yang bertanggungjawab dalam kes rasuah melibatkan Mantan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Khir Toyo menjalankan tanggungjawab dengan amanah, tidak hanya seperti melepaskan batuk di tangga.



Bercakap kepada TVSelangor, Faekah berkata,adalah penting kepada semua pihak komited dengan tugas yang diamanahkan dan bersikap profesional walaupun ia melibatkan orang kenamaan.




" Kalau Khir Toyo kita katakan dia tidak amanah sebelum ini, mereka kena jalankan tanggungjawab mereka.Jangan pula pegawai yang mendakwa tidak amanah pula dalam menjalankan tugas kita. Biar semua orang menjalankan tugas dengan profesional dan amanah," kata Faekah, ketika dihubungi melalui telefon sebentar tadi.


Khir Toyo dan pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Haryoni dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas tuduhan rasuah.

Khir didakwa berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah 'istana ala Bali' di Seksyen 7, Shah Alam.


Walau bagaimanapun, kedua-duanya tidak mengaku bersalah terhadap tuduhan yang dibacakan oleh hakim Azhaniz Teh Azman Teh.



Menurut kertas pertuduhan yang dibacakan oleh hakim, Khir pada 29 Mei 2007 lalu di kediaman rasmi menteri besar bersama isterinya, Zahrah Kechik telah mendapatkan dua lot tanah dan sebuah rumah dari syarikat Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM3.5 juta sedangkan harga hartanah tersebut dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.




Khir boleh didakwa di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara selama tempoh boleh sampai dua tahun atau dengan denda, atau kedua-duanya sekali.


Manakala Shamsuddin pula, pada tarikh sama dituduh bersubahat dengan kesalahan yang dilakukan oleh Khir dalam pembelian hartanah dan rumah mewah tersebut.


Ia berlaku dalam keadaan Khir mengetahui Shamsuddin ada kaitan dengan kerja-kerja rasminya dan kesalahan tersebut dilakukan hasil dari persubahatan Shamsuddin. Justeru, Shamsuddin telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 109 dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan.


Jika sabit kesalahan, beliau boleh dipenjarakan sehingga tempoh dua tahun, atau dengan denda, atau kedua-duanya sekali.


Namun ujar Faekah, selagi seseorang tidak dibuktikan bersalah, maka mereka tidak boleh dituduh bersalah.


Maka Ketua Pembangkang Selangor itu juga diharap boleh mendapatkan hak pembelaan yang sewajarnya untuk diri beliau.


" Apa yang kita mahu ialah Khir Toyo diberi kesempatan kalau dia tidak bersalah, dia perlu mendapat hak membela diri dan saya yakin pihak-pihak seperti SPRM, DPP,polis yang menyiasat dan pegawai-pegawai terlibat, menjadi profesional," tambah Faekah lagi.


Tanpa menolak pelbagai spekulasi kedengaran berhubung penahanan Khir di pejabatnya pagi tadi, Faekah bagaimanapun optimis sekiranya ia langkah awal kerajaan menunjukkan kesungguhan dalam memerangi rasuah.


Bagaimanapun, beliau memberi amaran, jika ia hanya untuk mempersendakan rakyat, ia pasti tidak akan berhasil untuk jangka masa panjang.


" Kita tidak boleh salahkan anggapan masyarakat umum terutama pemimpin-pemimpin dari parti bukan pemerintah sebab itu telah menjadi trend. Macam satu tradisi pemimpin kerajaan. " Rakyat pada hari ini bijak dan pandai menilai. Kalau kamu bersandiwara, akhirnya pada suatu hari nanti kamu akan dihukum," katanya.


Bahkan ujar Faekah, kerajaan negeri Selangor sedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika organisasi itu memerlukan sebarang dokumen berhubung pembelian tanah tersebut.


" Pendekatan kita ialah kita bersedia bekerjasama walaupun yang dituduh itu orang kita dan sebagainya. Malah kita memberi kerjasama yang baik misalnya apabila pegawai Yayasan Selangor disiasat," tambah Faekah lagi.


Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan, Ng Suee Lim sebelum ini berkata,istana milik Khir beserta tanah mencecah harga RM24 juta.


Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Khas DUN Mengenai Tanah sebelum ini meminta rakyat Selangor dan SPRM menilai dan menjalankan siasatan dengan telus berhubung isu tersebut.



TVS

Dec 4, 2010

Ketuanan Melayu wan Azizah memukul tepat pada sasaran

Bahagian Pertama-Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail memukul tepat sasaran "kelemahan" Umno apabila beliau mengibaratkan konsep ‘Ketuanan Melayu’ sebagai ideologi songsang, yang menjadi tempat penggantungan Umno sejak bertahun-tahun lamanya.



Ketika menyampaikan ucapannya pada Kongres Tahunan parti 27 November lalu, beliau berkata, konsep ‘Ketuanan Melayu’ digunakan oleh golongan elitis Melayu untuk memperdaya orang-orang Melayu bagi mengekalkan kuasa politik mereka.



Namun hasilnya, majoriti orang-orang Melayu dan Bumiputera tetap miskin dan hidup seperti ‘melukut ditepi gantang’ walaupun Umno memerintah lebih 53 tahun.



Menyeru orang-orang Melayu supaya membuang jauh-jauh ideologi itu, beliau berkata, konsep "Ketuanan Melayu" hendaklah ditinggalkan supaya anak-anak kita membesar dengan visi saling hormat menghormati di antara kaum.



Mengikut standard demokrasi, seruan Wan Azizah untuk membuang faham perkauman harus dipuji sejajar dengan nilai fundamental yang diterima oleh setiap masyarakat di dunia ini.



Meskipun Malaysia terlepas dari kutukan dunia seperti mana yang dialami oleh dasar apartheid Afrika Selatan, suatu ketika dahulu, namun penyakit rasis masih kekal sebagai satu wabak yang menghancurkan integrasi nasional dan membantut perkembangan ekonomi.



Ketuanan Melayu tak dapat dipertahankan



Mungkin atas kesedaran bahawa ‘Ketuanan Melayu’ tidak dapat dipertahankan di mata dunia maka Umno kelihatan kehilangan punca bagaimana untuk respon terhadap asakan tanpa duga daripada Wan Azizah.



Untuk mendiamkan diri bermakna membenarkan kata-kata Wan Azizah dan ini boleh membawa padah dan masalah besar kerana melalui hasutan rasis sebeginilah Umno berharap dapat merentangi halangan pilihan raya umum akan datang. Jadi, bagaimana mungkin Umno dapat membebaskan diri dari mendokong konsep ‘Ketuanan Melayu’?.



Di samping itu, selagi Umno terus mempertahankan ideologi lapuk ini bermakna menarik kritikan dan penghinaan dari dunia luar. Ini tidak dapat dielak, memandangkan penggunaan peralatan komunikasi moden yang mampu membawa berita dan maklumat dengan sekelip mata maka kritikan dari masyarakat antarabangsa sukar untuk dibendung.



Jadi, selepas pulih dari kejutan yang dibuat oleh Wan Azizah, respon mula mencurah datang daripada para pemimpin tertinggi Umno tetapi alasan yang diberi sama ada tidak relevan atau mereka cuba mengelak dari menyentuh isu sebenar dan malah tidak ada yang berani berdepan dengan Wan Azizah.



Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin menyifatkan kenyataan tegas daripada Wan Azizah itu sebagai langkah "menyelamatkan kapal yang sedang tenggelam" dan mengembalikan sokongan orang ramai selepas pepecahan dalam pemilihan parti PKR.



Menteri Pertahanan dan Naib Presiden Umno Zahid Hamidi pula berkata Wan Azizah "cuba mengalihkan perhatian rakyat dari masalah serius dalam partinya."



Beliau berkata PKR mahu mengambil hati masyarakat Cina dan India bagi mendapatkan sokongan mereka pada pilihan raya umum akan datang. Sekali lagi, beliau mengelak dari menyentuh isu ‘Ketuanan’.



Kerja kotor Perkasa



Seperti yang dijangka, kerja kotor ini dilemparkan kepada sayap ultra rasis Umno, Perkasa untuk menjawabnya. Ketua Pemudanya Arman Azha Abu Hanifah menyerang Wan Azizah dengan menyifatkan beliau sebagai "pelacur politik."



Beliau berkata beliau (Wan Azizah) dan pemimpin Melayu PKR yang lain terhutang budi kepada dasar ‘Ketuanan Melayu’ atas pencapaian profesional mereka dan sekarang ini mereka telah mengkhianati bangsa Melayu semata-mata untuk mendapatkan sokongan orang Cina dan India.



Lebih menarik, sikap kurang ajar dan tidak sensitif yang diperlihatkan Arman dengan menghentam para pemimpin Melayu yang lain menjustifikasikan seruan Wan Azizah untuk menolak mentaliti ‘Ketuanan Melayu’ bagi memulih semula penghormatan dan harga diri bangsanya.



Kenyataan beliau menyifatkan Wan Azizah sebagai "pelacur" merupakan satu penghinaan terhadap bangsanya sendiri.



Kenyataan beliau bahawa orang-orang Melayu tidak mampu mencapai kemajuan tanpa mendapat layanan istimewa disebabkan bangsa merupakan satu lagi penghinaan terhadap bangsanya sendiri. - sumber

Dec 3, 2010

“Seolah-olah Umno satu-satunya parti yang mempertahankan Melayu

Seolah-olah bangsa Melayu ini hanya akan berdaulat melalui keris tumpul Umno dan seolah-olah rebah Umno bererti rebahlah Melayu. Hanyir dan busuk sekali dakwaan-dakwaan sampah yang disebar luas ke dalam minda masyarakat pada hari ini,”



“Lupakah kita bahawa Umno pernah menyerahkan kerusi ketua menteri Pulau Pinang kepada Gerakan sekalipun Umno yang mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri? Di waktu itu, ke mana perginya ketuanan Melayu? Tersorok di dalam songkok tinggi Umno? Ketika itu, ke mana perginya professor-profesor bertaraf cendikiawan yang sibuk mengulas isu ketuanan Melayu pada hari ini?



“Melayu, Cina atau India tidak pernah mempunyai sebarang nilai tambah di sisi Allah SWT melainkan dengan taqwa. Seorang yang berbangsa Cina tetapi bertaqwa kepada Allah SWT jauh lebih mulia dari seorang yang berbangsa Melayu tetapi hidup dengan rasuah, menindas, mengkhianat dan sebagainya.sumber

RON 95 PULAK NAIK MALAM INI ?

KUALA LUMPUR,3 Dis—Harga bahan api petrol dan diesel serta gas dijangka mengalami kenaikan lagi mulai tengah malam ini ekoran keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi - dasar yang diperkenalkan Putrajaya pertengahan tahun ini.



Kenaikan kali ini juga dikatakan membabitkan petrol RON 95 dan RON 97.



Harga petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter mulai kelmarin.



Kenaikan RON 97 kelmarin adalah ekoran perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.



Pengumuman rasmi dijadual untuk dibuat petang ini.



“Saya jangkakan kerajaan akan mengumumkan harga petang ini... kenaikan dijangka dalam sekitar 10 hingga 15 sen dan difahamkan, kadar baru ini kuat kuasa mulai esok,” kata sumber industri.



“Kami diumumkan perubahan ini baru-baru ini,” kata sumber itu lagi.



Pada 1 November lalu, harga petrol RON 97 dinaikkan lima sen menjadi RM2.15 seliter.



Semalam, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan akan menimbang kemungkinan untuk menyeragamkan harga diesel yang diberi bantuan subsidi bagi mengelak berlakunya lagi kes-kes penyelewengan di negara ini.



Katanya, langkah tersebut dilihat relevan bagi memastikan bantuan subsidi tidak disalahgunakan pihak tidak bertanggungjawab ekoran perbezaan harga diesel yang ditetapkan mengikut sektor.



Pada masa ini harga diesel bersubsidi mengikut sektor ialah di pam minyak RM1.75, pengangkutan RM1.45, nelayan RM1.25 manakala industri RM2.05.



Pertengahan Julai lalu, kerajaan mengumumkan pelarasan harga menyaksikan kenaikan harga beberapa barangan keperluan utama.



Dalam kenyataan diumumkan ketika itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pelarasan harga itu membabitkan petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, yang diselaraskan semula sebagai sebahagian daripada Program Rasionalisasi Subsidi. Selaras dengan itu, Kabinet telah mengambil keputusan bahawa berkuat kuasa pada 16 Julai 2010, harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan LPG, dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi.



Menurut Najib yang juga Menteri Kewangan, Penyelarasan semula harga barang-barang itu akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.



Berdasarkan proses itu, kerajaan memutuskan harga petrol RON 95 dan diesel akan diselaraskan sebanyak lima sen seliter bagi semua sektor. LPG akan diselaraskan sebanyak 10 sen sekilogram dan petrol RON 97 akan diapung secara terkawal.



Bagi gula pula, harga akan diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram.





The Malaysian Insider

PUSAT ADUAN RAKYAT AMANAH